Re: Magi som mystisk kunskap
Magi är religionens applikationsområde. Prästen som har kraften att tvinga din ande att varndra osalig efter döden. Shamaner som talar med de döda osv...
Försöker man bygga magi med hjälp av vetenskap får man bara mera vetenskap, eller kanske teknologi.
Skillnaden är nämligen den att för oss är religionen ingen förklaring på hur världen kom till och varför den är som den är. Dessa roller fylls av vetenskapen idag. För den medeltida människan finns ingen motsättning mellan vetenskap och religion. Religionen förklarar hur världen kom till. Religionen förklarar varför världen är som den är. Religionen förklarar också hur man kan manipulera den. Lärdom är helt enkelt synonymt med kyrkan och religionen, och skulle lärdomen vara kättersk så har det fortfarande med kyrkan och religionen att göra.
Det är ett fåtal religioner (läs kristendom) som försök sig på detta monopol på sanningen. Många religioner har en egen världsbild men jag har svårt att se buddister, shamaner eller keltiska druider döda folk för att de fått för sig att jorden snurrar runt solen. I min ringa åsikt var vetenskapen relativt lamslagen under den tid kristendomen hade störst inflytande. Ett klimat av intolerans och hierarkisk lydnad är föga stimulerande för nya upptäckter.
Nej, jag vidhåller: magi och religion är den vetenskap som finns innan "modern vetenskap" är uppfunnen. Så varför inte behandla den som sådan?
Den teologiska debatten åsido: det är inget vetenskapligt över den magi som följt i t.ex kristendomens fotspår. Det är snarare mystisk kunskap: namnen på olika demoner, ritualer för åkallan och besvärjande av dessa, mystiska skyddsritualer som på olika sätt knyter an till den kristna dogman, förbannelser, avtal och så vidare. Ingenstans i detta hittar men ett kritiskt vetenskapligt öga, vetenskaplig noggrannhet eller en en ingående förklaring av hur eller varför magin fungerar, annat än rent anekdotiskt. Visst inkluderar magin en egen världsbild men det krävs mer för att kalla det en vetenskap.
Min huvudsakliga poäng är att när magi blir vetenskap slutar det helt enkelt vara magi. Det magiska i det hela går om intet när det blir förståeligt och mundant (sic!). Vetenskap kan tyckas vara magi för den som inte förstår den men det är inget magiskt över det hela. En laser är enbart en laser, trots att den har en effekt som en ENERGISTRÅLE, av det blotta faktum att den är vetenskapligt förklarad.
Om jag lär mig lyfta saker med blotta tanken är det magi. Om man sedan undersöker mig och finner att jag kan tunnla energi genom rummet och påverka föremålets gravitations-någonting, på grund av en anomali i min tallkottskörtel, slutar det vara magi.