Nekromanti Magi i DoD6

MasterPo

Veteran
Tjenis.

Har tankat ner några DoD 6 äventyr ifrån Medusa Games, riktigt bra äventyr faktiskt. I och med att vi kör gamla DoD Expert, så blir jag tvungen att anpassa lite gran. Å då gäller det först å främst magi reglerna. Så nu undrar jag om någon kan förklara lite snabbt hur dom funkar i DoD 6..

Vad jag har hajjat så har ju alla SLP en spiritus, och alla besvärjelser ett skolvärde. Å när man ska kasta besvärjelsen så ska man slå under Spiritus-skolvärde*effektgrad.. Stämmer detta?

Känns lite underligt på något sätt om det skulle vara så här. Men fick för mig att jag läste att det var så någonstans.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Alla personer har en grundegenskap vid namn Spiritus. Detta är personens magiska förmåga, vilken alltså inte har något med PSY att göra längre. Alla besvärjelser har en kostnad, vilken ligger mellan 2 och 30. För att lägga en besvärjelse slår man för Spiritus - Kostnad. Effektgrader finns inte längre, då besvärjelsernas styrka bestäms av vilken yrkesnivå man har. Då man lagt besvärjelsen minskas SPI-poängen med besvärjelsens kostnad. Man får hålla i sär SPI-poäng och spiritus, chancen att lyckas med magi minskar inte bara för att man lagt många besvärjelser. Skillnaden gentemot Expert är mest att det inte längre finns magiskolor, färdighetsvärden i besvärjelser (antingen kan man dem eller inte) eller effektgrader.