Nekromanti Magi i Palethia

Muggas

Hero
Här kommer ett litet utdrag ur första utkastet över mina magiregler i Palethia. Har inte inkluderat exempel ännu och beskrivningar av magiuniversiteten kommer lite senare... En magiinriktnings ritualer är dock färdiställd (Illusionism).. publicerar gärna denna senare om ngt intresse finns... några kommentarer till detta?? ge gärna bra förslag om ni orkar och ge gärna konstruktiv kritik där systemet är bristfälligt...
/images/icons/love.gif

Genesis

Ni dés ni maître
Frågor, frågor, frågor...

Jag har en fråga angående naturmagin. Du skriver att användarna kan hela varelser. Om jag har förstått detta rätt så innebär detta att en varelse som blivit helad får en tatuering där prästen rörde henne (antagligen där såret satt), att prästen alltid kan peka ut var hon befinner sig samt att prästen förlorar ett gäng MP när hon dör. Dessutom kommer såret tillbaka om prästen dör, korrekt? Om jag vore präst skulle jag vara väldigt restriktiv med att hela andra och om jag vore skadad skulle jag nog inte vilja bli helad om det var möjligt att klara sig på annat sätt.
Hmm, jag kom just på att det kanske sker genom en föremålsritual, så att föremålet helar, eller på en varelse, så att varelsen kan hela andra. Aha, nu fattar jag/images/icons/clever.gif... Nåja, jag låter det stå kvar i alla fall.

Jag gillar det här med att kraften binds till föremål. Det gör att prästerna kommer att se tuffa ut, bärandes omkring på en massa medaljonger och ritualknivar eller benstatyetter och grejer... Men jag undrar, finns det någåt som hindrar att en präst utför en massa ritualer på en massa olika föremål? Det kanske stod nåt om det som jag missade... Annars så skulle ju en prälle kunna slunga eldbollar omkring sig som om det inte fanns något imorgon.
Fråga 2: Kan en prälle utföra en ritual på sig själv (jag gissar att så inte är fallet)?

Kan en präst radera en runa/tatuering som hon själv har gjort utan att skadas?

I så fall vore ett rätt tufft användningsområde för magi orientering. Prästen utför en liten obetydlig ritual på en sten eller liknande. Denna sten göms strategiskt någonstans, så kan prällen hitta tillbaka dit utan problem (hon kan ju alltid känna vart föremålet befinner sig). Trist om någon skulle hitta stenen med runan och ta den med sig, dock...

Kan man förresten känna av ett magiskt föremål som någon annan ritualiserat om man kommer nära det? I så fall skulle nog magiker vara försiktiga med att sprida orienteringsstenar omkring sig...
Det vore tufft om man kunde känna av det, men inte genom något visst material, typ bly eller sammet, eller kanske organiska material som trä och läder. Då kunde en präst maskera sig genom att dölja alla sina föremål i detta material, men kunde då inte heller använda sina förmågor.

Nåja, jag gillar dina idéer iaf. Det är annorlunda. Behåll uppe det goda arbetet!

Muggas

Hero
Re: Frågor, frågor, frågor...

angående din första uppenbarelse.... du har helt rätt... man helar genom föremål, framför allt... och ja, jag borde begränsa antalet ritualer man får lägga totalt för att undvika alltför mycket "koboldande" bland spelare... orienteringsgrejen var en bra observation... hm, en präst borde kunna göra en ritual ogjord, utan att skadas. och det vore inte bra om en prälle skulle kunna göra hur många varelseritualer på sig själv som helst, så det vore rimligt att anta att varelseritualer kan man bara utsätta andra för... känna magi... ska fundera på hur jag ska lägga upp det....

en annan ide': kanske ska präster tvingas samla ihop allehanda "ingredienser" för att genomföra ritualer. ju mer komplicerad ritual, desto fler och sällsyntare ingredienser krävs.. på så sätt kan ingen präst genomföra en komplicerad ritual med en axelryckning... tack för att du tog dig tid att läsa igenom mitt material och ge så bra respons på det!! (sparar ditt inlägg i min mapp "funderingar" ). /images/icons/smile.gif

Genesis

Ni dés ni maître
Bara glad att kunna hjälpa till

Jag vet hur frustrerande det är när man gör ett inlägg och ingen läser det...

Vad gäller ingredienser så tror jag att det kan vara ett roligt spelmoment. Hela äventyr kan gå ut på att hitta en ingrediens till en viss ritual. Om du behöver inspiration, titta på D&D, där behöver man "reagents" för vissa besvärjelser, tror jag. Jag har inte spelat det själv, så jag är inte säker...

Snow

Swashbuckler
Jag tycker det verkar coolt och nytänktande! Här kan man verkligen inte anklaga magikerna för att vara vandrande fälthaubitsar. Om jag fattat det rätt så kommer en Magiker att under sitt liv utföra en begränsad mängd magi? Så man måste tänkta jävligt noga innan man lägger ritualen X på föremålet Y. Men då borde ritualerna vara mycket mäktiga, annars är det inte så mycket poäng att studera många år för att sen kunna lägga tre medelmäktiga ritualer på ett föremål.

Jag vill gärna se illusionismskolan så man ser vilka ritualer som finns...