Nekromanti Magianvändning i Eon

Lao

Veteran
Hej!

Vill be om ursäkt om det redan finns en sån här tråd redan, försökte söka om just detta ämne utan någon framgång.

Jag undrar hur magin i Eon fungerar, vill nämligen göra mig en magiker för att assistera vår grupp som vi spelar nu. Det jag hade i åtanke var en elementarmagiker, Pyro-, Hydro-, Geo- och Pneumotropi.

Har massor med frågor som jag inte kunnat utläsa ur böckerna vi har till vårat förfogande (Utgåva nr:2 på grundboken och även Mystik och Magi-boken) och det kanske är jag som är trögfattad, men skulle gärna vilja få det förklarat i termer som jag förstår.

Mina frågor är dessa (till en början iaf =) )

Måste man kunna alstra alla olika aspekter? eller räcker det med att "bara" kunna alstra en aspekt och sedan transformera det till en annan?

Vid transformering, då det står på besvärjelsen (transformering av 2 filament från pyrotropi till ataxatropi t.ex.) måste man slå för alstra pyrotropi 2 gånger och sedan slå för transformeringen 2 gånger (med den svårighetsgrad transformeringen har).

Magnitud, är vad jag förstått motsvarigheten till Drakar och Demoners "E-grad" är detta rätt eller fel? Hur påverkar man magnituden på en besvärjelse i Eon? Vad blir skillnaden om man skall öka magnituden? (på de som går att göra "starkare") Ökar ALL svårighetsgrad på alla ingående delar? d.v.s. Alstra, transformera och besvärjelse?

Kan man skapa egna besvärjelser utifrån den lista med effekter som finns i M&M? Hur går det till isf? Alstra, transformera (flera gånger?), besvärjelse, magnitud, tidsåtgång och allt det där. Finns det restriktioner? T.ex. kan jag skapa en egen besvärjelse (improviserad magi?) som t.ex. använder sig av Pneumotropi för att knuffa omkull någon? Eller använda mig av Pyrotropi för att "skjuta" en eld-boll på någon? Eller antända någons kläder från avstånd.

Har länge velat ha en magiker men har inte vågat mig på då jag inte kunnat göra det korrekt. Tycker att Eon är fantastiskt roligt och vill så gärna kunna använda alla delar av det. Blir roligare så.

Tacksam för svar
MVH
~Magnus

Petter42

Swordsman
Kan börja med att rekomendera er att skaffa EON III. Det är mycket bättre i många avseenden (såvida du inte väntar på EON IV som är på väg), men det kanske känns lite torrt att bara säga åt dig att köpa nya böcker.
Vad gäller egna effekter så finns det gott om effekter på nätet som folk gjort själv. Ta upp det med spelledaren och kom överens om huruvida man får plocka in egna, nya effekter.

Magnitud: Nivå på en besvärjelse, ritual, alkemisk process eller liknande.
Filament: Skulle kunna kallas för "Magisk energienhet". Ett filament motsvarar regelmässigt en magnitud.

Kör ett exempel med en färdig besvärjelse(De slag du ska slå är markerade med fetstil)!

Petters eldskott
Magnitud 4
Alstra 4 filament pyrotropi, Ob4t6.
Transformera 2 filament till ataxatropi med minskad förlust Ob4t6(i vanliga fall försvinner alltid ett filament vid transformering, men mot högre svårighetsgrad så försvinner förlusten(därför blir svårigheten Ob4t6, inte Ob3t6)).
Väv effekten Eld, magnitud 2, Ob2t6.
Väv effekten avstånd, magnitud 2, Ob2t6.
Tidåtgång: 2 rundor
Varaktighet: Momentan
Räckvidd: 30 m
Resultat: Magikern skjuter ut eld som ger Ob2t6 trauma och Ob2t6 smärta. Dessutom har den ett antändningsvärde på 6 (taget ur minnet, så resultatet är säkert fel).

Samma exempel fast med filamentförlust blir alltså:
Petters eldskott
Magnitud 4
Alstra 5 filament pyrotropi, Ob5t6.
Transformera 2 filament till ataxatropi, Ob3t6. Ett filament försvinner (du har alltså 2 ataxatropiska och två pyrotropiska filament efter transformeringen).
Väv effekten Eld, magnitud 2, Ob2t6.
Väv effekten avstånd, magnitud 2, Ob2t6.
Resultat: Magikern skjuter ut eld som ger Ob2t6 trauma och Ob2t6 smärta. Dessutom har den ett antändningsvärde på 6 (taget ur minnet, så resultatet är säkert fel).

