Re: Samma saker genom andra ögon
"Fördefinierade besvärjelser:
Snabbt, avlastar spelledaren, flexibelt (för att skapa en ny besvärjelse behöver man bara komma på vilken effekt man vill uppnå, inte förklara hur besvärjelsen fungerar i detalj)"
Tja, nu är det inte fördefinierade besvärjelser specifikt som jag vänder mig mot, utan det faktum att det
enbart finns fördefinierade besvärjelser. Annars kunde jag lika gärna klaga på Eon eller Ars Magica också. Vidare är DoDs besvärjelser en tvångströja. Ett dunderexempel är alla varianter av Skräckslå (Fasa, Terror och allt vad de hette). Dessa kunde likagärna vara en enda besvärjelse med olika effektgrader. Motorn finns där. Men nejdå - nekromantin måste ju vara värst, så vi skapar flera olika besvärjelser som gör samma sak, fast lite värre...
Vad gäller flexibilitet... nu vet jag inte hur det är med dig, men principen "låt spelledaren hitta på allt" anser jag inte vidare flexibelt. Skulle den definitionen gälla så är alla rollspel lika flexibla, och inget mer än något annat. Trots allt kan spelledaren hitta på allt i alla rollspel...
"Mystik:
Till skillnad från Eon är magi något mystiskt. Att använda magi känns inte som ett prov i Kemi eller någon slags legobitar av regler. Det finns en förklaring av hur magi fungerar (magiboxen, spelarboken) men den är vag och svävande nog för att inte förta fantasystämningen."
Tur att du skrev "IMHO" sist i brevet... /images/icons/wink.gif
För min del är det tvärtom. Den "förklaring" som finns av magi i spelarboken och magiboxen säger liksom ingenting, inger ingen som helst känsla för min del och är ingen som helst grund för att rollspela på. Jag menar, vi har en femtioåring som studerat magi i fyrtio år... men ingen, i alla fall inte han själv, vet vad han gör, hur han gör det, eller hur han ska förklara det för en kollega?
På samma sätt tycker jag bra mycket bättre om magin så som den förklaras i Eon. Det finns en hel kasse med olika synvinklar på magi (och ingen av dem är nödvändigtvis den korrekta), vilket gör att man faktiskt kan rollspela en debatt mellan två magiker.
Sen återigen, mystik ligger inte i att
inte veta något. Mystik finns i att det finns en gräns mellan det som man vet och det som man inte vet. Har man inte förklarat vad man vet så kan man heller inte ha något gränsland mellan det kända och det okända, och därmed ingen mystik.
Nej, på alla tänkbara vis lyckas DoDs magi bli något så omystiskt som en 15,5cm fälthaubits.
Ladda och skjut!
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>