Vår rollspelsgrupp ska snart börja på ett nytt äventyr till Eon efter en längre tids MERP spelande. Nu sitter jag och funderar på vad jag ska satsa på. Jag har funderat både på dvärgisk krigare, alvisk sjöman och allt möjligt annat. Sen kom jag att tänka på att ingen i vår grupp någonsin har spelat magiker förut så det kanske vore någonting som man skulle testa. Jag anser mig vara en hyfsat erfaren rollspelare, har spelat i 8-9 år, både fantasy-rollspel(MERP, Drakar och Demoner och Eon) och Sci-fi och skräck(Kult, Stjärnornas krig och Mutant). Ändå tycker jag att Eons magiregler är minst sagt komplicerade. Minsta lilla formel kräver 4-5 olika slag, och även om de kan vara lätta så känns ändå sannolikheten att lyckas i det långa loppet som väldigt liten.
Jag skulle därför uppskatta om någon mer rutinerad magikerspelare kunde svara på mina frågor.
Vilken skola är enklast och mest välbalanserad?
Vad ska man tänka på när man spelar en magiker?
Lär man sig snabbt hur man ska lägga formler?
Är det verkligen så enkelt som det påstås att hitta på sina egna besvärjelser och att improvisera?
Om ni kommer på något annat som jag borde veta så är det bara att skriva det också.
Tack på förhand.
Jag skulle därför uppskatta om någon mer rutinerad magikerspelare kunde svara på mina frågor.
Vilken skola är enklast och mest välbalanserad?
Vad ska man tänka på när man spelar en magiker?
Lär man sig snabbt hur man ska lägga formler?
Är det verkligen så enkelt som det påstås att hitta på sina egna besvärjelser och att improvisera?
Om ni kommer på något annat som jag borde veta så är det bara att skriva det också.
Tack på förhand.