Nekromanti Magi

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vår rollspelsgrupp ska snart börja på ett nytt äventyr till Eon efter en längre tids MERP spelande. Nu sitter jag och funderar på vad jag ska satsa på. Jag har funderat både på dvärgisk krigare, alvisk sjöman och allt möjligt annat. Sen kom jag att tänka på att ingen i vår grupp någonsin har spelat magiker förut så det kanske vore någonting som man skulle testa. Jag anser mig vara en hyfsat erfaren rollspelare, har spelat i 8-9 år, både fantasy-rollspel(MERP, Drakar och Demoner och Eon) och Sci-fi och skräck(Kult, Stjärnornas krig och Mutant). Ändå tycker jag att Eons magiregler är minst sagt komplicerade. Minsta lilla formel kräver 4-5 olika slag, och även om de kan vara lätta så känns ändå sannolikheten att lyckas i det långa loppet som väldigt liten.
Jag skulle därför uppskatta om någon mer rutinerad magikerspelare kunde svara på mina frågor.
Vilken skola är enklast och mest välbalanserad?
Vad ska man tänka på när man spelar en magiker?
Lär man sig snabbt hur man ska lägga formler?
Är det verkligen så enkelt som det påstås att hitta på sina egna besvärjelser och att improvisera?

Om ni kommer på något annat som jag borde veta så är det bara att skriva det också.
Tack på förhand.

WolmerX

Warrior
Här har jag lite svar på frågorna efter mitt tycke
"Vilken skola är enklast och mest välbalanserad?"
Finns inga magiskolor i Eon

"Vad ska man tänka på när man spelar en magiker?"
Att det tar en del tid att lägga besvärjelsen och att om du får stryk under tiden så misslyckas du. Det är vad jag kommer på nu.

"Lär man sig snabbt hur man ska lägga formler?"
Ja. Om du är normalt intellektuellt besåvad så ja

"Är det verkligen så enkelt som det påstås att hitta på sina egna besvärjelser och att improvisera?"
Átt improvisera är ganska lätt, lite svårare att hitta på formler tycker jag.

/WolmerX
Besök gärna min sida, den börjar få lite kött på bena nu.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vilken skola är enklast och mest välbalanserad?"
Finns inga magiskolor i Eon

Jag menade förstås vilket magikerhus ska man tillhöra? Det är ganska stor skillnad mellan de olika husen i tex Legio Colonan.

WHaLe

Hero
Jag menade förstås vilket magikerhus ska man tillhöra? Det är ganska stor skillnad mellan de olika husen i tex Legio Colonan.

Rent magimässigt är det ingen större skillnad på de olika magikerhusen utan skillanden ligger mer på det politiska planet.. Visst föredrar vissa vissa magikerhus offensiva besvärjelser och andra ritualer, men detta är bara en förlängning av deras politiska åsikter och en offensiv besvärjare kan mycket väl också vara en skicklig ritualmagiker..

Mitt råd är att du försöker komma på livsmål för din rollperson, sen väljer du magikerhus..

WHaLe

I have never let my schooling interfere with my education.
<A HREF="http://hairwhale.cjb.net" target="_new">http://hairwhale.cjb.net</A>

Helmgast
Mystik & Magi

Är det verkligen så enkelt som det påstås att hitta på sina egna besvärjelser och att improvisera?

Ja det är jätteenkelt, bara man kan reglerna. Det absolut viktigaste är att ha modulen Mystik&Magi. Då förstår man grunden till magiteorin. Kolla in "effekter" och "designdata" så fattar du nog vad jag menar. Har du mer specifika frågor om magiregler så finns det väldigt många som kan och vill svara och diskutera. Kolla gärna in gamla inlägg, magidiskussioner dyker upp med jämna mellanrum.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Greymourn

Swordsman
Enklaste Skola\Hus... Hmm...

Legio Colonan e alltid lätt... Mkt klassiskt... Alternativt Ashariska magiker hus och kabalan...

De andra sorterna är mer eller mindre vrickade och annorlunda...

Thalamur är knappast uppskattade...

Skinande vägen e jagade...

Dvärgarna är patetiska...

Sungs magimästare är... sungs magi mästare...

... Roligast av allt är iof primitiva magiker... ...men det kommer inte resten av din grupp tycka...

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...

Koboldjägaren

Veteran
Vadå "Dvärgarna är patetiska".
Min mormor är kort och krum och hon är långrt från patetisk.
Den enda som är patetisk här är deu, och du luktar dessutom illa. Bara för att du spelar en patetisk Tokontrollgubbe. Om en trollfjant vill ha ihjäl någon så behöver han bara hoppa in i persone och ha ihjäl personen i fråga (visserligen lite minus i Quadosh men ändå. Inte ens en gigantisk Gordrustning skyddar då. Vem fan vill spela en rollperson som varken kan bära gordpansar eller höftskynke.

DÖD ÅT ALLA KOBOLDER