Approximation genom medelvärde
Vill man snabba upp systemet kan man t.ex. välja att istället för att slå alla tärningsslag slå sammam dem till ett slag, genom att ta ett medelvärde på svårigheterna. Om det t.ex. ingår Alstra X Ob4T6, Transformera Ob3T6, Transformera Ob3T6, Besvärjelse 1T6 och Besvärjelse Ob4T6 så blir medelvärdet (4+3+3+1+4)/5 = 3, d.v.s. svårigheten blir Ob3T6. Vad ska man då slå mot? Tja, exempelvis ett medelvärde av de tärningsslag som ingår. In det ovan nämnda exemplet skulle sålunda medelvärdet av färdigheterna Transformering, Alstra och Besvärjelse användas. Lyckas detta slag mot medelvärdet av färdighetsvärderna, lyckas besvärjelsen.
Detta är ju onekligen en väldigt grov förenkling, men den skulle mycket väl kunna fungera. Det blir ju dessutom väldigt mycket snabbare, eftersom det nu endast krävs ett enda tärningsslag. Approximationen med medelvärdet av färdighetsvärde och svårighet blir dock grövre ju fler tärningsslag som ingår i besvärjelsen, men å andra sidan tar ju besvärjelsen oxå längre tid om det ingår många tärningsslag. Därför får man göra en värdering; är uppsnabbningen värd den precision som förloras? Man måste ju dessutom ta sig en funderare om när man ska använda denna förnekling. När det ingår fem tärningsslag? Eller kanske fyra? Tre? Två (d.v.s. i praktiken alltid använda denna modell i strid)?
Nåja, här ett alltså ett förslag på hur man kan förenkla och avsevärt snabba upp magisystemet i strid. Fler förslag?
/images/icons/thinks.gif