Några tankar runt ett fantasy-projekt... Det skulle vara kul att få en kommentar eller två, så jag vet om jag helt ute och cyklar.
Magi
Det finns några olika sorters magi, som kan åstadkomma ungefär samma saker fast med olika metoder. Till exempel så finns det en typ där besvärjelserna bygger på musik; för att göra något så måste man sjunga en ordlös sång, där tonhöjd/-längd, takt, tempo och pauser betyder specifika saker. En effekt av detta är att alla magiker inom den skolan har absolut gehör, vilket gör det lättare att lära sig spela ett instrument (om man skulle ha lust med det).
Religion
Gudarna lever på jorden som en egen liten ras, som fungerar rätt annorlunda än vanligt folk. De har i princip evigt liv men är inte helt odödliga - dvs de åldras inte men kan dödas (även om det inte är lätt). Gener har inte mycket betydelse, och gudar som är släkt behöver inte ha några gemensamma drag alls. Med det menar jag att de till exempel kan få bockhorn eller chockrosa ögon utan att det ligger i släkten. När de växer upp börjar de få speciella krafter, och ger sig ofta ut i världen för att bli berömda (skaffa anhängare). Gudarna förökar sig sakta, så "ofta" är egentligen inte särskilt ofta.
Erfarenhet
Efter avslutat äventyr talar SL om för varje spelare vilka färdigheter han/hon får höja ett steg. Ja, det är allt jag har så långt. Tanken är i alla fall att man inte kan bestämma själv vad man ska förbättra, utan man gör så gott man kan och ser om det ger resultat. Är man redan väldigt bra på en färdighet så bör SL ha lite omdöme och kanske kräva några stordåd innan den höjs. En nackdel är förstås att det kan bli mycket för SL att hålla reda på... Ser ni några andra akuta problem? Någon som har åsikter eller förslag?
Magi
Det finns några olika sorters magi, som kan åstadkomma ungefär samma saker fast med olika metoder. Till exempel så finns det en typ där besvärjelserna bygger på musik; för att göra något så måste man sjunga en ordlös sång, där tonhöjd/-längd, takt, tempo och pauser betyder specifika saker. En effekt av detta är att alla magiker inom den skolan har absolut gehör, vilket gör det lättare att lära sig spela ett instrument (om man skulle ha lust med det).
Religion
Gudarna lever på jorden som en egen liten ras, som fungerar rätt annorlunda än vanligt folk. De har i princip evigt liv men är inte helt odödliga - dvs de åldras inte men kan dödas (även om det inte är lätt). Gener har inte mycket betydelse, och gudar som är släkt behöver inte ha några gemensamma drag alls. Med det menar jag att de till exempel kan få bockhorn eller chockrosa ögon utan att det ligger i släkten. När de växer upp börjar de få speciella krafter, och ger sig ofta ut i världen för att bli berömda (skaffa anhängare). Gudarna förökar sig sakta, så "ofta" är egentligen inte särskilt ofta.
Erfarenhet
Efter avslutat äventyr talar SL om för varje spelare vilka färdigheter han/hon får höja ett steg. Ja, det är allt jag har så långt. Tanken är i alla fall att man inte kan bestämma själv vad man ska förbättra, utan man gör så gott man kan och ser om det ger resultat. Är man redan väldigt bra på en färdighet så bör SL ha lite omdöme och kanske kräva några stordåd innan den höjs. En nackdel är förstås att det kan bli mycket för SL att hålla reda på... Ser ni några andra akuta problem? Någon som har åsikter eller förslag?