Nekromanti Magiboken till DoD6

Foggmock

Myrmidon
Japp, den damp ner i brevlådan (mer på OKQ8, men ändå) i torsdags och det ser mycket bra ut. Jag gissar att det bara är jag och Dimfrost som kikat på den än, men man kan väl dra igång lite diskussion ändå.

De pseudofornnördiska namnen på besvärjelserna är som väntat helt värdelösa. Systemet som sådant är finfint, och jag har bläddrat lite i de bitarna jag inte korrekturläste (magiska platser) och hittade genast saker jag började få idéer om.

Dimfrost?

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, den ska ju ha kommit till alla som har förhandsbeställt den från Riotminds, men de kanske inte är så mångtaliga på det här forumet. På Riots forum kryllar det ju av dem. :gremsmile:

Besvärjelsenamnen är lite skumma, och framför allt måste det bli jobbigt att spela med dem efter ett tag. Man kollar på rollformuläret och blir helt "omg wtf l0lz0rs??!!elva" liksom, när man försöker komma på vilka besvärjelser det egentligen är man kan. Eller nåt.

Annars gillar jag idéerna, även om genomförandet på sina håll är för komplicerat för min smak. Speciellt reglerna för hur man lär sig besvärjelser, som består av en massa slag på tabeller och som kunde ha reducerats till ett enda slag, eftersom det bara finns två slutpunkter. Men magiska platser är trevligt, liksom de olika sätten att besvärja. (Fast just "besvärjelsesätt" tycker jag låter lite fånigt; mitt förslag var "besvärjelseväg".)

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
På Riots forum

Dude, det finns goda anledningar till att jag inte hänger där. :gremgrin:

Besvärjelsenamnen är lite skumma

Det var iallafall snällt av dem att inkludera en lista med översättningar längst bak... mitt största bekymmer med dem är inte att de är för pseudo eller att namnen är fula, grejen är att många av dem är helt sykiskt svåra att uttala.

Min flickvän fastnade särskilt för "slammerkraftla" och så hittade hon ett namn som faktiskt betydde nått på isländska men jag kommer inte ihåg vilket eller vad det betydde, ska fråga nästa gång vi talas vid.

Speciellt reglerna för hur man lär sig besvärjelser, som består av en massa slag på tabeller och som kunde ha reducerats till ett enda slag, eftersom det bara finns två slutpunkter.

Tja, en del av det där momentet var väl att fler slag kräver längre tid(både i Matrisen och i spelvärlden). För egen del tycker jag att bonusarna var väl feta. Klarade man första slaget hade man liksom nästan direkt bara slag framför sig som skulle lyckas hur illa man än slog. Särskilt som man slår mot en färdighet man som magiker gärna häller en del XP i.

Oddnic

Veteran
[ QUOTE ]
På Riots forum
Dude, det finns goda anledningar till att jag inte hänger där.

[/ QUOTE ]

...skulle vara intressant att veta varför!

Jag har tyvärr inte haft nöjet att läsa boken ännu men är trots era negativa inställning mycket positivt inställd.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har tyvärr inte haft nöjet att läsa boken ännu men är trots era negativa inställning mycket positivt inställd.
Därför.

Riotminds forum är förpubertalt och okritiskt. Liksom, du har inte läst boken och hittills hört att varken Fogge eller Dimfrost gillar den. Ändå är du mycket positiv.

På riotminds forum pågår inga diskussioner. Bara ett antal felstavade hyllningskörer om att DoD6 är det bästa som finns och att Riotminds är gudar.

Hyllningskörer kan förvisso vara trevliga, men ganska okonstruktiva och i längden rätt tråkiga.

- Vulf

Zire

Swashbuckler
Vitulv said:
Liksom, du har inte läst boken och hittills hört att varken Fogge eller Dimfrost gillar den. Ändå är du mycket positiv.
Så man kan inte vara positivt inställd eftersom man inte har läst boken menar du?
Riotminds hemsida said:
Boken innehåller

* Tre former av vitner
o Hvitavitner
o Vaagrivitner
o Morkvitner

* Fem olika sätt att väva vitner på
o Galdra
o Sejdra
o Staafvirja
o Steinateckra
o Vyrda

* Uppdaterad besvärjelsesamling med nya inslag
o 176 st Havitnerbesvärjelser
o 61 st Rimvitnerbesvärjelser

* Förtrollade platser och mycket annat kring vitner
Det är kanske information som gör att man kan bli positivt inställd till modulen även om man inte har köpt boken.
Jag har känt att Walium och Foggmock har andra åsikter än mig angående tidigare moduler. Så jag hoppas att jag inte blir påhoppad av dig för att jag också känner mig positivt inställd till modulen.

