Jag skriver ett rollspel som utspelar sig i en mörk framtid där mänskligheten är på flykt undan överbefolkning och en ondskefull alienras.
Här får man känslan av att flykt är det centrala. Är det så? Hur långt har du kommit? Är det bara konceptfipplande än så länge, eller har du börjat gå in lite djupare?
Nu har jag lite funderingar på det här med magi. Är det överhuvudtaget en bra ide att blanda in magi när man har skjutvapen med i spelet? Eller kanske magi skall vara en bra motbalans mot vapnens eldstyrka.
Och här får man en annan bild av det, att det handlar om attack snarare än flykt. Men det kan kvitta. Om magin tycker jag så här:
Passar det in så får det gärna vara där, och kan ju solklart ta olika mycket plats, beroende på vad som passar.
Men om det inte passar, så ta bort det.
Om du tvekar är det ingen central del, och alltså kan du lägga det åt sidan så länge. Om du sedan efter ett tag upptäcker att 'här skulle magi vara kul' så kan du slänga in det och väva ihop det då.
Men det handlar ju om vad som känns bra, vad som är kul och passar in. Magi är också mycket brett, det kan vara lite vad och hur som helst. Magi i rollspel kan vara förutbestämda besvärjelser, en profetisk gåva, improviserade besvärjelser, mystiskt, vardagligt, farligt, enkelt eller något annat som du kommer på. Alltså kan magin formas efter ditt spel. Om det handlar om skräckstämningsfyllda flyktmoment kan det vara, precis som[color:\\"blue\\"] Rising [/color]sa, något som förenklar/fördjupar flykten. Om det snarare handlar om att ha ihjäl monsterna kan man ha attackbesvärjelser. Om magin är mystisk och oförutsägbar/formbar kan man ha helt improviserade besvärjelser där man i stunden försöker forma magin. Om det är mindre mystik runt det kan man ha 'Eldklot 12', 'Telepati 8' eller (mellantinget) 'Elementmagi'
Jag är öppen för alla möjliga förslag.
Nu har du fått lite förslag, men tänk på att det är
du som bestämmer. Det är
din skapelse. Tänk på det.
Och du - Lycka till!
Zaphod, nersjunken i sina egna magitankar.