Björn Wärmedal
Björning Wheel
Jag pysslar lite lätt med ett fantasyhack inspirerat bl.a. av Null State (reglerna alltså, inte spelet som så). Reglerna för aktivt motstånd i Null State är enkla:
* Den intressanta egenskapen är graderad från 0-6.
* Båda slår 1T6. Under eller lika med egenskapens värde är lyckat, om båda lyckas så vinner den som har högst tärningsutfall.
Nu har jag gjort om skalan till 0-20 (eller 1-19... jag har inte riktigt bestämt mig än) och använder 1T20, men principen är samma.
Jag tänkte mig att magibrukande skulle gå till så att man slår mot Magi och SL slår mot ett värde som är naturens motstånd. Ju mer naturlagsvidriga saker man försöker sig på desto större är motståndet, i stegen 0-5-10-15-20. Om besvärjaren vinner slaget så händer det som avses. Om varken besvärjaren eller naturen vinner slaget (båda kommer över sitt värde) så behålls status quo, men om naturen vinner så tillfogas skada på besvärjaren: lika mycket som naturens tärningsutfall, minus besvärjarens utfall om denne också klarade sitt slag. Notera att den normala rollpersonen har kring 20 steg i sin hälsa, så det här kan vara en instakill i värsta fall.
En besvärjare har möjligheten att ha med sig en stav eller liknande som alltid sänker naturens motstånd ett steg, men ju längre staven befinner sig på en plats desto mer sänks motståndet (möjligtvis med massa bisarra bieffekter också). Någon form av exponentiell skala är rimligt här, tror jag: sänks ytterligare ett steg efter 10, 1000, 100 000 dagar, typ.
Mina frågor är då:
- Vad tycker du att det här ger för känsla? Är det intuitivt att förstå?
- Vilket sätt funkar bäst att fluffmässigt beskriva magin på i detta fall: som en mystisk konstform, en strikt vetenskap eller något däremellan?
- Vad skulle du tycka är rimligt motstånd från naturens sida? Dvs hur svårt är det att kasta en eldboll, läka ett benbrott, bota någon från cancer, få något att sväva, få någon att snubbla, skapa en vindpust osv?
- Har du något tips på hur man kan skapa magiska föremål i det här systemet? Jag funderar på att det kommer att dra bort permanenta poäng från egenskapen magi, som sedan måste återvinnas genom erfarenhet som allt annat. Något annat förslag?
* Den intressanta egenskapen är graderad från 0-6.
* Båda slår 1T6. Under eller lika med egenskapens värde är lyckat, om båda lyckas så vinner den som har högst tärningsutfall.
Nu har jag gjort om skalan till 0-20 (eller 1-19... jag har inte riktigt bestämt mig än) och använder 1T20, men principen är samma.
Jag tänkte mig att magibrukande skulle gå till så att man slår mot Magi och SL slår mot ett värde som är naturens motstånd. Ju mer naturlagsvidriga saker man försöker sig på desto större är motståndet, i stegen 0-5-10-15-20. Om besvärjaren vinner slaget så händer det som avses. Om varken besvärjaren eller naturen vinner slaget (båda kommer över sitt värde) så behålls status quo, men om naturen vinner så tillfogas skada på besvärjaren: lika mycket som naturens tärningsutfall, minus besvärjarens utfall om denne också klarade sitt slag. Notera att den normala rollpersonen har kring 20 steg i sin hälsa, så det här kan vara en instakill i värsta fall.
En besvärjare har möjligheten att ha med sig en stav eller liknande som alltid sänker naturens motstånd ett steg, men ju längre staven befinner sig på en plats desto mer sänks motståndet (möjligtvis med massa bisarra bieffekter också). Någon form av exponentiell skala är rimligt här, tror jag: sänks ytterligare ett steg efter 10, 1000, 100 000 dagar, typ.
Mina frågor är då:
- Vad tycker du att det här ger för känsla? Är det intuitivt att förstå?
- Vilket sätt funkar bäst att fluffmässigt beskriva magin på i detta fall: som en mystisk konstform, en strikt vetenskap eller något däremellan?
- Vad skulle du tycka är rimligt motstånd från naturens sida? Dvs hur svårt är det att kasta en eldboll, läka ett benbrott, bota någon från cancer, få något att sväva, få någon att snubbla, skapa en vindpust osv?
- Har du något tips på hur man kan skapa magiska föremål i det här systemet? Jag funderar på att det kommer att dra bort permanenta poäng från egenskapen magi, som sedan måste återvinnas genom erfarenhet som allt annat. Något annat förslag?