Toeologi(OT?)
"Dessutom är hela begreppet "allsmäktighet" dumt. Kan Gud skapa en sten så stor att han själv inte förmår lyfta den?"
Jag kommer inte svar på den frågan, eftersom Dnalor redan gjorde det, men jag vill gänra utveckla det här om allsmäktighet. Följande teologisk tankegång kommer från någon nisse som jag inte har någon aning om vem det är längre...
Gud är allsmäktig och allseende, men detta gör även att Gud får små problem, som Hans egen storslagenhet gör svåröverkommliga. Ett exempel kan vara självidentifikation. Gud är så magnifik att Han är överallt, och Han omsluter sej själv och är omöjlig att klassificera. Men, då Han, och Hans medvetande, alltså är för magnifik för att kunna uppfatta sej själv(inte kan oändligheten personifieras, eller hur?), så skapade Gud människan till Sin avbild(känns det igen?), för att ge sej själv ett ansikte, och för att binda Sin gudomlighet till denna avbild skapade Den Helige Ande. Genom detta skapades den heliga treeningheten.
Så, är ett medvetande som inte kan klassificera sej själv verkligen allvetande och allsmäktig? Det senare kan man nog fastslå ett jag på, då Gud faktiskt löste det där, men det tidigare...
Varför inte? Allseende betyder ju faktiskt inte att man kan förstå allting man ser, eller hur?
För övrigt, Jag håller med Dnalor, då Jag åxå tycker teologi är jävligt kul!
/Mask