Nekromanti Magi

Eksem

Champion
Jag spelar EDD och funderar på att göra om magisystemet helt och är ute efter lite kommentarer. Idén är inte ens formulerad sedan tidigare utan jag gör det medan jag skriver.
Notera att jag blivit väldigt influerad av Moorcocks böcker, framförallt de om Corum och de om Elric.

Först och främst vill jag ta bort yrket trollkarl/magiker, och istället ge nästan alla rollpersoner mer eller mindre magiska förmågor. De bör dock som vanligt kunna införskaffas på bekostnad av fysisk styrka och skicklighet inom andra ämnen.
Magin bör framförallt vara koncentrerad kring framkallanden av t.ex. demoner eller elementarer även om andra saker som eldklot eller dimmor självklart bör förekomma.
Magins ursprung bör vara från gudarna. Alla rollpersoner bör tro mer eller mindre på en gud och få hjälp och krafter därefter. Magins styrka bör också varieras beroende på syfte och hur stark guden är och hur sugen han är på att hjälpa till vid tillfället. Ett problem är ju förstås att balansera det hela så att alla spelarna inte känner att de måste vara jättetrogan sin gud då de skulle hamna i underläge annars.

Observera att jag gillar att ägna mig åt det som kallas high-fantasy. Dock inget regelbögeri.

Poängen är att få mer variation i striderna, öka känslan av fantasy (och inte bara medeltid) samt ge spelerna möjlighet att slåss mot t.o.m gudar (som Corum).

Några synpunkter?

Zizop

Swordsman
Skulle inte Rolemaster vara en lösning på problemet? Basera magisystemet på RM och låt gudarnas humör bestämma den multipel Kraftpoäng besvärjaren har? Besvärjelselistorna kan vara hjälp att ge samtliga "yrken" magi som är passar in på deras yrken.

Jag vet att RM kan upplevas som lite regelbögeri men jag tänkte att du skulle ta idén därifrån.

Jag hoppas att du kan få lite idéer av det här men annars får jag önska dig lycka till med ditt nya magisystem.

Berätta hur det går med skapandet och hur spelandet går.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Zizop

Swordsman
Re: Magi OT off-forum nästan...

Oj. Sorry fel av mig. Tänkte inte på att alla inte har RM i sin bokhylla eller spelat det.

Nåväl. RM är ett av det tyngsta rollspel som konstruerats med avseende på regler. Regelnissen får sitt lystmäte och den som gillar tabeller har rena julafton.

Iron Crown Enterprise (ICE) gav ut sin första version av detta runt 82 men har senare blivit utgiven i flera upplagor [nån som har klart för sig?].

1984 blev RM nerbantad och omgjord till ett "nytt" spel - MiddelEarth RolePlaying - MERP, vilket senare översattes till Sagan om Ringen - Rollspelet (SRR).

Spelet (RM) har ett antal regelböcker, där Spell Law är en av dem - den beskriver magireglerna. Magin är startk representerad i RM 18 av 22 yrken är magibaserade, t ex helare, siare och illusionist.

Besvärjelserna är uppdelade i 18 skolor och är sisådär 2000 st.

Besvärjelserna är indelade i listor som magikern har tillgång till och kan utifrån sin nivå lägga fler besvärjelser och har större kraft att lägga på varje besvärjelse.

Så - nu över till min tankegång.

Varje yrke har någon / flera besvärjelselista som passar in på yrket (jägare kan ha Utbygdsjägarnas beslista STIGENS HERRE i SRR t ex - den rör spårning och man kan se vem som använt stigen bl a). Gudarna står för tilldelningen av kraft till besvärjelserna ex vis genom en multipel på besvärjarens ursprungskraft.

Jag vill minnas att det finns någon besvärjelselista som hanterar demoner men är inte riktigt säker - jag har inte spelat RM/MERP/SRR sedan 1990 nånting... Men det borde inte vara någon svårighet att tricksa ihop en egen demonbesvärjelselista.

Organ

Out of time, out of mind
Role Master och MERP

>Iron Crown Enterprise (ICE) gav ut sin första version av detta runt 82 men har senare blivit utgiven i flera upplagor [nån som har klart för sig?].

Enligt vad jag har förstått ligger det till som följer:

Första utgåvan av Role Master kom ut 1980 och den andra utgåvan kom ut 1984. Sedan dröjde det ända tills 1995 innan en tredje utgåva såg dagens ljus. Den följdes av en fjärde som kom 1999.

MERP släpptes för första gången 1984. En andra utgåva kom 1993.

Vad jag däremot inte har klart för mig är om ICE är inblandad i alla utgåvorna.

/Anders

Rosen

Myrmidon
Re: Role Master och MERP

<I>Vad jag däremot inte har klart för mig är om ICE är inblandad i alla utgåvorna.</I>

Ja.

Fast inom/under ovannämnda utgåvor gav de ut flera tryckningar med mindre omstädningar och ändringar i också, speciellt av RM:s första som dök upp i flera olika varianter.

--
Åke

Eksem

Champion

Hallå? Vad har det här med Magi i DoD att göra (besviken på brist på kommentarer =( )?

Staffan

Myrmidon
Mitt råd är att inhandla ett exemplar av Stormbringer alt. Elric (Stormbringer heter upplaga 1-3 samt 5, Elric är upplaga 4). Som namnet antyder är de baserade på Elric-böckerna. Innehållet torde vara rätt lätt att anpassa till Drakar och Demoner, eftersom spelen är "kusiner" - båda har utvecklats ur Basic Roleplaying/RuneQuest.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Zizop

Swordsman
Re: Magi (OT)

Stormbringer (enl. dig v5) är det den nya nyligen släpta versionen?

Eksem

Champion
Så lustigt att jag skall införskaffa Stormbringer så sent som imorgon då =)
Och till Zizop: Ja, den är alldeles färsk (typ tre månader i USA, tar slut i Stockholm HELA tiden!!!)

Rosen

Myrmidon

<I>Vad har det här med Magi i DoD att göra</I>

Tja, MERP var baserad på Rolemaster, SRR var en översättning av MERP, Äventyrsspel gjorde SRR-modulerna kompatibla med EDD. Där har vi en koppling! (-:

Ang. kommentaren till din fråga så besvarade Zizop den ovan - Rolemaster har iofs en sorts "magiskolor" de också (Realms), men de baseras i första hand på varifrån man tar sin kraft. En av dem, Channeling, är gudabaserad vilket förmodligen var det som ledde in på ämnet.

--
Åke

Zizop

Swordsman

<I>En av dem, Channeling, är gudabaserad vilket förmodligen var det som ledde in på ämnet.</I>

... och det faktum att det finns formler "für alle" yrken och dessa hjälper en i yrkesutövningen. Dessa kändes trevliga för då kan en jägare även på ett "naturligt" sätt kunna magi och därifrån sedan ta ett hopp mot demonframmaning.

Önskemålet var också att nästan alla skulle kunna magi.