Nekromanti Magi... hmm...

Krille

Lord
  • "Kraften" kan stå som modell. En slags pseudoreligiös mystisk koppling till någon ur-energi som allt utgår ifrån.
  • Telepati har använts i rätt mycket SF. Det är i princip samma sak, fast med vetenskaplig förklaring.
  • Riktigt snuskigt avancerad teknologi. Magin är teknik som är så avancerad att knappt någon vet hur den fungerar. Antingen kan man använda det i form av "den riktigt avancerade civilisationen" som gör som de själva vill, eller som "resterna av den riktigt avancerade civilisationen" som några galna äventyrare har hittat och delvis förstått sig på.
  • Stridskonster är populära. I och med diverse myter om stridskonsters överlägsenhet är det inga problem att inhölja dessa i mystik som snuddar på magi.
  • Eller så kan du helt enkelt lägga in vanlig fjantasymagi som standardteknik. Man har inte laserpistoler, utan Wands of Lightning Bolt, till exempel.

LeJonklev

Swordsman
Man gör magin till den existerande förklaringen av verkligheten istället för det trista atomochnaturlagar-tramset som vi har i vår värld och som alla förväntar sig att man ska bygga världen på.
Vill man färdas långa sträckor åker man inte i överljushastighet eller genom maskhål utan genom dimensionsprtaler ditsatta av någon magiker och laservapen består i apparater som skjuter blixtar (eller vad man nu vill ha) på motståndarna.
I alternativ magisk sci-fi finns inga ingejörer, de är magiker.

/Johan

Troberg

Sinister eater
I alternativ magisk sci-fi finns inga ingejörer, de är magiker.
Vilket spontant får mig att tänka på följande citat: "Any sufficiently advance technology is indistinguishable from magic.".

Personligen föredrar jag dock följande variant:"Any sufficiently advance technology is indistinguishable from a rigged demo.".

Min poäng är att snabbare än ljuset-resor, flygbilar, ljussvärd och så vidare lika gärna kunde vara magi. I de flesta världar är magin en vetenskap i sig, baserade på sina egna naturlagar. Låt de naturlagarna upptäckas och tyglas, ungefär som när elektriciteten upptäcktes (som definitivt skulle vara magi för någon som kom från en tid där den inte var upptäckt).

Storuggla

Champion
"Eller så kan du helt enkelt lägga in vanlig fjantasymagi som standardteknik. Man har inte laserpistoler, utan Wands of Lightning Bolt, till exempel."

+3 Phaser of Klingon Slaying kanske?

Storuggla, skräddarsydda rymddräkter rockar

LeJonklev

Swordsman
"Any sufficiently advance technology is indistinguishable from magic."

Må så vara men det är inte det jag är ute efter. Det är inte superduperavancerad teknologi jag pratar om. Bara lite lagom superavancerad, och framför allt inte oförklarligt. Att magi ÄR teknologin anser jag vara mycket bättre. Varför använda en förbräningsmotor när en magisk artefakt gör jobbet så mycket bättre. Framtidens ingejörer är alkemister som konstruerar magiska artefakter till att driva rymdskepp och laserpistoler. Och de flesta vet någorlunda hur det fungerar oxå.
Allt som sker förklaras med magiteori och inte de teorier vi använder i vår verklighet.

/Johan

Gabri L

Warrior
Kolla in Simon R Greens Deathstalker-böcker. Teknologi i massor, med regeneration, överljushastigheter, AI´s osv, samt ESP, som funkar som magi. Med slafsiga saker som sker när espers överbelastar sig (exploderande huvuden, ögon som flyger ut osv...)

Eskil

Warrior
Re: Sci-fi/magi Manga

Jag kan rekommendera "Orion" av Masamune Shirow om du letar efter en blandning av sci-fi och magi, att den sedan är väldigt undehållande i övrigt är det inget fel med. Den innehåller en hel del roliga idéer, bland annat ett par mycket stora inslag av gudomligheter, samt en massa teknologi-magi.

Cybot

Mest spelbar
Tja, har du sett Outlaw star? Där tyckte jag att de hade en ganska cool värld, som inte verkade så himla kliché när det gällde magi(fast förstås, väldigt japanskt, vilket betydde mycket övermäktigt och "one strike, only one counter").

Morgoth

Swashbuckler
Kolla in Simon R Greens Deathstalker-böcker. Teknologi i massor, med regeneration, överljushastigheter, AI´s osv, samt ESP, som funkar som magi. Med slafsiga saker som sker när espers överbelastar sig (exploderande huvuden, ögon som flyger ut osv...)

Hoppas inte det har någonting med filmen "Deathstalker" att göra (det verkar som tur var inte göra det).

Gabri L

Warrior
Känner inte till och har inte sett filmen. Böckerna är en riktig rymdopera, med hack and slash, goda hjältar (som inte alltid är riktigt snälla), onda skurkar och fiender som tränger sig in på alla håll och kanter. Samt en galen Kejsarinna som är en riktig diktator. Kort sagt riktigt bra, även fast det blir over kill efter ett tag...