Nekromanti magi och utmattning

Meldert

Veteran
Jag undrar över en sak som jag har letat efter i regelboken länge nu, har precis börjat spela EON med min spelargrupp efter ett par års uppehåll så jag minns inte längre:

Hur mycket utmattning får man när man kastar besvärjelser?

Får man en utmattning av att alstra (utöver ev. extra utmattning på av spec regler för olika aspekter) samt en utmattning i samband med att man slår för besvärjelse?

Hur fungerar det då med transformering? blir det utmattning för den oxå?

Eller gör man helt enkelt så att man får lika många utmattningspoäng som besvärjelsens magnitud?

Hur fungerar det isåfall vid improviserad magi.

Snälla hjälp mig!
Tala gärna om var någonstans i detta står i reglerna...

/Förvirrad SL som trodde att han äntligen hade fått koll på allting igen...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Hur mycket utmattning får man när man kastar besvärjelser?

Får man en utmattning av att alstra (utöver ev. extra utmattning på av spec regler för olika aspekter) samt en utmattning i samband med att man slår för besvärjelse?

Hur fungerar det då med transformering? blir det utmattning för den oxå?

Eller gör man helt enkelt så att man får lika många utmattningspoäng som besvärjelsens magnitud?
"

Nä.

Knubbhövding

Veteran
"Hur mycket utmattning får man när man kastar besvärjelser?"

Det beror ju på. Normalt sett ingen skulle jag säga, men sen beror det ju på vilken aspekt som används, och huruvida magikern kör kroppslig alstring, etc.

Ex: En besvärjelese baserad på pyrotropi. Om magikern har tillgång till en eld att alstra ifrån händer ingenting (utmattninsvis alltså :p). Samma gäller om magikern har kongelat. Men om kroppslig alstring används får magikern +Ob2t6 på alstringen, ett brännsår på kroppen för varje alstrat filament, 1 trauma och 1 smärta för varje filament, samt Ob1t6 utmattning för varje filamant.

Man får helt enkelt titta på ingående alstringar i besvärjelsen och se om maggen måste kropps-alstra eller inte, och se vad en kroppslig alstring ger för resultat.

"Får man en utmattning av att alstra (utöver ev. extra utmattning på av spec regler för olika aspekter)"

Nej.

"samt en utmattning i samband med att man slår för besvärjelse?"

Nej.

"Hur fungerar det då med transformering? blir det utmattning för den oxå?"

Nej.

"Eller gör man helt enkelt så att man får lika många utmattningspoäng som besvärjelsens magnitud?"

Nej.

"Hur fungerar det isåfall vid improviserad magi."

Samma som med formaliserad. Du får vad som ges p.g.a vald alstring (aspekt och metod), that's it.

"Snälla hjälp mig!
Tala gärna om var någonstans i detta står i reglerna..."

Tja, s. 197-199 (grundis, v1.0) beskriver konsten att (regelmässigt) lägga besvärjelser.

Meldert

Veteran
åh, fan

Då blev det ju helt plötsligt rätt bra att vara magiker...
Visserligen så kräver väl de mest brutala effekterna rätt jobbiga alstringar men man kan ju alltid skapa nya formler med transformeringar från lämplig aspekt...

Knubbhövding

Veteran
Re: åh, fan

"Då blev det ju helt plötsligt rätt bra att vara magiker..."

Tja. De flesta alstringar kräver ju ngn form av "källa", pyro = öppen eld, astro = mörk, stjärnklar kväll, etc och innehåller en del "bestraffningar" om dessa villkor inte är uppfyllda, eller kroppslig alstring behöves. Så en dans på rosor är det ju inte. :gremsmile:

"Visserligen så kräver väl de mest brutala effekterna rätt jobbiga alstringar men man kan ju alltid skapa nya formler med transformeringar från lämplig aspekt... "

Varje steg i besvärjelsen gör den jobgigare att formalisera, och ger fler tillfällen för härliga fummel och misslyckanden... :gremsmile:

Belgarth

Swordsman
otroligt men sant så får man regelmässigt INGEN utmattning för att kasta magi.

i min spelgrupp tycker vi det är lite överdrivet och riggat så kör med ett långtidsutmattning per handling :gremtongue: