Nekromanti Magi

Malaka

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
12
Location
Sthlm, Sverige
Får dvärgmagiker använda improviserad magi? Det står i M&M att man inte lär ut improviserad magi i dvärgfästerna. så jag undrar ifall det e förbjudet för dvärgmagiker att använda improviserad magi.

Raveland:
A land where the trees looks like big soundsystems, the flowers seemed to become ravers and the air smells like happiness!!!
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nej, det borde väl inte vara förbjudet (åtminstone inte regeltekniskt). Så vitt jag minns så finns det inte heller något som säger att dvärgar förbjudit improviserad magi (fast jag kan ju minnas fel; var ett tag sen jag läste igenom Dvärgmodulen ordentligt). Däremot kan ju spelledaren kräva ytterst goda skäl (hur denne lärt sig magin) av den spelare som vill att dennes dvärgmagiker ska kunna improviserad magi från början. Däremot borde det ju gå alldeles utmärkt senare under spelet, om dvärgmagikern endast får chansen.

Drakvrede
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Däremot borde det ju gå alldeles utmärkt senare under spelet, om dvärgmagikern endast får chansen."

Det stora problemet för en dvärg är att improviserad magi saknar den struktur och klara definetioner som dvärgar gillar. Så jag tror på att det inte finns allt för många dvärgar som är villiga att lära sig improviserad magi och färre som blir bra på det.


Bela
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nej, det är nog sant.
Men det var inte frågan, utan den var "Får inte dvärgar lära sig improviserad magi?" Och svaret på den frågan var; jodå, det får dom, om dom bara får chansen.

Däremot håller jag med dig om det du skrev; dvärgar blir nog inte så bra på improviserad magi (på grund av denna magityps avsaknad av struktur).

Drakvrede
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Men det var inte frågan, utan den var "Får inte dvärgar lära sig improviserad magi?" Och svaret på den frågan var; jodå, det får dom, om dom bara får chansen.

Förmodligen, regeltekniskt i alla fall. Dock bör SL, som Bela sade, ha väldigt goda skäl till varför dvärgen har lärt sig improviserad magi. Det enda skälet jag kan se är att dvärgen inte har lärt sig magi i något dvärgfäste utan av någon oberoende magiker, vilket nog inte är så troligt. Jag kan inte tänka mig att någon som lärt sig i flera år att man bara ska använda formaliserad magi får för sig att börja lära sig att improvisera. Det är som sagt emot dvärgarnas natur.

C
 
Top