Nekromanti Magi - Eviga Lågan

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag har två frågor angående denna besvärjelse, som jag hittade på en hemsida:

Namn: Eviga lågan (2)

Färdigheter:
Alstra Pyrotropi ob2T6
Transformering tii ataxatropi ob2T6
Besvärjelse ob1T6
Besvärjelse ob1T6

Tidsåtgång:
2 rundor.

Räckvidd:
Beröring.

Varaktighet:
Provisorisk.

Beskrivning:
Besvärjelsen skapar en magisk låga på ett föremål och denna finns kvar tills vidare. Den har ett antändningsvärde på 4 och kan användas som eld då pyrotropi ska alstras om ingen större eld finns i närheten.

Övrigt:
Denna har jag inte skapat själv, men jag använder den ganska mycket.

Fråga 1:
Jag är inte så bra på Eons magisystem så jag undrar helt enkelt om den funkar.
Fråga 2:
Min andra fråga är om det inte skulle vara smartare att göra tvärt om, alstra Ataxa istället för Pyro, eller funkar inte detta?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Fråga 1:
Jag är inte så bra på Eons magisystem så jag undrar helt enkelt om den funkar."

Jodå, den funkar.

"Fråga 2:
Min andra fråga är om det inte skulle vara smartare att göra tvärt om, alstra Ataxa istället för Pyro, eller funkar inte detta?"

Detta funkar alldeles utmärkt att byta alstring. Inga modifikationer måste göras så vitt jag vet*. Besvärjelsen kanske var formaliserad för någon som inte kunde alstra ataxatropi?

/Naug

* Detta är sanning med modifikation. Om man kollar på listan över alla enkla transformeringar i M&M så märker man att pyrotropi till ataxatropi är lätt (som i besvärjelsen). Men det motsatta, ataxa till pyro, är av någon anledning normal. Nu, jag har alltid betraktat det här som ett tryckfel, eftersom alla andra lätta transformeringar är går åt båda hållen. Det här är också ett väldigt konstigt undantag.

Slutsats: Är man bokstavstroende så kommer transformeringen från ataxa till pyro bli normalsvår och därför medföra 1 filamentförlust. Då måste man alstra ytterligare ett filament så man har 1 fil. pyro och 1 fil. ataxa efter transformeringen.

Eller så betraktar man det som en felaktighet (det blir knappast den enda i M&M) så kan man bara byta ut pyrotropialstringen mot en ataxatropialstring.

/Den Samme

Eleas

Hero
"Jag är inte så bra på Eons magisystem så jag undrar helt enkelt om den funkar."

Jag ser inte problemet med den, den verkar vara ganska straightforward, så att säga. Min magiker Thizara använder en variant som hon skapat ("Thizaras lägereld"):

Alstra Psykotropi Ob3T6
Transformering Ob3T6 (till pyrotropi)
Transformering Ob2T6 (till ataxatropi)
Väva "Eld" med en areaeffekt Ob2T6
Väva "Provosorisera" Ob1T6

"Min andra fråga är om det inte skulle vara smartare att göra tvärt om, alstra Ataxa istället för Pyro, eller funkar inte detta?"

Det går att göra, men plötsligt är transformationen inte lätt längre, och då ökar svårigheten till Ob4T6 för transformeringen. Dessutom kommer det att bli problem om man misslyckas med transformeringen, eftersom ataxatropi inte kan dissiperas kontrollerat. Så jag skulle behålla den som den är, faktiskt.

--Björn

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Transformering Ob2T6 (till ataxatropi)"

Det är då inga små friheter ni har tagit er med era moddar av magisystemet märker jag. Jag är dock nyfiken. På vilket vi vis anser ni att psykotropi ska transformeras lätt till ataxatropi?

/Naug, nyfiken

DarkMystic

Swordsman
Hmm brinner det för alltid eller tills det som brinner har brunnit upp? Och går elden att släcka?

/DarkMystic, för vem skulle annars tända eld på sina IronGolems och skratta högljutt!

Marcus J

Hero
Eftersom det är en eldeffekt så kommer elden forsätta brinna till besvärjaren(magikern) väljer att släppa den eller lägger en likadan någon annanstans.

Jag skulle tro att det kan vara medvetet eftersom pyrotropi redan har 3 enkla transformeringar till sig( helio, termo och foto). Om man ger det fler så skulle den bli alldeles för lättilgänglit.
Detta kan betyda att åtmistone jag kanske inte kommer godkänna besvärjelsen i första taget. men det är klart jag tror nog Peo kan vara beredd att göra det. (problemet med att växla sl, obs det sista är till stefan)

Dessutom är väl hela iden med besvärjelsen att kunna alstra pyrotropi när som helst. (Jag skulle vilja rekommendera att man höjer filament användningen eftersom man får svårighetsökning om man alstrar ur en sådan liten eld.)
Ifall man inte kan alstra pyrotropi så finns det igentligen ingen användning för den.

Eleas

Hero
Re: Magi - Eviga Lågan [OT]

"Oooooooh. Så långt tänkte inte jag. Dm'nit! Outwitted again!"

Jag tycker det är befriande. Du har ju slagit mig på fingrarna i alla diskussioner om magiteori hittills. Men nu... nu är jag mästaren! :gremwink:

--Björn, med väsande andedräkt