Jag spelar EDD och funderar på att göra om magisystemet helt och är ute efter lite kommentarer. Idén är inte ens formulerad sedan tidigare utan jag gör det medan jag skriver.
Notera att jag blivit väldigt influerad av Moorcocks böcker, framförallt de om Corum och de om Elric.
Först och främst vill jag ta bort yrket trollkarl/magiker, och istället ge nästan alla rollpersoner mer eller mindre magiska förmågor. De bör dock som vanligt kunna införskaffas på bekostnad av fysisk styrka och skicklighet inom andra ämnen.
Magin bör framförallt vara koncentrerad kring framkallanden av t.ex. demoner eller elementarer även om andra saker som eldklot eller dimmor självklart bör förekomma.
Magins ursprung bör vara från gudarna. Alla rollpersoner bör tro mer eller mindre på en gud och få hjälp och krafter därefter. Magins styrka bör också varieras beroende på syfte och hur stark guden är och hur sugen han är på att hjälpa till vid tillfället. Ett problem är ju förstås att balansera det hela så att alla spelarna inte känner att de måste vara jättetrogan sin gud då de skulle hamna i underläge annars.
Observera att jag gillar att ägna mig åt det som kallas high-fantasy. Dock inget regelbögeri.
Poängen är att få mer variation i striderna, öka känslan av fantasy (och inte bara medeltid) samt ge spelerna möjlighet att slåss mot t.o.m gudar (som Corum).
Några synpunkter?
Notera att jag blivit väldigt influerad av Moorcocks böcker, framförallt de om Corum och de om Elric.
Först och främst vill jag ta bort yrket trollkarl/magiker, och istället ge nästan alla rollpersoner mer eller mindre magiska förmågor. De bör dock som vanligt kunna införskaffas på bekostnad av fysisk styrka och skicklighet inom andra ämnen.
Magin bör framförallt vara koncentrerad kring framkallanden av t.ex. demoner eller elementarer även om andra saker som eldklot eller dimmor självklart bör förekomma.
Magins ursprung bör vara från gudarna. Alla rollpersoner bör tro mer eller mindre på en gud och få hjälp och krafter därefter. Magins styrka bör också varieras beroende på syfte och hur stark guden är och hur sugen han är på att hjälpa till vid tillfället. Ett problem är ju förstås att balansera det hela så att alla spelarna inte känner att de måste vara jättetrogan sin gud då de skulle hamna i underläge annars.
Observera att jag gillar att ägna mig åt det som kallas high-fantasy. Dock inget regelbögeri.
Poängen är att få mer variation i striderna, öka känslan av fantasy (och inte bara medeltid) samt ge spelerna möjlighet att slåss mot t.o.m gudar (som Corum).
Några synpunkter?