Nekromanti Magi i allmänhet

ikaros

Warrior
Jag tycker att magisystemet är väldigt strikt och lämnar lite utrymme för improvisation och kombination av effekter för att skapa nya intressanta magier. Spelledares jobb att beskriva magin på ett spännande sätt försvåras oerhört på detta sätt.

Magin verkar så kontrollerad och tråkig.

Det hade varit roligare om beskrivningen av magin hade lämnat plats för nytänkande och innovation (för rp)

lijat

Swordsman
Jag tycker att magisystemet är väldigt strikt och lämnar lite utrymme för improvisation och kombination av effekter för att skapa nya intressanta magier. Spelledares jobb att beskriva magin på ett spännande sätt försvåras oerhört på detta sätt.

Magin verkar så kontrollerad och tråkig.

Det hade varit roligare om beskrivningen av magin hade lämnat plats för nytänkande och innovation (för rp)
Du har rätt i en sak att det är få efekter som går att kombinera men du glömmer det viktigaste. Eon har ett magisystem som är unikt i det att spelarna kan skapa egna magier utifrån reglerna utan att speledaren behöver/bör lägga sig i. Eon har ett av dom mest kraftfulla magisystemen som jag sätt i spel där nte alla spelare är magiker inte så att dom har maffiga döda allt besvärjelser utan så att genom att formalisera rätt besvärjelser/ritualer så kan dom uppnå väldigt flexibla efecter på en väldigt hög kraftnivå, lägger man därtill kongelat så går riktigt maffig magi att skapa riskfritt.

Det som saknas är fler efecter men inte uber mäcktiga sådana utan vardasefevter som kan öppna dörrar varna om någon kommer nära fuska på prov och liknande, eftersom dom till synes oförarjeliga efecterna kan användas till god effect för att ge magiker framstående position och reel makt.

Lijat - som vill se en kraftigt utökad efectlista i eons nästa magibok.

MongoMan

Swordsman
Jag tycker att magisystemet är väldigt strikt och lämnar lite utrymme för improvisation och kombination av effekter för att skapa nya intressanta magier.
Där håller jag faktiskt med dig, det roligaste vore om det bara fanns massa effekter som man vävde ihop till besvärjelser.
Det skulle passa bättre ihop med själva beskrivningen av magi i Eon, att det är någonting vetenskapligt.
Att det då finns färdiga besvärjelser som fungerar på ett visst sätt känns inte trovärdigt.

Ett system där man improviserade fritt skulle vara underbart, man fick vara kreativ, det skulle bli så mycket mer intressant.
Problemet är att det lätt blir mer krångligt eftersom man ska välja effekter och sådant, kan ta lite tid.

/Mori

ikaros

Warrior
Jo jag håller med, det var inte mer mäktiga effekter som jag önskade, jag hade helrre sett till att blixt blev sämre (beröring istället för avstånd) och att de olika aspekterna blev mer balanserade.

Bara för att ett system är bra i förhållande till andra så innebär inte det att man ska göra allt för att förbättra det.

Att kombinera effekter för att kunna få fram nya magier funkar inte bra då svårigheten skenar iväg (om man inte improviserar :gremcrazy:) Det är synd en magi som bara är blixt magnitud 3 spöar mer än en avancerad, avvägd magi som kombinerar kraft med detaljrikedom.

Bu för brutes

ikaros

Warrior
Fritt improviserat borde ta lång tid medan väl inövade besvärjelser borde gå väldigt fort. Om man ska kombinera ihop många effekter under spelets gång kan man hoppa över spelaren i ett visst antal rundor medan en förutbestämd häftig kombination inte behöver bromsa ner spelandet.

Undrar hur balansen skulle rubbas om besvärjelser tolkades som handlingar och kunde användas som anfalls/försvarsmanövrar?

lijat

Swordsman
Jo jag håller med, det var inte mer mäktiga effekter som jag önskade, jag hade helrre sett till att blixt blev sämre (beröring istället för avstånd) och att de olika aspekterna blev mer balanserade.

