Nekromanti Magi i DoD -91

Dark_Maven

Veteran
Jag har problem med at skapa magiker till DoD -91. Anledningen till detta är att jag inte kan höja FV på de magier jag vill ha. Jag vet hur man ska få fram konstnaden för de olika skolvärdena men jag vet inte hur jag får fram vilket FV en specifik trollformel har.
Hjälp Mig!!!!!! :gremconfused:

[color:\\"red\\"] Ordning är Trivialt [/color]
[color:\\"red\\"] Mästaren behärskar Kaos [/color]
//Dark_Maven

Van der Maaster

Veteran
När du väl funnit kostnaden för skolvärdet fungerar magi likadant som färdigheter.
Själv så spelar jag vanligtvis enligt expertreglerna. Där är exempelvis skolvärde 6 = kostnad 4. Om jag vill ha tio i ELD kostar det alltså 40 (4*10 = 40).
Upp till 14 multiplicerar man varje steg med 2, upp till 17 med 3, och upp till 20 med 4 osv.
Har för mig att det fungerar ungefär likadant i DoD 91.

/Claus van der Maaster

Feuflux

omjonasson.se
Såhär funkar det i DoD91:

Man kommer fortfarande att använda höja-FV-tabellen på sidan 30, men istället för att multiplicera kostnaden i tabellen med 2 (primära färdigheter), 3 (yrkesf.) eller 5 (sekundära f.) så ska man plocka fram en grundkostnad för den specifika besvärjelsen.

Den tabellen finns för övrigt på samma sida. Alla besvärjelser har ett skolvärde och det är detta värde som avgör kostnaden.
Skolvärde 1-3: grundkostnad 2 (samma som primära f. alltså)
Skolvärde 2-6: grundkostnad 4
osv

Detta gör att det blir ohemult dyrt att öka FV i besvärjelser med högt skolvärde, så är man ute efter att få som man vill så måste man nog ändra lite på reglerna. :gremlaugh:

tyron

Veteran
Och på vilket sätt svara det hans fråga? Tror du råkat skriva på fel tråd
Och hur skulle detta kunna svara på hans fråga???

Som svar på frågan: Du har samma Fv i magin som det du köpt upp det fungerar sprecis som men vanliga färdigheter bara det att konstanten (för yrkesfärdigheter är det 3) är annorlund beroende på vilken svårrighetsgrad besvärjelsen har. Det finns en tabell för detta på samma sida som lathunden fins på.

Falköga

Veteran
Nej det var inget svar, men sammtidigt svarade jag inte på fel tråd. Jag kanske skelle ha skrivit:
Men man skall ju inte alltid ha allt som man vill :)

Förstår du?

Elder Girov

Swordsman
Det kostnadssystemet för besvärjelser gör också att man oftast har en magiker som har medelbra i en massa dåliga besvärjelser eller en magiker som har medelbra i en bra besvärjelse. Det blir inte så himla roligt spel när alla elementarmagiker börjar med 15 i EXPLOSION, och inget annat.

Harablos

Veteran
Han frågade hur man köper fv i besvärjelser, och då svara du "Men man skall ju inte alltid ha allt som man vill ". Det är det jag menar.

Fattar du? Tänk lite innan du svarar så dummt! :gremmad:

Feuflux

omjonasson.se
Antalet gånger jag velat göra om magisystemet är väl uppe i 418 eller nåt känns det som. Jag har dock varken tid eller ork. Men nån gång så... :gremwink:

DoD4 ligger förvisso på hyllan för tillfället, förutom med kusingänget som ändå spelar max 3 (oftast 2) gånger per år, och de gångerna kan man härda ut.

Van der Maaster

Veteran
En början

Börja med att halvera kostnaden för all magi, inlusive magiskolor. Detta är inte så drastiskt som det kanske låter, utan ger möjligheten att skapa åtminstone hyfsade magiker.
Trots denna förändring så har jag aldrig spelat eller haft spelare som varit särskilt über-mäktiga magiker.
Undantaget här är en drakmagiker som lurade systemet och överraskade allt och alla. Tror nog att det yrket lämpar sig bäst för SL-personer framöver :).

/Claus van der Maaster

Feuflux

omjonasson.se
Re: En början

Ah, nu var jag nog inte så tydlig. Det är inte enbart kostnaderna som jag skulle vilja ändra på. Det är hela effektgrad/FV/PSY-poäng-biten samt ändra om bland massor av besvärjelser.

Jag skulle helst se mina magiker lyckas oftare än nu, men att verkningarna blir mindre. Hur effektgradsystemet ska omformas vet jag inte riktigt. Explosion och liknande magi får gärna försvinna helt. Det här med att spendera en begränsad psy-poäng är jag inte heller helst förtjust i för tillfället.

Men som sagt, har inte tid att pyssla med det här...

Harablos

Veteran
Re: En början

Undantaget här är en drakmagiker som lurade systemet och överraskade allt och alla. Tror nog att det yrket lämpar sig bäst för SL-personer framöver
Visst är drakmagiker bra o mäktiga men man ska nog se till hur bra resterande gruppmedlemmar är. Är de mäktiga med över 20 i sina vapen o så kanske en drakmagiker är bra lämpad men är de sämre kanske en vanlig magiker som får - i cl vid högre efktgrader är bättre lämpad.

Elder Girov

Swordsman
Mmm, vi har också någon variant på minskad kostnad, som jag naturligtvis inte kan i huvet just nu. Hursomhelst blir det bra mycket billigare att köpa besvärjelser, och det räcker för mig.

Dark_Maven

Veteran
Men hur får jag tag i BC för den besvärjelse jag vill höja. Det är egentligen det som är det besvärliga.

[color:\\"red\\"] Ordning är Trivialt [/color]
[color:\\"red\\"] Mästaren behärskar Kaos [/color]

//Dark_Maven

Feuflux

omjonasson.se
Men hur får jag tag i BC för den besvärjelse jag vill höja. Det är egentligen det som är det besvärliga.

Har inte tillgång till böckerna nu, men om jag kommer ihåg rätt så får man enligt reglerna ingen baschans i besvärjelser.