Nekromanti Magi

Ralf

Veteran
Jag tycker att magireglerna i Eon är stissiga och tar i strid aslångtid men jag vet inte hur man kan förenkla dom eller snabba upp dom någon som har någon ide?

Drakvrede

Swordsman
Approximation genom medelvärde

Vill man snabba upp systemet kan man t.ex. välja att istället för att slå alla tärningsslag slå sammam dem till ett slag, genom att ta ett medelvärde på svårigheterna. Om det t.ex. ingår Alstra X Ob4T6, Transformera Ob3T6, Transformera Ob3T6, Besvärjelse 1T6 och Besvärjelse Ob4T6 så blir medelvärdet (4+3+3+1+4)/5 = 3, d.v.s. svårigheten blir Ob3T6. Vad ska man då slå mot? Tja, exempelvis ett medelvärde av de tärningsslag som ingår. In det ovan nämnda exemplet skulle sålunda medelvärdet av färdigheterna Transformering, Alstra och Besvärjelse användas. Lyckas detta slag mot medelvärdet av färdighetsvärderna, lyckas besvärjelsen.

Detta är ju onekligen en väldigt grov förenkling, men den skulle mycket väl kunna fungera. Det blir ju dessutom väldigt mycket snabbare, eftersom det nu endast krävs ett enda tärningsslag. Approximationen med medelvärdet av färdighetsvärde och svårighet blir dock grövre ju fler tärningsslag som ingår i besvärjelsen, men å andra sidan tar ju besvärjelsen oxå längre tid om det ingår många tärningsslag. Därför får man göra en värdering; är uppsnabbningen värd den precision som förloras? Man måste ju dessutom ta sig en funderare om när man ska använda denna förnekling. När det ingår fem tärningsslag? Eller kanske fyra? Tre? Två (d.v.s. i praktiken alltid använda denna modell i strid)?

Nåja, här ett alltså ett förslag på hur man kan förenkla och avsevärt snabba upp magisystemet i strid. Fler förslag?
/images/icons/thinks.gif

Glittergrus

Veteran
tja...man kan ju alltid göra om hela systemet i för sig men då kan det bli knas, om man inte vet ungefär vad man sysslar med.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Approximation genom medelvärde

trist är dock att detta kan ge upphov till lustiga 'buggar'.

Tex en person med 20 i transformering, 17 alstra <nåt>, och 5 i besvärjelse skulle kunna väva en 3 filamentsbesvärjelse utan problem.

Men då kan man iofs bara applicerar sunt förnuft så funkar det också. /images/icons/smile.gif

Krille

Super Moderator
"Jag tycker att magireglerna i Eon är stissiga och tar i strid aslångtid men jag vet inte hur man kan förenkla dom eller snabba upp dom någon som har någon ide?"

Vår tanke när vi skrev magireglerna var inte att göra om magiker till fälthaubitsar. Tvärtom, i de flesta rollspel är magiker inte magiker, utan understödsartilleri till krigarna. Det störde vi oss på, så vi valde medvetet att göra magin sådan att det skulle vara farligt för en magiker att ge sig in i strid. På så sätt kunde de slippa undan haubitsrollen och koncentrera sig på att vara magiker istället.

Staffan

Myrmidon

Med det systemet så blir det oerhört mycket enklare att lägga besvärjelser, eftersom man bara får en chans att misslyckas. Nu har jag inte sannolikheterna för att lyckas med olika slag på ObT6, men låt oss för diskussionens skull säga att sannolikheten för att slå 11 eller lägre är 50% (det ligger inte för långt från sanningen).

Låt oss sedan ta en magiker med 11 i relevanta magifärdigheter (Alstra, Transformera, Besvärjelse). Låt oss sedan säga att denna magiker vill lägga en besvärjelse som består av ett slag mot varje färdighet, och alla slag har svårighet Ob3T6. I ditt förslag så behöver han bara lyckas med ett slag, och har därmed 50% chans att lyckas. I de vanliga reglerna däremot så måste han lyckas med tre slag, med 50% chans att lyckas på varje. Detta har en sannolikhet på endast 0,5*0,5*0,5 = 12,5% - en på åtta i stället för en på två.

Sabelkatten

Swordsman
Skitenkelt

1) SL lär sig magireglerna.
2) Alla spelare som spelar magiker lär sig magireglerna.
3) Alla tränar sig i huvudräkning så att de klarar av att slå ObT6 snabbt (personer med dyskalkyli ursäktas).

Sen så går det fort.

/Henrik

Drakvrede

Swordsman

Med det systemet så blir det oerhört mycket enklare att lägga besvärjelser, eftersom man bara får en chans att misslyckas.

Självklart. Men det var inte exakthet, eller efterliknelse av det redan existerande systemet som efterfrågades, utan det var snabbhet! Och det system som jag erbjöd är onekligen betydligt snabbare än det som beskrivs i grundreglerna. Vill man offra lite för snabbheten, så fungerar mitt system ganska bra faktist, så länge som man räknar ut medelvärdet av de relevanta färdigheterna plus medelsvårigheten för besvärjelseslagen i förväg (vilket ioförsig enbart tar tid om man är kass på matte, eller saknar en miniräknare! /images/icons/grin.gif) Alltså är din kritik lite felplacerad.
/images/icons/wink.gif