zo0ok
Rollspelsamatör
Jag läser litteratur som inspiration (Jirel of Joiry) och vad som då skildras - i vanliga rollspelstermer - är en krigare / icke-magic-user som kommer till magiska platser och möter magiska varelser. Då interagerar denna icke-magic-user med dessa magiskar platser och magiska varelser, på magisk väg.
Exempel:
a) En värld där man kan komma till en annan plats i den världen genom att titta på den, och koncentrera sig på den. (fast det får man ju upptäcka eller få förklarat av någon som är därifrån)
b) En demon som försöker ta någons själ - och man måste kämpa emot.
c) Någon magisk duell - det kanske handlar om musik - att hindra ett verk från att slutföras, eller så?
d) Någonting behöver aktiveras i precis rätt tid och plats
e) Att bevara en hemlighet från någon som läser ens tankar
Jag tänker då några saker
1) Det är svårt eller meningslöst att representera detta som "spells"
2) Det finns sällan standard-regler för detta
3) Det finns en poäng i att det inte finns standardregler och/eller spells, för det gör att spelarna/rollpersonerna på riktigt ställs inför något obekant, där de inte förstår vad som händer, sina odds, och konsekvenserna
4) Spelarna kan uppfatta det som väldigt godtyckligt eller orättvist, speciellt om det går dåligt (att SL bara hittar förutsättningar som spelarna är vanmäktiga inför)
Jag kan inte minnas att jag läst artiklar om hur man kan hantera den här typen av dramatisk och farlig magisk interaktion.
Jag menar inte riktigt att man kan använda räddningsslag eller egenskapsslag.
Jag menar mer, hur introducerar man något farligt och dramatiskt, med nya/inga regler för spelarna, på ett sätt som de accepterar och uppskattar?
Eller är det en dålig idé, punkt?
Exempel:
a) En värld där man kan komma till en annan plats i den världen genom att titta på den, och koncentrera sig på den. (fast det får man ju upptäcka eller få förklarat av någon som är därifrån)
b) En demon som försöker ta någons själ - och man måste kämpa emot.
c) Någon magisk duell - det kanske handlar om musik - att hindra ett verk från att slutföras, eller så?
d) Någonting behöver aktiveras i precis rätt tid och plats
e) Att bevara en hemlighet från någon som läser ens tankar
Jag tänker då några saker
1) Det är svårt eller meningslöst att representera detta som "spells"
2) Det finns sällan standard-regler för detta
3) Det finns en poäng i att det inte finns standardregler och/eller spells, för det gör att spelarna/rollpersonerna på riktigt ställs inför något obekant, där de inte förstår vad som händer, sina odds, och konsekvenserna
4) Spelarna kan uppfatta det som väldigt godtyckligt eller orättvist, speciellt om det går dåligt (att SL bara hittar förutsättningar som spelarna är vanmäktiga inför)
Jag kan inte minnas att jag läst artiklar om hur man kan hantera den här typen av dramatisk och farlig magisk interaktion.
Jag menar inte riktigt att man kan använda räddningsslag eller egenskapsslag.
Jag menar mer, hur introducerar man något farligt och dramatiskt, med nya/inga regler för spelarna, på ett sätt som de accepterar och uppskattar?
Eller är det en dålig idé, punkt?