Bara för att ett system är bra i förhållande till andra så innebär inte det att man ska göra allt för att förbättra det.
Ok jag kanske lät lite sur i mitt förra inlägg jag tolkade tyvär ditt inlägg som ännu ett magi i eon är så dåligt inlägg.
Jag håller inte med om att magi i eon är för mäcktig (med undantag för den tomma efecte ioch med drakar och återuplivningsefecten) men skulle inte vilja se det ännu mäktigare, fleer efecter skulle vara roligt dock.

Att kombinera effekter för att kunna få fram nya magier funkar inte bra då svårigheten skenar iväg (om man inte improviserar ) Det är synd en magi som bara är blixt magnitud 3 spöar mer än en avancerad, avvägd magi som kombinerar kraft med detaljrikedom.
Där håller jag inte med dig det är sant om man ser till destructiv kapacitet men då är ett tungt armborst bättre nej dom mest användbara magierna är dels dom sombestår av en efect plus en metaefect (alstra ataxatropi 2 väva teleportera snabt väva beröring snabt) eller ritualer och detta är bättre än improviserade besvärjelser som ett medvetet val när magisystemet skapades.

För att ta några paralleler till vår egen värds vetenskap närmre bestämt fysik,kemi och mekanik. detta är delvis ett svar på Mori_Motonaris inlägg

Vi börjar med en efect i det här exemplet så liknar jag det vid en kemisk substans med vissa egenskaper blananat aspekt och så, dessa kan man blanda på två sätt som med kemikalier ett häll ner allt i snabb följd och få en reaktin detta är farligt både innom kemin och i besvärjelser i alla fall om det är kraftiga saker. det andra sättet är att var väldigt nogrann och ta god tid på sig ha allt beräknat från början och låta sjuda i ett halvt dygn och så vidare här finner vi ritualer (och cermonier). När man tittar på alkemin så ser jag den som att man tar olika delar och bygger en maskin mekanik med andra ord. Sist men inte minst så kommer fysiken där finns den teoretiska magin filamentteori taum osv. All den praktiska magin bygger på den men likt kemin och mekanik är den praktiska bara underinstanser av det grundläggande.

Du klagade ocks på att kraftfull magi är svår, det är rent fel detär här ritualer kommer in i bilden vad sägs om att teleportera alla innom 32 meters radi till valfri plats på mundana en permanent skydcirkel på 5 rangen en permanent och permanent kontrolerad helion på andra rangen. dett är ritualer jag skapat med slag på bara 0b2t6.

Lijat - vill se mer magi teori och riktlinjer för efectforskning.

MongoMan

Swordsman
Undrar hur balansen skulle rubbas om besvärjelser tolkades som handlingar och kunde användas som anfalls/försvarsmanövrar?
En besvärjelse borde i regel ta längre tid att utföra än ett anfall eller en parering, motståndaren lär hinna göra något innan man får ivär den där blixten.
Och jag utgår ifrån att det är ganska störande att få ett jaktspjut i solar plexus när man försöker frambesvärja något.

Honken

Hero
En besvärjelse borde i regel ta längre tid att utföra än ett anfall eller en parering, motståndaren lär hinna göra något innan man får ivär den där blixten.

Tja, en runda i strid är väl egentligen en kombination av slag och pareringar, så jo...

Och jag utgår ifrån att det är ganska störande att få ett jaktspjut i solar plexus när man försöker frambesvärja något.

Om jag inte missminner mig så har jag läst att om man blir skadad under besvärjning / ritual så blir blir det okontrollerad dissapation av det hela. FAAARLIGT! Tror inte ens att man fick slå ett slag för det...

/Honken - Som kanske inte är riktigt superinsatt i magisystemet.

ikaros

Warrior
JAg måste säga att ditt förslag till "mest användbara" magin går mig fullständigt förbi :gremconfused:

För det första så kräver denna magi (som den mesta av meta-magin) att du behärskar kaosmagi, vilket således de flesta magiker kan vilket gör att många andra aspekter blir tråkiga och enformiga.

För det andra så kräver magin att du står brevid den/det du ska kasta magin på och magins effekt, flytta något 1 meter, känns på något sätt inte göra någon skillnad. Om man använder den i strid så får man se till att ingen bankar på en under HELA rundan för det kan störa koncentrationen. Även om man lyckas har man bara flyttat antagonisten 1 meter vilket inte är en väldigt lång sträcka att lägga bakom sig nästföljande runda. Magi är farligt både för magikern och ev den som ska trollas på och om någon elaking ser detta konststycke utföras så ökar risken att magikern blir attackerad.

