Nekromanti Maelstrom

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
En gång för länge länge sedan satt en 16årig grabb i sitt pojkrum i England och funderade på det här med rollspel. Han läste Fighting Fantasy-böcker (eller i alla fall liknande) och spelade AD&D och tyckte - »Varför kan jag inte skriva ett rollspel jag med?«
Sagt och gjort, han tog kontakt med förlaget som gav ut de där solospelsböckerna och sa att han ville skriva ett rollspel. Och Penguin, som förlaget hette (ni vet, det där stora förlaget i England?)sa... ja tack.

Så nu satt en 16årig grabbhalva och förhandlade med ett riktigt förlag om vilken setting spelet skulle ha, fantasy gick bort och scifi var inte intressant... sen nämnde någon Tudorengland och vips fick grabben kontrakt och skrev ett jävla rollspel och fick det publicerat.

När han var 16 bast. Tänk på det. Sen lade han av och är nu matematikprofessor i London. Så nästa gång ni tvivlar på att ni kan göra något, tänk på den där tonåringen som skrev ett spel och fick det publicerat.

Okej, spelet då? Maelstrom är utgivet 1984 och är i pocketformat. Det väger in på 298 sidor med ganska få illustrationer och ingen färg, allt är svartvitt - om man inte räknar de gulnade sidorna som en färg då.
Reglerna är enkla - slå 1d100 under ditt värde i grundegenskapen, slår du under lyckas du. Det finns inga färdigheter. Alla börjar rätt unga efter att ha fullgjort sin tid som lärling och äventyren börjar när de ger sig ut på Englands vägar för att slå folk på käften.
Regelmässigt är det inget speciellt konstigt, jag noterar dock att det är dödligt som fanken och skador läker långsamt. Väldigt långsamt. Strid är farligt. Det finns inga regler eller stats för eldvapen och spelvärlden är inte alls beskriven mer än det som står under varje yrkes beskrivning. Magi (ja, det finns magi, eller snarare herbalism) är sällsynt men ganska intressant gjort. Inget man använder i strid, snarare något man häller i den sovande furstens öra och så dör han. Sen springer man från hans släkt, för strid är som sagt farligt.

När man läser boken känner man igen saker som påminner en om WFRP, som hur man lutar sig på attribut och inte färdigheter, den skitiga världen och så den tekniska nivån. Om man köper den nyutgivna tilläggsboken får man regler för eldvapen, info om kyrkan och lite mer yrken. Och annat smått och gott, skrivet av Arion Games som fått licensen att ge ut Maelstrom igen.

Det är inte världens bästa spel. Men det är kul att läsa och det skrevs av en snubbe som var 16 år. Det är imponerande i sig.


Storuggla, hade inget att säga
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Varför heter ett rollspel som utspelas i Tudorengland för "Maelstrom"?

/Anders, badkarsvirvel
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Varför heter ett rollspel som utspelas i Tudorengland för "Maelstrom"?"

Den förklaringen ges i magikapitlet där det förklaras (tårta på tårta?) att magin kommer från just en sådan. Av magi då, inte vatten.


Storuggla, it makes sense to the 15th century burgher
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
En mycket trevlig bekantskap, även om höjningen av regelkomplexitet var närmast chockartad för mig som mest läst Fighting Fantasy tidigare... (inte konstigt dock - Penguin gav ju ut boken med liknande grafisk stil som deras storsäljare).

Boken har t.o.m. ett litet soloäventyr (ni vet "gå till höger? paragraf 123") komplett med antifusksystem! :)

Såhär i backspegeln vill jag säga att boken är intressant främst av två skäl:

* kapitlet om örter (Herbalism) är fortfarande en stor inspirationskälla för mig, inklusive de mysiga svartvita illustrationerna!
* rollspelet gav en närmast Warhammer (WFRP) känsla i hur du bygger karaktären och äventyrar.

Dock fick jag aldrig chansen spela - spelets kanske största brist är den gamla vanliga:

Den besvarar dåligt frågan "men vad GÖR man i världen då?". Det finns liksom ingen idé för längre kampanjer - exempeläventyret är "ni går längs en väg, har ni otur händer något innan ni kommer fram"...

Kanske där som det främst märks spelet var skrivet av en 16-åring.

Zapp

PS. Notera att det så sent som förra året (!) kom en expansion till Maelstroem. Ja, till det ursprungliga spelet från åttiotalet alltså! Hur kul som helst.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Boken har t.o.m. ett litet soloäventyr (ni vet "gå till höger? paragraf 123") komplett med antifusksystem! :)"

Min favorit är "Är du inte en lönnmördare? Gör en ny gubbe och börja om igen."

"Notera att det så sent som förra året (!) kom en expansion till Maelstroem. Ja, till det ursprungliga spelet från åttiotalet alltså! Hur kul som helst."

Ja, companionen som jag nämnde. Inte mycket att jubla åt egentligen, men nu ska man visst vilken dag som helst kunna göra grundboken via lulu, i tryckt form! Det ni! :gremwink:


Storuggla, its like extra old
 
Top