Notera att magnituden alltså är samma som antalet filament som vävs, inte de som alstras. Om man sedan ska göra samma besvärjelse fast något kraftigare (och utan filamentförlust vid transformering) blir det:

Petters hårda eldskott
Magnitud 6
Alstra 6 filament pyrotropi, Ob5t6.
Transformera 3 filament till ataxatropi, Ob4t6. (du har alltså 3 ataxatropiska och 3 pyrotropiska filament efter transformeringen).
Väv effekten Eld, magnitud 3, Ob3t6.
Väv effekten avstånd, magnitud 3, Ob3t6.
Resultat: Magikern skjuter ut eld som ger Ob3t6 trauma och Ob3t6 smärta. Dessutom har den ett antändningsvärde på 9.

Notera nu att transformeringen inte påverkas av antalet filament som ska transformeras.

För att göra egna besvärjelser så finns det ett kapitel om det i Mystik och Magi. Läs det! Helst ett par-tre gånger. Det brukar gå åt för det flesta eftersom att Mystik och Magi är så kryptiskt formulerat och eftersom att den är rätt bristande när det gäller grunderna (som står med i grundböckerna(vet inte hur mycket det står i andra upplagan dock)).
Men kortfattat går det till så här:
Välj effekter och magnituder på dessa (vad magin ska göra). Exempelvis kanske du väljer att göra eldskottet ovan och väljer alltså effekterna Eld och Avstånd. När avstånd måste vara på minst samma magnitud som Eld för att verka. Låt oss säga att Eld ska vara magnitud 2 och alltså ska Avstånd också vara det. Det krävs alltså minst 4 filament. Då det bara får förekomma en alstring (i nedskrivna besvärjelser) väljer du vad du ska alstra och eventuellt hur du ska transformera(du får transformera hur många gånger du vill).
Sedan sätter du ut alla svårigheter och gör vissa ändringar och tillägg. Du kanske vill minska förlusten vid transformation, öka räckvidden eller göra så att besvärjelsen verkar på ett område. Då är det bara tidsåtgången kvar, som är en halv runda för varje delmoment i besvärjelsen (varje alstring, transformering eller vävning(varje tärningsslag helt enkelt)).
Sedan skriver du ner beskrivningen (som jag gjort med exemplen ovan) någonstans.

Så, läs igenom de delar av Mystik och Magi som rör besvärjelser och återkom om du fortfarande inte riktigt fattar nåt. Magisystemet är rätt krångligt och dom flesta behöver lite hjälp i början innan man fattat det hela (då är det rätt simpelt egentligen).

Helmgast
Välkommen till forumet! Hoppas du kommer trivas här.

Ang3l said:
Har massor med frågor som jag inte kunnat utläsa ur böckerna vi har till vårat förfogande (Utgåva nr:2 på grundboken och även Mystik och Magi-boken) och det kanske är jag som är trögfattad, men skulle gärna vilja få det förklarat i termer som jag förstår.
Det är väldigt bra att du påpekar om något är svårbegripligt i böckerna, det hjälper oss mycket när vi ska skriva nya versioner av grund- och magiböcker.

Ang3l said:
Måste man kunna alstra alla olika aspekter? eller räcker det med att "bara" kunna alstra en aspekt och sedan transformera det till en annan?
Det räcker med att kunna alstra en aspekt och sedan transformera den till en annan. Om man däremot alstrar filament (magiska enheter / mana) av samma aspekt (magityp) som effekten är av så slipper man transformeringsslaget vilket gör att besvärjelsen blir enklare och tar kortare tid. Det är en fråga om avvägning, det tar ju en del tid för rollpersonen att lära sig flera alstrafärdigheter och då kan det vara värt att bara lära sig en eller ett fåtal och så använda sig av transformering för att åstadkomma de typer av besvärjelser som man vill.

Ang3l said:
Vid transformering, då det står på besvärjelsen (transformering av 2 filament från pyrotropi till ataxatropi t.ex.) måste man slå för alstra pyrotropi 2 gånger och sedan slå för transformeringen 2 gånger (med den svårighetsgrad transformeringen har).
Nej, slå bara de slag som står angivna. Står det exempelvis Alstra geotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6) och Besvärjelse (Ob2T6) så ska du alltså slå ett slag på Ob3T6 mot din färdighet i Alstra geotropi, ett slag på Ob3T6 mot Transformering och ett slag på Ob2T6 mot din färdighet i Transformering. Lyckas alla slagen så lyckas besvärjelsen.