Jag har svårt att förstå hur denna magi skulle kunna tillämpas i många trevliga situationer.

Ville bara tillägga att ditt sett att se på magin är mkt bra och har gett mig en ökad förståelse för hur reglerna kan tolkas.

lijat

Swordsman
För det andra så kräver magin att du står brevid den/det du ska kasta magin på och magins effekt, flytta något 1 meter, känns på något sätt inte göra någon skillnad. Om man använder den i strid så får man se till att ingen bankar på en under HELA rundan för det kan störa koncentrationen. Även om man lyckas har man bara flyttat antagonisten 1 meter vilket inte är en väldigt lång sträcka att lägga bakom sig nästföljande runda. Magi är farligt både för magikern och ev den som ska trollas på och om någon elaking ser detta konststycke utföras så ökar risken att magikern blir attackerad.
Att teleportera någo någon en meter är inte en offensiv magi utan en för att skapa skräck eller att hjälpa sina vänner genom väggar och dylikt. Ska man ha ihjäl så tar man ett slagsvärd eller ett armborst.

Lijat - magiker inte krigare.

ikaros

Warrior
man kan använda de flesta aspekterna till att skapa skräck, ofta med ett mycket bättre resultat, det är inte det som gör metaeffekter så bra... Att få någon igenom en vägg kan vara användbart men knappast något som man behöver göra varje dag, det finns trots allt en uppfinning som kan lösa problemet åt en (kallad dörr). :gremlaugh:

Det som gör metaeffekter så bra är att de är nödvändiga för att göra andra effekter flexibla och på så sätt så är nästan alla typer av magi beroende av kaosmagin tycker jag...

lijat

Swordsman
Att få någon igenom en vägg kan vara användbart men knappast något som man behöver göra varje dag, det finns trots allt en uppfinning som kan lösa problemet åt en (kallad dörr).
Svårare om man inte är välkommen och dörren är bevakad.

Lijats - sista inlägg i denhär diskusionen.

Gylf draken

Warrior
Håller med till fullo.

Har många gånger försökt runda systemet med en enklare variant, men ser då hur Mäktig magikern blir, spelar numer sällan någon magiker (Förutom Nekromantiker) då jag finner Magisystemat all för komplext och svårtolkat.

Enligt mig skulle en magiker med en Rundas förberedelse eller så kunna tända ett ljus, få en bok att vända blad/hopa ned från bokhyllan. Men i Eon måste det till enhel del transofromering efter Alstring och besvärjelser, vilket drar ut på tiden tills magikern tillslut ger upp och tänder ljuset "för hand".
Men ändrar man på det och skippar transformerings delen, tar en passande Aspekt alstrar (Ob1t6) och besvärjer (Ob1t6)
säger att det tar en runda (4 sek) för ljuset att flama up så faller hela systemet samman, magin är knytigt till så många regler i Eon att om man för spelets skull lättade på en reglel gensat skulle rasera det som "byggts ovanpå".

Alkemin är ett kapitel som jag gillar (inte reglerns dock)
så jag har skapat ett nytt system med lösa regler och mycket plats för inspererande inprovissation, det skulle naturligtvis kolidera med magisystemet som egentligen är samma sak. Men eftersom det inte finns något magisker i gruppen och SL kör reglerna för våra Magiker SPL litte löst så löser nog sig allt.

Mit förslag till dig är att antingen ta dig tid att läsa egenom alla regler, lära dig dem, skicka frågor till "Skaparna" då du inte förstår och efter det skapa dig en magiker som du och SL finner passande.

Eller så skapar du och SL ett nytt system som omfattar både
Vandöda reglerna, magisystemet med aspelter och besvärjelser, skapadet av Elementvarelser, Demoner, Shamanism, och Alkemi, ett omfattande arbete som min gammla mor skulle sagt men er enda chans till förbättring om du brinner för det magiska och Mystiska som jag.