F.ö.

"Riotminds forum är förpubertalt och okritiskt.", "På riotminds forum pågår inga diskussioner. Bara ett antal felstavade hyllningskörer om att DoD6 är det bästa som finns och att Ritominds är gudar."

[ironi] Som tur är så finns det inte nån på det här forumet som får riotminds forum att framstå som en högakademisk miljö. [/ironi]

- Zire

Vitulv: Varför kan man inte ha en positiv förväntan på något bara pga av att två tidigare forumister inte gillat boken. Det verkar uppenbarligen inte som att Riotminds produkter tilltalat dom tidigare så varför skulle man då ta till sig deras negativa respons på produkten i fråga.
Det är ungefär samma sak som att två av mina vänner går och ser en film jag sett ifram imot jättelänge, när vi träffas några dagar senare efter det att dom sett filmen och dom säger att filmen var kass, ja då har inte jag längre några positiva förväntningar på den ?
Ett mycket underligt argument tycker jag !

Sen undrar jag varför ni ser ner så fruktansvärt på Riotminds forum ?

Foggmock

Myrmidon
Det Vitulv sa. Fast lite snällare. Jag passar inte in bland klientelet och skulle antagligen göra mer skada än nytta om jag registrerade mig.

Dock sa jag "det ser bra ut" och "systemet som sådant är finfint" och inget om vad jag tyckte om boken som helhet, vilket Vitulv verkade vilja ge sken av. Det är en solid modul, helt klart, men det finns allt för mycket som drar ner helhetsintrycket.

är trots era negativa inställning mycket positivt inställd.

Du har med andra ord antagligen en avsevärt högre tröskel för hur mycket konstig meningsbyggnad, stundtals urusel svenska och onödiga förtuffningar du pallar med.

Mattis

Swordsman
Vad är det för skitsnack? Det diskuteras ju vilt om både regelsystem och världen, dock mest det senare.

Konstigt att folk måste racka ner på andra för att känna sig bra ...

Vitulv

Men det är ju bara vad jag tycker. Ta det inte så allvarligt.
Det är lugnt, det gör jag inte. Inte alls faktiskt.

- Vulf

Troberg

Sinister eater
Så man kan inte vara positivt inställd eftersom man inte har läst boken menar du?
Jag är nog med Vitulv här. Man kan ha positiva förväntningar, men knappast en positiv bedömning av boken. Har man inte sett den så vet man inte, men man kan hoppas. Det gäller att skilja på begreppen.

Mattis

Swordsman
Jag säger såhär; hellre Riotminds, som må vara fullt av stavfel och folk som frågar hur mycket FV det krävs i Rida för att rida en drake än wrnu, fullt av 30-åringar som önskar att de vore 20 och ägnar sin tid åt att tracka ner på andra utövare inom samma hobby som inte är lika "elita" som de själva.

För att vara översittare, det är det enda många av er verka dugliga till. Jag som trodde att rollspelare skulle hålla ihop, inte ägna sin tid till att vara dryga mot varandra och racka ned.

Ha det så kul, och lycka till med din livsfilosofi.

Vitulv

Tja, jag är varken trettio eller önskar att jag vore tjugo. Men om du tycker bättre om Riotminds forum, vad gör du då här?
Folk brukar börjar lipa ibland om att vi är så eltitistiska på wrnu, frågan är bara vad de gör här då.

Jag som trodde att rollspelare skulle hålla ihop, inte ägna sin tid till att vara dryga mot varandra och racka ned
Att inte tycka likadant är inte samma sak som att racka ned på folk. Det är liksom en grundförutsättning för att man ska få en diskussion och inte en massa "Håller med [NT]"-inlägg.

Jag förklarade varför jag inte trivs på Riotminds forum. Inget annat.

