Håller med till fullo.
Har många gånger försökt runda systemet med en enklare variant, men ser då hur Mäktig magikern blir, spelar numer sällan någon magiker (Förutom Nekromantiker) då jag finner Magisystemat all för komplext och svårtolkat.
Enligt mig skulle en magiker med en Rundas förberedelse eller så kunna tända ett ljus, få en bok att vända blad/hopa ned från bokhyllan. Men i Eon måste det till enhel del transofromering efter Alstring och besvärjelser, vilket drar ut på tiden tills magikern tillslut ger upp och tänder ljuset "för hand".
Men ändrar man på det och skippar transformerings delen, tar en passande Aspekt alstrar (Ob1t6) och besvärjer (Ob1t6)
säger att det tar en runda (4 sek) för ljuset att flama up så faller hela systemet samman, magin är knytigt till så många regler i Eon att om man för spelets skull lättade på en reglel gensat skulle rasera det som "byggts ovanpå".
Alkemin är ett kapitel som jag gillar (inte reglerns dock)
så jag har skapat ett nytt system med lösa regler och mycket plats för inspererande inprovissation, det skulle naturligtvis kolidera med magisystemet som egentligen är samma sak. Men eftersom det inte finns något magisker i gruppen och SL kör reglerna för våra Magiker SPL litte löst så löser nog sig allt.
Mit förslag till dig är att antingen ta dig tid att läsa egenom alla regler, lära dig dem, skicka frågor till "Skaparna" då du inte förstår och efter det skapa dig en magiker som du och SL finner passande.
Eller så skapar du och SL ett nytt system som omfattar både
Vandöda reglerna, magisystemet med aspelter och besvärjelser, skapadet av Elementvarelser, Demoner, Shamanism, och Alkemi, ett omfattande arbete som min gammla mor skulle sagt men er enda chans till förbättring om du brinner för det magiska och Mystiska som jag.
VH Jens.L "Magikrat"