Nekromanti Mage Knight

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag funderar på att köpa några Mage Knight figurer. Är det någon som kan berätta lite mer om detta tämligen nya figursspel?

Duddmannen

Hero
Magiska Knektar

Det är ett intressant spel, lätt att lära sig, hyfsat billigt att skaffa (om man inte ska toksatsa på enskilda fraktioner) och framförallt: BALANSERAT. Det är ju ett sammlarfigurspel och med detta kommer ju problemen som brukar uppstå med sammlarspel att de som har råd att köpa fler kort, har större chans att hitta de BRA korten och därmed ha lättare att vinna.
I Mage Knight är det däremot så att man inför varje strid kommer överrens om hur många poäng det handlar om. Detta avgör dels hur mycket armén får kosta och hur många handlingar man har per runda.
Om man kör med 300 poäng, så kan man köpa kanske en enda drake alternativt ett dussin blandade trollisar och spjutmän. Vidare har båda sidorna 3 handlingar per runda. Ett enkelt och praktiskt system.
Vissa figurer har tveksam skönhet, men de ÄR målade allihop och det är bara att köra igång så fort man skaffat spelet. Skador noteras på basen (bara att vrida ett klick per poäng i skada). Måttband och tärningar följer med i grundboxen, terräng får man ordna själv, men det kan vara precis vad som helst.

Eksem

Champion
Figurspel är kul tycker rätt många människor. Men de flesta av olika anledningar. Tycker man att det är kul att köpa mycket tenn och bly, måla noggrant, bygga snygg terräng, spela långa stora slag med mycket bläddrande i böcker och verkligen leva för det. Vill man lägga ut tusentals kronor. Då skaffar man Warhammer.

Tycker man att det är kul att flytta små gubbar på ett bord i nån timme, slippa måla eländet, och helst vill spela med regler som kan sammanfattas på en yta motsvarande en spelledarskärm. Om man vill lägga ut en hundring eller två på sin höjd. Då skaffar man Mage Knight.

Jag spelar Mage Knight.

En skön sak med Mage Knight är att man egentligen kan blanda som man vill, så då kan man gå ihop några stycken och sen bygga nya arméer av de figurer man har varje gång man spelar (det går snabbt).

Det finns dessutom uppenbarligen utrymme för taktik och strategi i spelet eftersom jag förlorar hela tiden (jag älskar strategispel, men är så jävla usel på det. Jag klarade knappt 8 uppdrag i Star Craft, och jag försökte verkligen), även om också tärningarna kan spela en elaka spratt ibland ("haha! Jag behöver bara slå över 5 med tre tärningar... va? 1a 1a 2a? Det här är inte sant!").

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Figurspel är kul tycker rätt många människor. Men de flesta av olika anledningar. Tycker man att det är kul att köpa mycket tenn och bly, måla noggrant, bygga snygg terräng, spela långa stora slag med mycket bläddrande i böcker och verkligen leva för det. Vill man lägga ut tusentals kronor. Då skaffar man Warhammer. "

Jag har funderat på det också, men det verkr bara som om det skulle kräva väldigt mycket arbete och väldigt mycket tid. Tid som jag hade kunnat använda till andra betydligt roligare saker. Dessutom så har de tagit bort de häftiga "Chaos Dwarves" som var mina favoriter.

"Tycker man att det är kul att flytta små gubbar på ett bord i nån timme, slippa måla eländet, och helst vill spela med regler som kan sammanfattas på en yta motsvarande en spelledarskärm. Om man vill lägga ut en hundring eller två på sin höjd. Då skaffar man Mage Knight."

Ungefär så tänker jag också. Visserligen verkar många av figurerna sunkigt målade men det kan man kanske åtgärda själv vid någon senare tidspunkt. Är det någon här soom har målat sina egna Mage Knight gubbar? Hur lång tid tar en omgång egentligen?

Tyr

Hero
Hur lång tid tar en omgång egentligen?

Precis så lång tid du vill. För som standard så kör man med tidsbegränsning, och det är oftast 1 timme. Annars beror det mycket på scenariot. Men en omgång bör inte ta mer än 2-3 timmar att spela oberoende av scenario.

Eksem

Champion
De är ungefär lika välmålade som He-manleksaker. Jag gillar visseligen att måla, men har absolut inte tid åt sådant längre.

Vi brukar spela två-tre timmar varje gång vi spelar, och då hinner vi med två-tre omgångar.

Rickard

Urverk speldesign
Nya? Är det nytt? Stötte på figurspelet för 1 år sedan..
Har inte några gubbar själv men har testat att spela det en gång för lite mindre än ett år sedan.. Mina reflektioner av vad jag kommer ihåg.

Gubbarna är fult målade.. Ser ut som någon bara kluddrat på lite färg men på det hela så är det inte så farligt.. Jag personligen kan tåla ett bra dåligt målade gubbar.. För tusan, jag står ju ut med mina målade gubbar i Blood Bowl!
En finurlig grej med spelet är att gubbarna kan ta skador och att skadorna gör att gubben får specialförmågor.. Gubben kan t.ex. gå bärsärk när han är nästan döende..
Vi spelade obalanserade lag och det lag som hade flest poäng vann relativt lätt.. Logiskt..
Rundorna tyckte jag var lite konstiga, men man kanske vänjer sig..
Man fick en liten serietidning med.. Är serien något som killarna bakom MAGE KNIGHT har utvecklat vidare?

Killarna som spelat Warhammer klagade som fan över spelet, men jag tyckte det var kul.. Roligare än Svarta korpen iaf..

/[color:448800]Han</font color=448800> som det tar 3-4 timmar för att "snabbmåla" en gubbe i Blood Bowl

Rising

Vila i frid
Jag har för mig att det var något som jag störde mig på som fan i det spelet. Jag har ett par gubbar hemma, men har bara spelat en gång...

Jo, det var något konstigt i stil med att man bara fick flytta en gubbe åt gången under sitt drag. Sedan var det motståndarens tur och då fick han flytta en av sina gubbar, sen blir det din tur, osv. Det gör att småarméer blir vrålkeffa gentemot småarméer med en eller ett par überstarka figurer. Det där med klicken gillade jag inte heller, eftersom det i de allra flesta fallen blir så att så fort en snubbe har fått en träff så blir han värdelös och duger endast som nåldyna att gömma trupper bakom. Det tråkiga är ju att man inte kan gå och skjuta samtidigt, nu blir det så att man bara står på varsin sida och väntar på att motståndaren skall gå fram så att man kan skjuta honom. Typ. Jag har för mig att det var så, iaf.

När jag läste mer om spelet såg jag att det visst fanns en bibba strategi i spelet, men det verkade mest handla om att kombinera vissa trupper med varandra så att kraftfulla kombos kom till. Ofta handlar det om en helare och någon form av kapten som man sätter ihop tillsammans med en kraftfull offensiv pjäs, så att kaptenen ger den offensiva typen någon sorts specialeffekt så att han blir fetagrym och helaren ser till att ingen dör i första taget. Typ. Då kanske spelet blir roligare, men våra partier vi körde direkt ur en starter var något av det tråkigaste jag har varit med om.

Spelfigurerna är kanske inte vackert målade, men de duger bra i mina ögon och det var framförallt figurernas utsseende som var den största behållningen med spelet i mina ögon. Till och med tärningarna som medföljer är lite billigt gjorda.

Blä för MK!

/Rising
som inte tycker tabletop är roligt överhuvudtaget, iofs, så ta min kritik med en nypa salt.