VH Jens.L "Magikrat"

Ost

Warrior
Enligt mig skulle en magiker med en Rundas förberedelse eller så kunna tända ett ljus, få en bok att vända blad/hopa ned från bokhyllan. Men i Eon måste det till enhel del transofromering efter Alstring och besvärjelser, vilket drar ut på tiden tills magikern tillslut ger upp och tänder ljuset "för hand".
Men ändrar man på det och skippar transformerings delen, tar en passande Aspekt alstrar (Ob1t6) och besvärjer (Ob1t6)
säger att det tar en runda (4 sek) för ljuset att flama up så faller hela systemet samman, magin är knytigt till så många regler i Eon att om man för spelets skull lättade på en reglel gensat skulle rasera det som "byggts ovanpå".
Men att sådan "stilmagi" blir seg och klumpig kan väl ändå på ett ganska enkelt sätt åtgärdas genom lite spelledarenvälde - är det en skicklig magiker (säg över 13 i Alstra etc?) kan man väl minska tidsåtgången på alla (enklare) besvärjelser med en runda, så att exemplet ovan verkar omedelbart istället för efter en rundas förberedelser. Det gör ju magikern något mäktigare i och med att han blir snabbare, men man kan ju samtidigt införa begränsningen att det bara gäller besvärjelser av första och kanske andra magnituden. På så sätt blir "stilmagin" mer lättillgänglig utan att för den skull medföra att magikern blir övermäktig. Det finns ju alltid en massa små "tweaks" man kan införa som SL för att göra spelet mer som man vill ha det, och långt ifrån alla är sådana att de raserar regelsystemet eller spelbalansen... inte ens i ett komplext system som Eons. Man behöver inte bryta upp hela golvet för att en planka sitter löst, liksom - om inte man är missnöjd med golvet som helhet, då. :gremsmile:

Phelan

Hero
Använd reglerna!

Ett annat alternativ är ju att faktiskt använda de befintliga reglerna för att uppnå det du eftersträvar.

I både formaliserad och improviserad magi är det möjligt att göra både en och flera halveringar i tidsåtgången för de olika momenten, men varje halvering gör det momentet en nivå svårare.

Detta gör att en kass magiker inte kan tända ett ljus i en handvändning, men en kompetent magiker har inga problem att hantera svårighetsökningarna.

Mvh / Phelan

Marcus J

Hero
Magi och att bli bonkad (ant)

Om du får ett poäng smärta under tiden du lägger en besvärjelse så blir det automatiskt okontrollerad dissapation.

/Marcus som är ledig från skolan idag. JIPPI!!

Nkari

Veteran
Re: Magi och att bli bonkad (ant)

jag måste vara konstig, nrä jag lirade mycket Eon var jag ofta magiker, och tyckte inte att den var direkt über, flexibel som sjutton var man, men man hade inte direkt några monster magier att slunga runt med.

Och ritualer, joo, ritualer kan göras mäktiga, men det kräver Låååååååååååååång tid av forskning om man vill ha hyffsad chans att klara formaliserings slaget på en magnitud 10 ritual tex. Visst du kan också göra ritualer lätta att kasta, men då tar de ap lång tid ist, och då får du sömn brist, och då får du utmattnings poäng som i sin tur höjer svårigheterna, så så illa tycker jag inte att det är.

Sedan kan man ju ha en för snäll SL som ger dig all tid i världen att göra det du vill, om SL vore smart så skulle han någonstanns mitt i ditt formaliserings arbete ställa till med besvär att tex en tjuv själ ditt arbete åt någon annan magiker, och du vill ju naturligtvis ha tillbaka ditt arbete, nytt äventyr, avbrutet formaliserings arbete = mer tid o möda..

Pendragon

Swashbuckler
Ännu en sak...

Vad det gäller att behöva närmre tio sekunder för att tända ett ljus. Det kan tyckas som lång tid, men tänk då på hur lång tid det tar med ett elddon eller motsvarande...

/Joel

ikaros

Warrior
Under icke kritiska situationer (nån står och bonkar ppå en) så skulle man kunna strunta i tidsåtgång och säga att det gick i en handvändning (eller från mundanas befolknings synvinkel) Oerhört!! fort.