Anledningen till att det står angivet mellan vilka aspekter transformeringen sker är för att olika aspekter har olika påverkan vid dissipation. Dissipation finns av två sorter, dels kontrollerad dissipation som man kan göra när man misslyckas och okontrollerad dissipation som inträffar när antingen:

1. Magikern låter har misslyckats med ett transformerings- eller besvärjelseslag och låter bli att kontrollerat dissipera filamenten.

2. Magikern låter har misslyckats med ett transformerings- eller besvärjelseslag och misslyckas eller fumlar med att kontrollerat dissipera filamenten.

3. Magikern fumlar något av slagen för alstra, transformering eller besvärjelse.

Som den uppmärksamme kan se så inträffar ingen dissipation vid misslyckande på alstra-slaget. Om alstra-slaget misslyckas så får magikern helt enkelt inte tag på några filament och får vänta till nästa runda och då försöka igen.

Dissipationsreglerna finns i grundboken, och dessutom finns beskrivningar under varje aspektsbeskrivning hur dissipationen ter sig för filament av olika aspekter.

Ang3l said:
Magnitud, är vad jag förstått motsvarigheten till Drakar och Demoners "E-grad" är detta rätt eller fel? Hur påverkar man magnituden på en besvärjelse i Eon? Vad blir skillnaden om man skall öka magnituden? (på de som går att göra "starkare") Ökar ALL svårighetsgrad på alla ingående delar? d.v.s. Alstra, transformera och besvärjelse?
Ja, nu har jag inte så bra koll på något av drakar och demoners alla magisystem, men E-grad liknar magnitud. Kortfattat kan man säga att alstra- och besvärjelseslagen ökar med en tärning per magnitud (om inte besvärjelsen inte innehåller flera besvärjelseslag, då motsvarar en tärnings ökning på ett av besvärjelseslagen en magnituds ökning).

Transformeringens svårighet beror på vilka aspekter det transformeras mellan, inte hur många filament det handlar om. Dessutom påverkas transformeringens svårighet av hur många filament som förloras under själva transformeringen. Standardtransformeringen (transformering mellan aspekter som varken är nära släkt eller varandras motsatser) är på Ob3T6 och med en förlust på ett filament. Om man ökar svårigheten till Ob4T6 så slipper man filamentsförlusten, och således ökar magnituden med ett. I övrigt hänvisar jag till Petter42:s inlägg, där finns en del bra exempel.

Ang3l said:
Kan man skapa egna besvärjelser utifrån den lista med effekter som finns i M&M? Hur går det till isf? Alstra, transformera (flera gånger?), besvärjelse, magnitud, tidsåtgång och allt det där. Finns det restriktioner? T.ex. kan jag skapa en egen besvärjelse (improviserad magi?) som t.ex. använder sig av Pneumotropi för att knuffa omkull någon? Eller använda mig av Pyrotropi för att "skjuta" en eld-boll på någon? Eller antända någons kläder från avstånd.
Det finns en del exempel i Mystik & magi om hur man skapar egna besvärjelser, och det står uttryckligen i boken att syftet är att man med hjälp av effekterna ska kunna skapa egna besvärjelser. Jag har inte boken tillgänglig här och nu men jag kan skriva till en del sidhänvisningar senare. Jag rekommenderar att du läser igenom kapitlet "designdata för besvärjelser" i Mystik & magi, det gör det enklare att förstå hur magin är uppbyggd.

Lao

Veteran
Tackar så mycket för all er information. Detta har gett mig mycket mer kött på benen och nu skall jag ta och sätta mig ner imorgon och göra mig en magiker.

Ett par frågor till som dykt upp nu när jag läste tidigare idag.

När man skapar en magiker som får en framgångsrik karriär (d.v.s. alla slag mot de GE som definierar yrket lyckas) står det att man får en formelsamling med 1T6+6 besvärjelser nedskrivna i och sen likaså att man kan lära sig (kommer inte ihåg exakt) 1T6+9 magnituder.

