Nekromanti Magi i min Eon heartbreaker

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Just det, nu håller jag på att göra en Eon-klon (som eventuellt inte blir så jättelik, men ändå).

Det här med magin är något jag alltid fastnar på när jag försöker göra rollspel, och likadant är det nu.

Jag har bestämt mig för att skära ned Eons 22 aspekter till fem olika färdigheter, samt ta bort Transformering och Besvärjelse som färdigheter. Istället slår man ett slag mot aspektens färdighet för att slänga en besvärjelse.

Det svåra är nu att jag sitter på två alternativ som jag har svårt att hitta en kompromiss mellan.

- Antingen beskriver jag exempel på vad man kan göra vid olika magnituder, varpå man sedan får improvisera fritt.
- Eller så gör jag en lista med effekter, som i Eon, som man måste kombinera för att kasta en besvärjelse.

Det första alternativet känns ganska bra och smidigt, men det andra alternativet ger en helt annan möjlighet att kombinera olika aspekter för coolare grejer. Då kommer jag nog oundvikligen få en massa underliga följder av det också, precis som i Eon. Dessutom är det andra alternativet hemskt mycket jobbigare just nu, men det får jag nog köpa ifall det är bäst.

Men vilket är bäst? Hur resonerar ni?

De här färdigheterna tänker jag mig (ni får gärna komma på bättre namn):
Primal - tid, kaos, meta-magi (detect magic, magisk sköld och liknande), kosmiska krafter
Kallelementär - vatten, kyla, luft, mörker
Varmelementär - eld, jord, värme, ljus
Planär - gudskraft, demonkraft/nekromanti, andekraft/mentalism
Livskraft - helande och livskraft i allmänhet