Nekromanti Magi och skräck

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har funderat en del på det här med magi i Masque (tidigare skuggornas sekel) och jag funderar på hur man ska få med ett skräck-moment i det.

Min utgångspunkt är att det ska finnas ett underliggande system, men att det inte ska vara något man berättar för spelarna (möjligen att man måste göra flera system så att man har något att bygga på). Tanken med det är att det ska finnas ett skönjbart system under vad som händer, men det ska bidra till skräckkänslan. Typ, fuck, nu har två ritualistiska mord skett och de görs alltid i grupper om tre, scheisse :gremwink:

Några tankar på det?

mr_si

Warrior
all magi kräver någon form av offer då det alltid rör sig om en (medveten eller omedveten) affärsuppgörelse med en utomvärldslig makt. Offret kan gå från en blomma som offras i en enklare ritual till ritualmord på dusintals personer beroende på vad man vill åstadkomma.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mr_Si said:
all magi kräver någon form av offer då det alltid rör sig om en (medveten eller omedveten) affärsuppgörelse med en utomvärldslig makt. Offret kan gå från en blomma som offras i en enklare ritual till ritualmord på dusintals personer beroende på vad man vill åstadkomma.
umm... va?

Rickard

Urverk speldesign
Känns taprant.

/Han som undrar hur det ska gå till, använda nyckelord för vissa typer av ritualer?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han said:
Känns taprant.

/Han som undrar hur det ska gå till, använda nyckelord för vissa typer av ritualer?
Det som är min tanke är dels att magin ska fungera lite som magin i CoC, dvs man kan inte gå i en skola eller så utan magi är något man snubblar över, antingen som en del i en kult, via en "magisk" artefakt eller via en bok.

All magi har i sin tur en signatur, denna väljer spelledaren tänker jag mig, antingen från en lista eller eget klurande. Listan som ingår tänker jag mig är något från Kabbalistisk magi, hermatisk sådan, alkemi och kanske lite folktro.

Dessa signaturer är i sin tur faktiska komponenter, såsom talet 7 (allt måste göras sju gånger), svavel eller en intonation (by the power of three we command you).

Vad tror vi om den?

Ögat

Hero
Jag vet inte om det skulle bidra till skräck-känsla. Däremot är jag övertygad om att temata äger när det gäller att frambesvärja stämning. Nackdelen är förstås att det är väldigt bökigt att göra, och att det är stor flopp-risk om de återkommande detaljerna känns för långsökta.

En parentes är att enkla system kan vara svåra att få tydliga. Tretal, till exempel. Eftersom hela vår sago-tradition bygger på tretal är risken stor att deltagarna snarare kommer associera "tre mord" med berättartekniska konventioner än med "underliggande tema".

Min gissning är att temata är mest effektivt i längre kampanjer.