Nekromanti magi/schamanism

Ziir

Veteran
Tjena.

Jag har ingen aning om hur fetishar eller schamanism fungerar men en snubbe i min spelgrupp är magiker. Han är mästare på psykotropi men håller även på med alkemi. Han vil göra en magisk artefakt. Typ ett demoniskt aggregat fast med en ande i stället.

Man kan ju inte transformera till psykotropi och han vill ha ett demoniskt aggregat med besvärjelsen Khaalis Psykiska Smärta [4]. Det är en besvärjelse med effekten smärta färstäkt till fyra.

Alltså, fukar det att binda en ande som alstar psykotropiska filament eller får han göra ett vanligt aggregat och fylla på acumelatorn med hjämna mellanrum?

Doda

Veteran
Ingen vet väl speciellt mycket om schamanism, eftersom modulen inte kommit ut än, men jag tycker att det låter logiskt. Man installerar helt enkelt en aktivator och en projektor i en fetish (fetishen måste dock tillverkas av en schaman). Spelledaren bestämmer ju, men jag skulle ha sagt att det går.

/
Doda

Drakvrede

Swordsman
Alltså, fukar det att binda en ande som alstar psykotropiska filament eller får han göra ett vanligt aggregat och fylla på acumelatorn med hjämna mellanrum?
Ja, naturligtvis funkar det. Har t.o.m. för mig att det står någonstans i M&M att man låser en demon eller ande i föremålet, när man skapar ett "demoniskt aggregat". Detta faller faktiskt dock under alkemi, inte schamanism. Men hoppas ändå att du fått svar på frågan.
:gremcool:

DragonLord

Warrior
Om det går att binda en demon borde det gå att binda en ande på liknande vis...den enda skillnaden är ju att det handlar om en annan energiform...

Det står även i M&M på s. 67 under "Installera Generator":
"Denna alkemiska process installerar en generator. Rent konkret innebär detta att en demon ( eller en ande ) binds i artefakten..."

Om det är en ande borde den lämpligen alstra psykotropiska filament...enligt mig iaf...

DragonLord - Andens styrka är starkare än svärdets...eller nåt... :gremtongue:

litleme

Warrior
Man installerar helt enkelt en aktivator och en projektor i en fetish (fetishen måste dock tillverkas av en schaman).

ehh man använder inte en fetich när man håller på med alkemi... en fetich är ett föremål som man har bundit en ande i och den används av schamaner eller nekromantiker när dom ske ut på andeplanet (anden går då in i kroppen och andar så att kroppen inte dör) när man leker med andar och demoner i alkemi så låser man in dom i ett pentagram tills man behöver dom =)

Drakvrede

Swordsman
for att skapa ett aggregat MOSTE man ha en demon/ande fongad, for det MOSTE du ha en shamman eller vara en shamman.
Måste och måste... Man skulle mycket väl kunna låta den effekt som binder demoner också fungera på andar/själar, eller också skapar man en ny effekt där man enbart byter ut aspektstillhörigheten på den gamla "binda demon"-effekten. Då behöver man ingen andebesvärjare längre, för att binda anden.

Å andra sidan måste man ju först få tag i/finna en lämplig ande, och det kan vara lite knepigare för en icke-andebesvärjare...
:gremcool:

Doda

Veteran
Detta är ju en (ny?) del i alkemin där man faktiskt binder andar i artefakter, och än så länge finns det inga regler från neogames på hur det går till (om man inte modifierar binda-demon-reglerna) så varför kan man inte ha lite fantasi och använda en redan existerande fetish?
Och dessutom, som du själv säger:
en fetich är ett föremål som man har bundit en ande i
vilket alltså innebär att ett "demoniskt" aggregat med en ande i är en typ av fetish.

/
Doda