Re: Närå, den finns
Sådant är inte bra speldesign, det är slött och oacceptabelt.
Jepp jepp. Jag håller med dig, och sådant irriterar mig lika mycket som färgläggare till serier som helt enkelt inte tycks ha *läst* manus.
För mig visar tilläggsböckerna fortfarande en mycket mer intressant värld än grundreglerna, även om jag visst kan tycka att de går till överdrift på sina ställen (beskrivningen av Grytan i Svärd och Svartkonst, beskrivningen av Angivarsamhället i Svärd och Svartkonst, tja, det mesta i Svärd och Svartkonst, utom Ikki förstås), men DoD Chonopia har en väldigt stor fördel som gör att de här nackdelarna jämnas ut litegrann. det är företeelseorienterat. Det vill säga, det är i första hand inriktat på "cool" saker, inte på inre relationer mellan sakerna. Det betyder att man ganska lätt kan plocka ut de företeelser man inte gillar (typ, hela Grytan) eller byta ut dem mot de företeelser i grundboken som man föredrar framför de som beskrivs i tilläggen (Du hade kunnat plocka ut hela Ikki ur spelvärlden utan att någon hade märkt det, men nu väljer jag att ha kvar den).
Det är förstås ingen ursäkt, men det är en fördel som gör att åtminstone jag fortfarande får god behållning från tilläggen.