Nekromanti Magibalans & Drakar?

zuntona

Swordsman
Jag har suttit och tänkt lite på att jag ska ha en sorts balans i magin. Om det används för "lite" magi så släpps demoner lös och de börjar försöka ta över världen. Men om det används för mycket så tappar gudarna sin kraft och kan inte längre skydda sina folk. Därför är det viktigt att balansen upprätt hålls.
Min tanke var då att drakar skulle kunna vara magins väktare.
Det är deras uppgift att se till att magin hålls i balans.
Min fundering var då att om drakarna måste vara opartisk eller om drakarna vill att olika riken/människor/magiskolar ska vara den bästa.
Ytterligare tanke var att om en drake är med i en magiskola så anses den vara mycket bättre för den yttre världen.

zuntona

Swordsman
Magibalans & Drakar? Tillägg

JAg glömde lägga till några frågor:
Drakarnas storlek ska de vara s,å lr stora eller blandat?
Ska de kunna prata med humanoider?
Ska det finnas både dessa magiväktare och drakar som inte är det, som ex riddrakar?
Och i såna fall ska de födas som det ena eller har alla drakar som dröm att bli en Magiväktare?

Ursäkta att jag inte tänker så länge att jag får med allt i ett inlägg.

Lambendil_UBBT

Warrior
Det låter storsilat och fantastiskt, MEN...

Kommer det att spela någon som helst roll för rollpersonerna? Kommer deras enskilda brukande av kraften att påverka den här balansen? Gör den inte det, skit i upplägget, för då ger det ingen rent spelbar effekt. Du kan ju ha kvar det, men skriv inga regler för det.

OM det däremot gör det, skulla jag inte vilja vara drake. Det beror iofs på hur många magiker det finns i världen, men om EN ENDA magiker kan påverka balansen så får drakarna ohemult mycket jobb att syssla med.

Tänk lite på de.

Genesis

Ni dés ni maître
Förlåt, jag kunde inte motstå... [OT]

Därför är det viktigt att balansen upprätt hålls...
Vore det inte bättre om balansen hölls vågrätt? Det brukar vara att föredra. Inte mycket till balans om den hålls upprätt...

//Simon, allergisk mot särskrivningar

zuntona

Swordsman
Om någon spelar magiker så tillhör man troligtvis en magiskola. En ide jag hade var då att varje draken ansvar för en viss mängd magi ska användas. Så har en magiskola en drake på sin sida ger den draken hela dens del till magiskolan som sen fördelar det på de som tillhör skolan. Desto mer man arbetar för skolan desto större del får man.
Det är de enskilda magikerna som krånglar till det hela för drakarna.
De vägrar nästan att lyda för drakarna vill att alla magiker ska tillhöra en magiskola så att de har lättare att uppehålla balansen.
Ibland så slår skalan fel så för mycket magi används och då tappar ju gudarna men det är sällan det används för lite magi för du ber drakarna bara några mäktiga magiker att trolla mer.

Altså blir spelaren påverkad av att han måste försöka bara använda en viss mängd magi. Men han måste också använda all den magi.
Om man vill skapa en magiskola måste man få en drake på sin sida och sen får man se till att magin fördelas bland de som går med.

zuntona

Swordsman
Re: Förlåt, jag kunde inte motstå... [OT]

Vågrätt???
Jag vet att min formulering blev kans men personligen tycker ajg vågrätt låter mer knepig.

Lambendil_UBBT

Warrior
Låter användbart, även om det inte skulla vara något jag själv gav mig på att göra. Låter lite väl "styrt" för mig. Men å andra sidan kan det ju ge viss glädje det också.

I vår värld finns det på en av kontinenterna en stormakt vi namn Dav'Miani som då betyder "de mäktiga". Dessa är en sammanslagning av ALLA magiker på hela kontinenten. De som vägrar delta dödas obönhörligen. Alla magiska föremål måste registreras, magi är styrt. Du är fri att bruka magi, men BARA om du är medlem i Dav'Miani och har uppnått den nivå som krävs för det.

En tanke:
Är magi jämnt fördelad, eller har "högre stående" magiker mer magi tilldelad? Är magi förbukningsbar?

zuntona

Swordsman
Fördelningen sker olika på olika magiskolar. De flesta ger mer magi till skickligare magikerna. En del fördelar magin så att de som kämpar för skolan får mer en de andra. Någon enstaka har så att alla magiker utom de styrande får lika mycket.
En del magiker ägnar sig åt tävlingar och spel för att vinna en del av en annas magiker andel av det årets rason av magi.

zuntona

Swordsman
Re: Du har 0,80 kr att ringa för...

Jo men saken är ju att man kan överskrida gränsen och man blir tillsagd att förbruka allt. Det får en att tänka lite när man ska slänga ut sig en magi. Men man kan ändå om man nästan blir dödad börja slänga mängder av formler och skita i balansen för att själv överleva.