Nekromanti Magi i uppdrag

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Håll med om att det är svårt att göra ett uppdrag som inte innehåller magi. Eller hur?
För det är alltid någon magiker som skapade någonting för längesen. Minska på magin och fram med mer vardagliga äventyr!!
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Varför? n/t

Varför ska man minska på magin? Det är ju den som bygger upp hela mystiken i Trudvang, andra världar också för den delen... utveckla ditt resonemang, tack!

"förhoppningsvis så finns det nya raser att spela i bestariumet."
/Okänd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Håll med om att det är svårt att göra ett uppdrag som inte innehåller magi. Eller hur?"

Näpp. Jag har tvärtom svårt att stoppa in magi.

Senaste kampanjen som jag funderade på involverade ett helt vanligt jefla svärd som den första kungen över riket hade för åttahundra år sedan, som krävs för kröningsceremonin. Den nuvarande kungen är döende, och eftersom han saknar arvinge och alla tronpretendenter är mer eller mindre odugliga så skickar han iväg en av sina lojala riddare med svärdet, så att ingen kan ta tronen och låta sig krönas. Och naturligtvis snubblar rollpersonerna in i härvan. Men även om svärdet i sig är läbbans gammalt och viktigt så är det inte ett dugg magiskt.

Introäventyret till mitt rollspel Västmark bygger på att en hertigs hustru har varit otrogen medan hertigen var på korståg och bultade hedningar (eller nåt), och nu när han kommer tillbaka så försvinner hon iväg för att föda barnet och göra sig av med det, och på så sätt undvika en skandal. Rollpersonerna lejs av hertigen för att hämta tillbaka hustrun, och upptäcker så småningom dilemmat. Så, hur får man tillbaka en otrogen gravid hertiginna till sin hertig utan att det utlöser världens skandal? Och vart är magin?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Håller faktiskt med om att det är svårt att göra äventyr med en massa magi i. Det är inte så lätt att baka in magiker, artefakter eller dylikt utan att det tappar all trovärdighet...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Så här, hehe.

"Så, hur får man tillbaka en otrogen gravid hertiginna till sin hertig utan att det utlöser världens skandal? Och vart är magin?"

Det är ju busenkelt, man trollar bara bort ungen. ;-)


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Vår spelargrupp spenderade vid något tillfälle närmare ett spelmöte (ungefär en dags spelande) på att leta reda på några bortsprugna får. Vi hade attans skoj.
Spelet var Khelataar för övrigt :)

När jag tänker efter så var det iofs magi med i äventyret; jag spelade nämligen en magiker... men det var ju knappast vår spelledares fel.

Low fantasy rockar :)

--
Dibbe
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,248
Location
Helsingborg
"<EM>Minska på magin och fram med mer vardagliga äventyr!!</EM>"
*Tittar på Sveroks DoDäventyr*

/[color:green]Han</font color=green> som är böjd att hålla med
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Så här, hehe.

Jag har bara en sak att säga om den kommentaren. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll om det är magi med eller inte. Jag skriver äventyr av både det ena och det andra slaget. Magi gör det självklart lättare att göra intressanta äventyr men en väl genom arbetat rövarliga som planerar att storma slottet kan vara precis lika intressant. Jag har alldrig hört någon klaga på för mycket magi förut facktiskt och fattar inte ens varför någon som spelar fantasy skulle tänka sig att göra det. Köp Pendragon. Där är magi inte vanligt.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

FlipFlop

Veteran
Joined
28 Jun 2001
Messages
2
Location
luleå (sverige)
Nog är det ganska många uppdrag som har magi inblandat, men det förekommer även många 'små uppdrag' som bara gäller att dräpa en best av nåt slag, även att hämta ett objekt åt någon som inte har tid / makt att hämta den själv. Samt att man ofta (som lönnmördare) får uppdrag att dräpa någon. Sen finns det ju många, många fler..
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Håller med.

Mitt senaste uppdrag, dvs. det som RP:na nu just håller på med handlar om en vapenakademi upprätthållen av minotaurer, där de ska syssla med diverse grejer. Vill inte bli mer specifik, då äventyret som sagt är i full gång..

Före det var det en liten söt vandrare som mitt i natten gick ut i skogen från rollpersonerna och blev en varulv med ca 100 vargar (10 ulvar) i sällskap. Visst är varulvar mystiska, men de är inte magiska. Detta lilla problem fick sedan RP:na tampas med i två spelmöten.

Så nog går det bra att skriva "vardagliga" äventyr vilka inte innehåller eller bygger på magi. Fast visst kan jag hålla med om att många gör det!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Jovisst går det att göra spännande äventyr utan mycket magi
men då måste speledaren vara bra...
Man kan använda sig av myter och legender om man skall ha nåt mystiskt och mycket intrigrollspelande...
Om man behöver ondingar så finns det sällan bättre saker än människor.....och då kan troll och andra liknande kreatur vara myter och legender.....

- The crest of the black lion -
" placing his finely honed skills into the blade, now the legend can be told..."
 

Kapten_UBBT

Veteran
Joined
2 Dec 2000
Messages
1
Location
GBG
klassikern i vår spelgrupp är att vännerna går vilse i skogen,det blir vinter, de har ingen mat och dåliga överlevnadskunskaper... ingen bra början. de finner sedan en fin stuga i skogen, problemet är bara at den befolkas av en argsint gubbe(eremit?). han tycker inte om att rollpersonerna vill bo hos honom. och intrigen är igång.

man bör också tillägga att rollpersonerna i vårt spel inte är alltför bra.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Det är inte så lätt att baka in magiker, artefakter eller dylikt utan att det tappar all trovärdighet..."
Nja. Dylika finns ju i fantasyvärldar (doh!) och om de
är en del av samhället från början borde man ju stöta på dem - varför skulle inte en tronstrid involvera en prins(essa) som studerat magi likaväl som filosofi eller golf, eller jakten på en stulen grunk gälla en förtrollad grunk istället för en staty av en falk ursprungligen ägd av ordensriddare på malta, etc?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top