Nekromanti Magi!

Darkside

Veteran
Nu sitter jag med en magiker som undrar om man kan ladda upp en magi innan man t.e.x går in i en grotta, så att det bara är att släppa lös den?

Kongelerat Filament- kan någon ge mig kort information om vad den andvänds till!

Helmgast
Nu sitter jag med en magiker som undrar om man kan ladda upp en magi innan man t.e.x går in i en grotta, så att det bara är att släppa lös den?
Antingen magiska artefakter (se Mystik&Magi, kapitlet om alkemi) eller
Kongelerat Filament- kan någon ge mig kort information om vad den andvänds till!
Man sparar magiska energier. För varje kongelat som används så sänks svårigheten på alstraslaget med Ob1T6. Alltså, tre kongelat blir -Ob3T6 på alstaslaget (men inte på besvärjelseslaget).

Eleas

Hero
"Nu sitter jag med en magiker som undrar om man kan ladda upp en magi innan man t.e.x går in i en grotta, så att det bara är att släppa lös den?"

Beror på, men i regel inte. Om du vet exakt hur lång tid du vill fördröja formeln kan du använda en kronotropisk effekt vid namn Fördröjning, men detta kostar nog mer än det smakar i de flesta fall. Det går också att ta omvägen via alkemi, om man verkligen måste. Vad du då gör är att skapa ett magiskt föremål som innehåller din formel, och sen släppa loss den.

"Kongelerat Filament- kan någon ge mig kort information om vad den andvänds till!"

Kongelerat filament är ett fruset filament. Du kan använda det en enda gång, då det sedan är borta. Det ger dig ett extra filament att leka med.

En liten fråga: då detta står i regelboken (och allt står i Mystik och Magi, vilken du bör ha om du spelar magiker), varför inte ta och... tja... läsa denna?

/Björn

Eleas

Hero
"Bäst är det att köpa Magi och Mystik tycker ni?"

M&M (mums!) är en utmärkt välskriven modul. Lite för torrt akademisk på sina ställen, men i övrigt är den extremt prisvärd. Den kräver dock lite tankeverksamhet, och har en allvarlig brist gällande effekters area. I övrigt rekommenderar iaf jag den varmt.

/Björn - mystisk och magisk

Helmgast
Beror på vad du vill ha. Vill du göra egna besvärjelser och artefakter så JA!

Jag tycker att den är så bra som en Eonmodul kan bli.

DAKRilla

Hero
Stasis

Jag ser inga som helst problem med att hitta på en ny effekt till detta. T.ex. så skulle den kunna heta just Stasis, och vara av aspekten nomotropi, för den är ju ganska lik den tomma effekten, som är nomotropisk, eller kronotropi, eftersom man skulle kunna säga att tiden stannar för den besvärjelsen som ligger i stasis.

Att stasis för besvärjelser och effekter är möjligt är redan bevisat eftersom stasisfält finns inom alkemin. Detta skulle alltså bara vara ett substitut som inte kräver något laboratorium eller kunskaper inom alkemi. Exakt hur den skulle fungera rent regelmässigt vet jag dock inte.

Jake Steele

Warrior
Nu tänker jag bryta mot vad de andra tidigare skrivit och säga att det går utmärkt att alstra hur många filament du vill och "hålla dem" tills du vill göra något. Men du får en svårighetsökning +Ob1T6 på allt du gör eftersom du måste koncentrera dig på att hålla kvar dem. Vidare så om du får 1 eller mer i Smärta så tappar du koncentrationen och alla filamenten dissiperar, slå för att kolla om de dissiperar okontrollerat. Det kan bli riktigt otrevligt om man har många filament, mycket Qadosh-förlust.

Men när du ska lägga en besvärjelse så tar den fortfarande lika lång tid. Du behöver däremot inte slå för alstringen.

-A

Belgarth

Swordsman
har du tillräckligt många kongelat (ett per filament) så behöver du inte slå för alstra alls

Warth

Veteran
Hur lägne hade du tänkt att man skulle kunna gå omkring och bära på dessa alstrade filament då? Jag menar det borde rimligtvis vara en enorm påfrestning på kroppen att hålla dessa filament "laddade". Dessutom om man nu som du vill ska kunna hålla dessa filament så borde det inte bara ge svårghet på annat, utan även på att hålla dessa filament kvar. Vid ev misslyckande torde det hela sluta med okontrollerad dissipation...

Men jag kan hålla med om att det vore lämpligt att kunna göra detta, åtminstone kortare stunder... :gremlaugh:

Moghadein

Veteran
Avatarex förklaring av kongalerade filament är iofs korrekt, men en nybörjare undrar nog vad som händer när svårigheten blir 0(noll) ob och om den får bli det överhuvudtaget. Utöver detta kan man naturligtvis använda kongalerade filament till mycket , mycket mer.

Vilket meningslöst inlägg detta blev :gremsmile: