Nekromanti Magi i DoD91 (Känna och Hp)

Berserk

Warrior
Nu har det i vår grupp uppstått lite diskussion kring två frågor rörande magi. För det första: Hur fungerar färdigheten Känna Magi? Kan man med denna känna när en magiker närmar sig, eller är det bara att avgöra om föremål är magiska? Jag har för mig själv definierat Känna Magi enligt följande.

Man kan sas. automatiskt känna magi om det rör sig om ett magiskt föremål, en magisk varelse eller magisk plats. Man kan inte se/märka på en människa om denne behärskar magi, såvida denne inte brukar sin magi. Detta behöver naturligtvis inte vara en fysiskt synlig magi. Detta betyder för mig: SL slår dolda slag för personer med känna magi endast när dessa är i kontakt med magiska föremål, varelser eller platser. Inte om de stöter på en magiker. Dock kan en spelare begära att få "koncentrera sig" och försöka känna magi på hos lite vad som helst. Modifikation på CL är då given.

Den andra stötestenen är Magi och Hjältepoäng i kombination. Eftersom höjd effektgrad ger -CL kan man vanligtvis höja E så högt som psy tillåter, då man ändå har CL 1. Men om man då sätter en Hp och har tillgång till t.ex. en psykälla kan man dra till med ELDSTORM E25 och med nästan all säkerhet lyckas. Detta gör magiker med Hp otroligt överlägsna allt de kommer i kontakt med, t.om drakar. Smyg upp på en drake och lägg en fysisk besvärjelse E50 och han lär sprutat sin sista eldkvast. Till detta tillkommer chansen att man får en etta på slaget och då lyckas perfekt.

Så, mina kära vänner, vad har Ni för åsikter angående dessa frågor? Väntar med iver.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Det är precis så hp fungerar för magiker. Alltså ger man fan i att bråka med en ärkemagiker.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Berserk

Warrior
Detta leder till att man måste ge alla magiker, utbygdsjägare, paladiner, drakar, demoner och alla som sannolikt har det hjältepoäng, vilket i sin tur gör att den som får bäst initiativ utplånar de andra. Vilka otroligt givande strider!

/Berserk

*skrattar*
Tilläggas kan att Berserk använde sig väldigt mycket av just denna funktion med HP med sin halvlängdsmansmagiker, och tänkte aldrig speciellt mycket på det innan, min älskade(hrm) Balentinos Eldmagiker, bestämde sig för att döda en Demonpascha med en eld E26 (och fick bara ett futtigt hjältepoäng för besväret *surar fortfarande över den händelsen). Sen dess har han gått o grunnat på hur det skulle kunna gå att ändra på... Fast de stämmer väl som Caen säger, man ska inte bråka em en ärkemagiker ;)

"I may be small but I can still kick your ass!"

Antimagi, gosse lille....Antimagi och hjälte(nidnings)poäng , så är det man gör ser du!

Berserk

Warrior
TIlläggas kan även att inlägget främst tillkom för Känna Magi-problematiken. Och att jag visst funderade på Hp-saken innan, men inte ville avslöja min lilla hemlighet och då SL inte hade något emot det, så.. =)

/Berserk

Sen kan man faktiskt välja att sätta ett hjältepoäng på att parera oxå *skratt*... as if

CyberJobe

Veteran
Re: Magi i DoD91 (Hp)

I vår spelgrupp kör vi så här med HP användning:

*Mot varelser som ger HP ifall de besegras så får inga HP användas då det blir för enkelt, då det knappast skulle kallas hjältemod att lyckas med sådan mäktig hjälp (spelaren får själv välja, använder han HP så får han inga för varelsen).
*Om varelsen både ger och har HP själv så får den inte använda HP mot spelaren, denna strid utspelar sig som om de inte hade HP, endast den skickligaste vinner (denna regel kör vi också med om varelsen har HP, men inte ger HP för att visa att mot andra hjältar vinner man bara med hjälp av skicklighet).

Vi tyckte att det blev för lätt annars att vinna, för så fort som man fått HP så bär det av uppåt, men gör man så här så får hjälten det lite tyngre mot mäktigare varelser, men mot andra normala mäktiga varelser som troll och resar m.m som vanliga människor inte har stor chans mot, dessa besegrar hjälten lätt, med HP :)

Detta är bara ett sätt att använda HP till, jag säger inte att det är det bästa sättet, men det fungerar bra för oss och det gör att spelarna inte springer iväg för att dräpa det mäktigste de kan hitta bara för att de har HP.

Händelse
Karaktärerna ligger gömd uppe på ett bergskrön och iaktar en stor drake som befinner sig drygt en km bort nere i dalen. En av krigarna i sällskapen säger till drakdödaren i gänget.
"Titta en drake, ska du inte utöva ditt yrke och dräpa den?"
"Hmm...(en stunds tystnad medan han iaktar draken lite extra och noterar att den är stor och att han själv är ensam) nä jag har inte fått betalt."
"Inga problem, du kan får alla pengar som jag äger, seså, kila iväg och dräp den då? Du har ju alltid berättat om hur duktig du är på att dräpa drakar?"
Drakdödaren:
*Grymt mummel*
Krigaren:
"Sa du något?"
"Nä, men jag känner inte för att slå ihjäl den, den har inte gjort någon något och förtjänar inte att dödas."
"Oookejj" Krigaren flinar väldigt mycket och 'Drakdödaren' låtsas som om han inte sett det. De övriga i gänget ser lite finurliga ut i ansiktet och tittar småléende på 'Drakdödaren' när han inte ser det.

Denna händelse har hänt och Drakdödaren skröt inte så mycket efter den händelsen.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."

Adsinistratus

Veteran

Rent formellt så tror jag inte att man får lägga en högre effektgrad än man har FV i den aktuella magiskolan. Iofs kan en BLIXT E15 också göra en del skada, men det gör ett tvåhandssvärd med.

Hp är allmänt störiga.

Martin Hammar

Det är iofs sant. Men det hoppas jag berserk å andra sidan vet. Men en blixt E15 är ändå en blix E15......

Staffan

Myrmidon
På den gamla goda tiden, i Expert, så var HP-kostnaden för att lyckas beroende av CL. Jag har inte boken här så jag kan citera tabellen, men jag har för mig att om man hade CL 1 så drog det 20 eller 40 HP eller något i den stilen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

CyberJobe

Veteran
Ja det kostade 20 HP, det systemet var bättre då det blir dyrare att använda HP om man har mindre chans att lyckas..

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."

Berserk

Warrior

Nej, det måste jag erkänna att jag inte kände till... Måste på något vis ha missat den regeln. Ska kolla upp det! Undrar om de andra i min spelgrupp känner till detta?

Men som sagt. Redan en blixt E15 är väldigt kraftig, med medelskada runt 50kp och där ingen rustning hjälper.

/Berserk

*kommenterar*... kände inte till detta innan ja läste Caens inlägg igår. De sänker lite... men ändå.. jag har 19 i magiskolan. *småskrattar lite förtjust*... va tycker du om förslaget att man inte får använda hp mot varelser som man får hp för att döda. Idén va ganska bra egentligen. Måste läsa den igen *något flummig idag*

Hur blir det då om spelaren först gör något hjältemodigt. Som t.ex. att rulla in under en drake. ... och sen använder HP för att slå in ett svärd i buken på den. Får han då HP för rullningen, eller ...? *ler*.
Annars var idén bra...