- Vulf

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och så drar vi ett streck i debatten, tack

Om ni vill fortsätta, gör det via PM.

Tack

Magnus

Johan K

Gammal & dryg
Humm, ska iaf bli intressant att läsa den här boken...
Med lite god vilja & en stor portion tur så har den levereats till spelbutiken idag, så man kan fixa sig en förtidig julklapp + att man räddar natten för lite läsning... :gremgrin:

/ Johan K, som ska lira rollspel idag åxå.. :gremtongue:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vill förtydliga att även om jag egentligen håller med Vitulv, så tycker jag inte illa om magiboken. Tvärtom tycker jag den bidrar med en hel del stämingsskapande grejer om man spelar besvärjare i Trudvang. Det jag vänder mig emot är den regeltekniska biten, där jag skulle ha lagt upp det på ett lite annorlunda sätt, samt en del namn.

Dessutom är jag faktiskt registrerad på Riotminds forum och har skrivit ett gäng inlägg där. 30 stycken eller så, har jag för mig. Det blir säkert mer när väl Götterdämmerung dyker upp. :gremsmile:

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag har känt att Walium och Foggmock har andra åsikter än mig angående tidigare moduler."

Eh, jaså? Det är inte Dimfrost och Foggmock du tänker på? :gremsmile:

Jag har haft vissa invändningar mot de språkliga brister som tyvärr blivit något av Riotminds signum, men som antagligen kommer att minska nu när korrekturläsare anlitats. Jag äger inga regelböcker och har inte haft någon närmare kontakt med dem heller. De moduler som jag däremot äger (Osthem, Mittland och Jorges) är jag nöjd med.

Ett påpekande dessutom, varken Dimfrost eller Fogge hade varit korrekturläsare åt Riotminds om de förbehållslöst hatade DoD 6.0. Att kritisera och ha åsikter är en del av deras uppgift, det betyder inte att de talar i nattmössan eller avskyr Riotminds. Folk borde ta sig en titt på de många andra trådar som finns här på forumet istället för att bara haka upp sig på de fåtal inlägg som kritiserar någon aspekt av DoD 6.0.

Zire

Swashbuckler
"Eh, jaså? Det är inte Dimfrost och Foggmock du tänker på?"

Damn it. Pinsamt. Du har rätt, jag skrev fel.

Poängen var att jag motsatte mig Vitulvs kommentar som hårdraget kunde tolkas som att: om man inte själv hade läst magiboken då Dimfrost och Fogge nu hade det, fick man vackert finna sig i att deras ord är sanning, och att ens egna åsikter med fördel förpassades någon annanstans.

Mitt inlägg hade egentligen ingenting direkt med deras åsikter att göra (mer än att påpeka att de med största sannolikhet någonstans skiljer sig från mina).

- Zire

Vitulv

..::=O=::..

Poängen var att jag motsatte mig Vitulvs kommentar som hårdraget kunde tolkas som att: om man inte själv hade läst magiboken då Dimfrost och Fogge nu hade det, fick man vackert finna sig i att deras ord är sanning, och att ens egna åsikter med fördel förpassades någon annanstans.
Då har du tolkat jävligt hårddraget. Jag tog upp mentaliteten som ett exempel till varför jag inte hänger på Riotminds forum. Det vill säga att folk okritiskt hyllar Riotminds produkter även fast det finns uppenbara fel i dem. När man liksom inte bryr sig om att Fogge säger att boken är full med konstigheter utan envist hävdar att "jag är fortfarande positivt inställd till den, även fast jag inte ens läst den".

Jag säger inte att man inte får ha höga förväntningar på en produkt eller se fram emot den. Men blåögt dyrkande skapar en väldigt onyanserad diskussionsgrund.

Jag tycker väldigt mycket om DoD6. Det är mitt favoritspel (pendlar lite mellan det och M:UA) men det innebär inte att jag inte kan se bristerna i många av de produkter som släpps till spelet. Och att jag ska se fram emot varje produkt som vore de guldklimpar ur gud faders arsle när Fogge besannar några av mina farhågor är lite... naivt.

Du behöver inte tolka alla mina inlägg som värre saker än vad de egentligen är.

- Vulf