Nekromanti Magi i strid/vardagligt

P|uT0NiUm

Swashbuckler
I strid så är man tydligen ganska... stressad. Kort sagt, jag funderar på att införa en ny frivillig regel om att det är svårare att magisera i strid när allt är så hetsigt - jämfört med om man sitter på sitt rum bakom sitt dammiga skrivbord /images/icons/wink.gif.
Förslag?
Åsikter?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Rhemzor

Veteran
Men å andra sidan så tror jag att om man är magiker så håller man sig i bakgrunden av striden, och låter de andra strida och då blir det nog inte så hetsigt (om man inte blir omringad förstås)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det vore ju en idé at skriva den och sedan berätta vad man gjort. Först då kan du få min åsikt.

//Martin

Re: Det var inte frågan...

Det låter inte så jättebra, då reglerna i EON är sådana att man kan ta det lugnt ibland och vara säker på att lyckas med en handling. Tycker snarare du borde införa regeln att få det ännu lättare att göra besvärjelser i det stilla och låta reglerna vara när det gäller hetsiga situationer.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Men det är ju det som ÄR frågan ;-)

Alternativ (jag funderar över vilket):

+Ob1T6 på alla magiska handlingar i strid
, eller
-Ob1T6 på alla magiska handlingar i 'det lugna' (dvs inte strid).

Alternativ 1 låter bäst i mina öron, med tanke på att magin skulle missbrukas annars (tror jag). Men det är inte så genomtänkt förstås...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Men det är ju det som ÄR frågan ;-)

Som sagt alternativ 1 låter bättre för det blir inte lättare i lugna situationer utan svårare i stressiga situationer.

//Martin

Evil Peter

Hero

Jag instämmer med Baron Max Durhals åsikt. Dessutom tycker jag att den magiker som försöker sig på en besvärjelse om han är direkt involverad i strid verkar vara en mycket dum magiker. Risken att han ska bli avbruten är väldigt stor. Magiker är väldigt intelligenta och bör kunna beräkna sina odds tillräckligt bra för att inte försöka med sådana dumheter...

C

Rhemzor

Veteran

Men om man är magiker så tror jag inte att man är direkt involverad i strid :)

Kullendorff

Warrior
Husregler rules

Jag låter inga deltagare i stressade sitautioner (strider och dyl) få använda högre FV än sitt värde i Stridsvana i om de inte lyckas med ett Stridsvana slag - svårighet beroende på hur stressat det hela är.

När det gäller försvar (parering/blockering/undvika etc) så får dock använda fulla FV.

Tanken bakom det är att stridsvana är ett bra mått på hur bra folk är på att hantera just stress. Klarar man av sitt stridsvana slag så har man mer eller mindre full koll på vad som händer och kan använda hela sin fulla potential.
Detta har jag märkt funkar skiiiitbra då torra akademiker eller hypade vapenmästare med ruskevärden i sina stridskonster alt. magifärdigheter men som aldrig har upplevt en "riktig" strid har klara problem when the going gets tough. Fältslag ska vi inte ens prata om.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Kullendorff on 2001-05-01 16:37.</EM></FONT></P>

Det tycker inte jag. Vissa besvärjelser är bara utformade för strid, för du tror väll inte att magikern skjuter blixtar i sitt arbetsum? En magiker kan rabla sina trollformler i sömmnen. Det tar dem timmar att memorisera en liten ramsa som tar 4-8 sek. De kanske valde orden "blixt för helvete!" som magiska ord. Det är inte svårt. Sedan ökar svårigheten med att lägga en besvärjelse om de måste göra andra saker också ex ducka. Det är inte så svårt att skrika "blixt för helvete!" då heller. Klart, man måste ju koncentrera sig på alstra och liknande men alla faliga besvärjelser har en tillräckligt svår svårighetsgrad som det är.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Virocon

Swordsman

Det beror på hur bra han är, hur mycket han vågar snabba sig. Man kan ju halvera tider med extra tärningar.
Men egentligen håller jag nog med, Calle. Det är rätt så opraktiskt. Men en nödlösning om inte annat. Om ett grottroll har gett sig f*n på att han ska meja ner dig så måste du nästan zatta honom med blixten eller tutta eld på honom, om du inte har ett vapen på dig. Flykt är uteslutet då han dels har bättre FÖR än dig, och dels bättre kondis. Själv går jag dock ingenstans utan Levande sköldar, de övriga äventyrarna i gruppen som står tjugo meter framför och slåss. Sen kan man slunga besvärjelser bäst man vill.

/Virocon§