Hej!
Vill be om ursäkt om det redan finns en sån här tråd redan, försökte söka om just detta ämne utan någon framgång.
Jag undrar hur magin i Eon fungerar, vill nämligen göra mig en magiker för att assistera vår grupp som vi spelar nu. Det jag hade i åtanke var en elementarmagiker, Pyro-, Hydro-, Geo- och Pneumotropi.
Har massor med frågor som jag inte kunnat utläsa ur böckerna vi har till vårat förfogande (Utgåva nr:2 på grundboken och även Mystik och Magi-boken) och det kanske är jag som är trögfattad, men skulle gärna vilja få det förklarat i termer som jag förstår.
Mina frågor är dessa (till en början iaf =) )
Måste man kunna alstra alla olika aspekter? eller räcker det med att "bara" kunna alstra en aspekt och sedan transformera det till en annan?
Vid transformering, då det står på besvärjelsen (transformering av 2 filament från pyrotropi till ataxatropi t.ex.) måste man slå för alstra pyrotropi 2 gånger och sedan slå för transformeringen 2 gånger (med den svårighetsgrad transformeringen har).
Magnitud, är vad jag förstått motsvarigheten till Drakar och Demoners "E-grad" är detta rätt eller fel? Hur påverkar man magnituden på en besvärjelse i Eon? Vad blir skillnaden om man skall öka magnituden? (på de som går att göra "starkare") Ökar ALL svårighetsgrad på alla ingående delar? d.v.s. Alstra, transformera och besvärjelse?
Kan man skapa egna besvärjelser utifrån den lista med effekter som finns i M&M? Hur går det till isf? Alstra, transformera (flera gånger?), besvärjelse, magnitud, tidsåtgång och allt det där. Finns det restriktioner? T.ex. kan jag skapa en egen besvärjelse (improviserad magi?) som t.ex. använder sig av Pneumotropi för att knuffa omkull någon? Eller använda mig av Pyrotropi för att "skjuta" en eld-boll på någon? Eller antända någons kläder från avstånd.
Har länge velat ha en magiker men har inte vågat mig på då jag inte kunnat göra det korrekt. Tycker att Eon är fantastiskt roligt och vill så gärna kunna använda alla delar av det. Blir roligare så.
Tacksam för svar
MVH
~Magnus
Vill be om ursäkt om det redan finns en sån här tråd redan, försökte söka om just detta ämne utan någon framgång.
Jag undrar hur magin i Eon fungerar, vill nämligen göra mig en magiker för att assistera vår grupp som vi spelar nu. Det jag hade i åtanke var en elementarmagiker, Pyro-, Hydro-, Geo- och Pneumotropi.
Har massor med frågor som jag inte kunnat utläsa ur böckerna vi har till vårat förfogande (Utgåva nr:2 på grundboken och även Mystik och Magi-boken) och det kanske är jag som är trögfattad, men skulle gärna vilja få det förklarat i termer som jag förstår.
Mina frågor är dessa (till en början iaf =) )
Måste man kunna alstra alla olika aspekter? eller räcker det med att "bara" kunna alstra en aspekt och sedan transformera det till en annan?
Vid transformering, då det står på besvärjelsen (transformering av 2 filament från pyrotropi till ataxatropi t.ex.) måste man slå för alstra pyrotropi 2 gånger och sedan slå för transformeringen 2 gånger (med den svårighetsgrad transformeringen har).
Magnitud, är vad jag förstått motsvarigheten till Drakar och Demoners "E-grad" är detta rätt eller fel? Hur påverkar man magnituden på en besvärjelse i Eon? Vad blir skillnaden om man skall öka magnituden? (på de som går att göra "starkare") Ökar ALL svårighetsgrad på alla ingående delar? d.v.s. Alstra, transformera och besvärjelse?
Kan man skapa egna besvärjelser utifrån den lista med effekter som finns i M&M? Hur går det till isf? Alstra, transformera (flera gånger?), besvärjelse, magnitud, tidsåtgång och allt det där. Finns det restriktioner? T.ex. kan jag skapa en egen besvärjelse (improviserad magi?) som t.ex. använder sig av Pneumotropi för att knuffa omkull någon? Eller använda mig av Pyrotropi för att "skjuta" en eld-boll på någon? Eller antända någons kläder från avstånd.
Har länge velat ha en magiker men har inte vågat mig på då jag inte kunnat göra det korrekt. Tycker att Eon är fantastiskt roligt och vill så gärna kunna använda alla delar av det. Blir roligare så.
Tacksam för svar
MVH
~Magnus