Nekromanti magi & skada

Tearlach

Warrior
ett problem som nästan dök upp för ett tag sedan
om Krigaren Krallige Krille Klipper till någon med ett svärd
så kan han antigen orsaka en liten skada (ingen extraskada) eller göra mycket skada (en eller fler extraskador).

om Krallige Krille lyckas med att göra åtminstonde en liten extraskada (typ långt sår)
så kan Krallige Krilles fiende den Tröge Trucken Trulle inte vinna initiativet under följande runda.
detta trots att ett långt sår inte ger så väldigt mycket trauma eller smärta.

om istället den Mäktige Magikern Mr.Mysko mumlade iväg en blixt på den Tröge Trucken Trulle
så skulle Mr.Myskos blixt kunna åsamka Trucken Trulle en mycket högre mängd trauma & smärta,
men eftersom blixtens skada går rakt på trauman&smärtan så är det ingen extraskada
och den Tröge Trucken Trulle kan i följande runda vinna iniativet.

så hur mycket skada ifrån magi bör man som SL låta någon ta (SLP eller RP)
innan man säger att han inte kan vinna initiativet under följande runda?

Tearlach: med ett långt inlägg.

kboman

Veteran
Låter som ett vettigt förslag.

Någon sa att magi var ett ineffektivt vapen... vet inte om Ob2T6 Trauma och Smärta för en Fylgisk Urladdning är särskilt ineffektivt... ;)
Iofs tar den två rundor att utföra, men är man några stycken är det ju inga problem. Magikern står i bakgrunden och zappar, övriga styckar de fiender som fortfarande står upp och blinkar fåraktigt =)

- Kalle

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>

WHaLe

Hero
Nu är det så att skada 10 sällan leder till trauma eller smärta 10, snarare runt 5..
Det skulle vara bättre om man inte kan vinna initiativet nästa runda då den sammanlagda summan smärta man fått den här rundan har kommit upp på en viss nivå, t.ex. 5.

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Tearlach

Warrior
koboldisk magiker?

jag börjar bli trött på att höra att en magiker är värdelös i strid.
man kan undra om det är för att ingen har gjort en koboldisk magiker än?

pröva den här.
alstra fototropi 15
besvärja 15
undvika 15

en fylgisk urladdning är en besvärjelse,
grundtiden för att göra något i en besvärjelse är en halv runda
alstra fototropi 2 filament tid 1/2 runda + besvärja effekten blixt 1/2 runda =tidsåtgång 1 runda

använd defensivt försvar dvs du kan inte vinna iniativet
men alla försvars manövrar blir OB1t6 lättare och du behöver
inte ta iniativet för att kasta magi

rundans utseende
en undvika OB3t6 (defensivt försvar - OB1t6, två handlingar + OB1t6) mot fv 15
en fylgisk urladdning två slag på OB3t6 (normalt OB2t6 men en undvika + en besvärjelse = 2 handlingar så + OB1t6)
också mot fv på 15

en intresant fråga är också osynlighet
den ger +OB2t6 mot syn för att se dig
frågan är om den även ger +OB2t6 på svårigheten att träffa dig i närstrid?
om så är fallet så använd den formeln som skydd

eller använd den dära skimmerformeln som gjorde det svårare att träffa dig
den gjorde det i och för sig även svårare för dig att träffa din fiende
men kom i håg att med en fylgisk urladdning behöver man inte slå för att träffa.

Tearlach: som anser att emedans denna magiker skulle vara bra i strid så skulle han nog inte vara så värst kul.

Sabelkatten

Swordsman
Halva Gruppen i Eon teens vart däckade av en magiker som matade två (!) andra magnitudens "smärta" per runda!

Iofs. kunde han bara göra det eftersom vi var upptagna med hans hantlangare men Ob4T6 smärta varje runda kan däcka de flesta fort.

/Sabelkatten

Ymir

Liten kantbaron
Re: koboldisk magiker?

Annars kan man ju alltid fixa en teleport med avståndseffekt och teleportera antagonisterna 30 meter rakt upp i luften. De lär slå sig rätt rejält. En annan forumklassiker är väl att kondensera vatten i fiendens lungor, om jag inte minns fel.

- Ymir, har en spelare (Lycan) som är skitgrym på att kobolda magisystemet

ripperdoc

Myrmidon

Personen måste landa med fötterna på marken, enligt M&M. Så, tyvärr, teleporteringstricket fungerar inte...
Och lungkondenseringen skulle kunna förhindras med att man säger att man måste kunna se den luft man kondenserar vattnet ur (inte se själva luften, men se området, s.a.s.)

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Virocon

Swordsman
Vad snackar du om? Skadegränsen för att offret ska torska Viniten nästa runda är 10 då extraskadorna kommer efter det. Var fick du 5 ifrån?

Virocon

Swordsman

Sant, jag utnyttjar den taktiken själv då tillfälle ges och inga levande sköldar finns tillgängliga. Jag har dock alstra fototropi 17 och besvärjelse 17 samt undvika 15, varför jag klarar det ganska bra. Anledningen till att jag inte ränner in i strider för jämnan är att jag har 6 rutor i skadetålighet, vilket faktiskt är ganska vanligt hos magiker. Alltså: En magiker är bra i strid, men mer ömtålig. Jfr en krigare som vanligtvis har skadetål 7-8 rutor; det blir rätt så mycket efter ett tag...
/Vanligtvis har en soldat även ganska bra stridsfärdigheter, antagligen bättre än min undvika!