Dessa besvärjelser är de memorerade besvärjelser eller är det sånt man måste läsa sig till i starten av sin karriär?

och med Magnituder är det att man kan lära sig max 15 besvärjelser eller är det att man kan lära sig t.ex. 3 st besvärjelser som har magnitud 5 ? (3*5=15)? till det Max antal besvärjelser man kan lära sig (PSY + FV i besvärjelse) ?

återigen, Tack för svaren ni gav mig. Många frågetecken som rätades ut.

Ziir

Veteran
och med Magnituder är det att man kan lära sig max 15 besvärjelser eller är det att man kan lära sig t.ex. 3 st besvärjelser som har magnitud 5 ? (3*5=15)? till det Max antal besvärjelser man kan lära sig (PSY + FV i besvärjelse) ?
3 st besvärjelser utav magnitud 5, inte 15 besvärjelser. Även om det är mer troligt med 5 bes utav magnitud 3 :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ang3L said:
När man skapar en magiker som får en framgångsrik karriär (d.v.s. alla slag mot de GE som definierar yrket lyckas) står det att man får en formelsamling med 1T6+6 besvärjelser nedskrivna i och sen likaså att man kan lära sig (kommer inte ihåg exakt) 1T6+9 magnituder.

Dessa besvärjelser är de memorerade besvärjelser eller är det sånt man måste läsa sig till i starten av sin karriär?
Formelsamlingen har du ännu inte lärt dig, utan den får du studera under spelets gång. De övriga magnituderna har du lärt in.

Lao

Veteran
Dåså, då har jag fått svar på även dessa frågor. Tiden det tar att lära sig besvärjelserna i formelsamlingen, kan jag läsa mig till i regelböckerna om.

Nu har jag inga vidare frågor just för stunden utan får ta och sätta mig ner för att skapa mitt kommande mästerverk =)

Återigen, tacksam för all hjälp från er!

Vielen Dank!

Lao

Veteran
En fråga som dykt upp när jag satt och fixade förut var den att jag skulle vilja göra en besvärjelse som man kan använda för att "putta omkull" saker med...

exempelvis att man skulle använda en "vindstöt" eller vad man ska kalla det för att, ja, putta omkull, välta, blåsa ner något.. Kan jag göra en sådan besvärjelse?

Effekten vind finns men om man skall använda den för att komma upp i den kraft som behövs för att blåsa omkull något krävs så stora magnituder så det är omöjligt att åstakomma utan kongelerade filament. (varje magnitud ökar vindstyrkan med 1 (om jag inte minns fel) och då räcker det inte med en magnitud på 5 (vilket blir svårt att klara det också OB5T6 är inte ett lätt slag)) Samt att denna effekt känns inte som den jag söker heller...hmm

hjälp?

Telephalsion

Swordsman
Luftstöt
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd Varaktighet: Momentan***
Effekten skickar iväg en luftstöt i vald riktning som utgår från magikern. Ett offer som utsätts för luftstöten måste slå ett slag mot sin rörlighet för att inte tvingas ta ett steg åt sidan. Om
slaget fumlas faller offret omkull. Svårigheten består av lika många tärningar som antalet filament som används för effekten.

Luftsmäll
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan***
Skapar en kraftig luftstöt som kan användas för att kasta bort en person. Offret för effekten måste lyckas med ett slag mot (STY+TÅL)/2 för att inte slå omkull och kastas bakåt lika många meter som den negativa effekten. Svårigheten är lika med antalet filament som
används.

Funkar nån av dessa?

Lao

Veteran
Telephalsion said:
Luftstöt
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd Varaktighet: Momentan***
Effekten skickar iväg en luftstöt i vald riktning som utgår från magikern. Ett offer som utsätts för luftstöten måste slå ett slag mot sin rörlighet för att inte tvingas ta ett steg åt sidan. Om
slaget fumlas faller offret omkull. Svårigheten består av lika många tärningar som antalet filament som används för effekten.

Luftsmäll
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan***
Skapar en kraftig luftstöt som kan användas för att kasta bort en person. Offret för effekten måste lyckas med ett slag mot (STY+TÅL)/2 för att inte slå omkull och kastas bakåt lika många meter som den negativa effekten. Svårigheten är lika med antalet filament som
används.

Funkar nån av dessa?

Ja det var exakt något sådant jag hade i åtanke, alldeles fantastiskt.

Tackar så mycket för hjälpen :gremsmile: