Nekromanti Magi, vanligt eller ej?

Svartsmurfen

Veteran
Från tidigare tråd (jag är för lat för att skriva om):
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Bara en tanke som slog mig: (aj!) Har ni mycket magiska prylar i eran värld? Jag tycker att det ska vara någon logik bakom att spelarna får tag på feta saker, så jag är nog lite (för) snål . Hmmmm, får nog bli en egen tråd, det vore kul att veta.
<p><hr></blockquote><p>Så nu gör jag det....

Svartsmurfen.

Watchman

Warrior
Jag tycker att man skalla vara snål med magiska föremål. Det skall vara något exotiskt och ytterst sällsynt och de få man hittar skall vara mycket mäktiga men ofta innehålla någon sorts nackdel elelr bekgränsing av användingsområdet.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.

Dilandau

Myrmidon
När jag är spelledare brukar kampanjerna börja rätt grisodlaraktigt för att sedan snabbt utvecklas till high fantasy.

Anledningen till detta är att jag _vill_ vara åthållsam med magin, samtidigt som jag gillar feta magiska föremål och balla besvärjelser.

Jag är en kluven själ.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Kauris

Veteran
Eftersom jag rollspelar i Faerûn, som har ganska mycken magi, är det svårt att unvika.
Därför betyder det inte att RP har hur många magiska föremål som helst,
det är mera portaler, druid cirklar och vissa färdigheter som är magiska.
Magi är vanligt men magiska föremål är mera ovanligt.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

DanielSchenström

Swashbuckler
I de flesta kampanjer jag kör är magi medelvanligt. eftersom jag kör både egna och TSRs äventyr innebär det att RP kan vandra omkring med en hel del prylar, Ett 40-50tal (Inkluderande elixir och dylikt) vid 10:e graden.

Daniel "Warduke" Schenström

Ackerfors

Alas, your rapids!
Visst, jag gillar magiska prylar men man ska ha tjänat dem på ett riktigt sätt...
En jag känner fick köpa en Full plate mail +2 (stavning?). Det tycker inte jag är riktigt rätt när personen i fråga är en riktig power-gamer. Han är paladin och har själv kommit på den brillianta iden att slå ihjäl alla onda rp han spelar med. Klipsk värre.

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."

Netfeed

Swashbuckler
låter riktigt ypperöigt att slå ihjäl andra rp som är onda :)
måste testas nån gång :)

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream

Svartsmurfen

Veteran
Sådana spelare är...... speciella.
Har också haft en, men han har blivit bättre.
Han ville också döda en RP, men det berode i det här fallet på att han RP:n i fråga hade snott hans pengar när han hade varit död /images/icons/smile.gif.
Mycket rolig episod som resulterade i en sönderhackad borgmästare och en vida efterlyst tjuv /images/icons/laugh.gif.

Svartsmurfen.

Svartsmurfen

Veteran
Jag tycker också att spelarna ska få jobba sig till Magiprylar. Fast det inebär i mitt fall att det blir välldigt snålt med grejer. I nuvarande kampanj ska en paladin sno tillbaka en Holy Avenger från en mindre trupp Hobgoblins.

Klarar dom det så blir det den mäktigaste artifakten gruppen har haft. Jag gjorde hela kampanjen för att beväpna spelarna med lite magi. Tidigare har det bara varit en hel massa Potions, heling messtadels. En dolk med exploderande blad har också figurerat samt en eller två ringar som dom alldrig lyckades klura ut hur de fungerade.

Är jag för snål? Visst kan jag sätta lite vapen och rustningar +3 på mina bus, fast dom är ju inte dummare än att dom kommer att användas mot spelarna själva villket innebär att spelarna alldrig kommer att få dem.

Till saken hör också att mina spelare ibland har otur och ibland är rent korkade. Som resultat av detta har dom en tendens att dö strax innan level 4. Självklar inebär detta att de blir av med alla saker.

Det har ju blivit lite lättare iomed 3:e Ed då saker +[int] inte nödvändigtvis måste vara magiska utan kan vara vanliga vapen som är välgjorda (Masterworks). Dyrt men i alla fall möjligt.

Har någon idéer om hur man kan lösa detta på ett smidigt sätt? Jag tycker att det är tråkigt att aldrig kuna skicka riktigt bus på spelarna. Man blir så begränsad när man måste skicka goblins på dem en och en /images/icons/frown.gif.

Svartsmurfen.