Nekromanti Magic-färgerna som Bloodlines, Schools och Domains

Bassejr

Hero
*Host* pathfinder *host*

"Va? En Magic the Gathering kampanj där man inte komme kunna välja magic-färgerna som wizard schools? Då vill jag inte vara med."

Nehepp. Då får jag väl fixa det då. Frågan är bara hur.

Inser känsligheten i det hela, och risken att en karaktär av denna natur kommer att kunna bugga hela spelet om en school, bloodline, eller domain byggs på fel sätt. Men som förnämnd kompis sa, "Det kan väl inte vara så svårt", och då är jag väl så illa tvungen.

Så, Om ni har några tips på hur detta ska ske, posta gärna här. Det jag behöver är, till att börja med, någon sorts grundinstruktion för hur man bygger Schools/Bloodlines/domains, och när jag väl fått grepp om detta, tips för hur ni tycker att schools, bloodlines, och domains skulle se ut för wizards, sorcerers, och clerics i min kommande kampanj, vad jag ska se upp för, och hur jag undviker att mina spelare buggar spelet totalt.

Tack på förhand.

God45

#PrayersForBahakan
Men som förnämnd kompis sa, "Det kan väl inte vara så svårt",
Hahahahahahahahahahahahahhahahaha "Andas" Ahahahahahhahahahahahahahahahahahahahaha.

Vänta, han menar allvar?

Du vill INTE göra det här om du inte är en satans mästare på systemet. Du bara vill inte göra det. Seriöst, tro mig.

Du kan möjligtvis (och jag hade fan inte gjort det) sagt att existerande saker är skolorna. Men det är dumt och funkar inte. Du kan inte ens göra necromancers till svart eftersom det är blandat mellan clerics och wizards.

Men grönt är typ druider. Vit är typ clerics. Wizards är absolut inte men fuck it blå. Sorcerers är röda om man spelar dem stereotypt. Svart är uppblandat och du kan inte göra det vettigt.

Allvarligt råd. Säg till din spelare att det inte funkar eller byta system.

God45

#PrayersForBahakan
Så bloodlines kanske går att göra ändå. Det är långt ifrån bra men kisar man lite och lutar på huvudet funkar det nästan.

Blå: Arcane bloodline

Vit: Celestial bloodline

Röd: Orc Bloodline

Svart: Undead Bloodline

Grön: Verdant Bloodline

Snabbt och smutsigt men bör fungera.

chrull

Stockholm Kartell
Vad är det du vill göra?
Vill du dela upp klasserna efter en färg? Vill du dela in spells i färger? Skolor i färger?

Eller tar du bara och skapar en spellcaster-klass som ersätter alla andra, och ge den fem olika spelllists med spells du placerat i de olika listorna?

Så skulle nog jag gjort:
Stryk Wizard, Cleric, Druid och Sorc.
Skapa klassen Mage med fem olika spellists.
Basera Mage på hur Wizard, Sorc eller Psionic funkar.
Skit helt i om spellen är Divine eller Arcane enligt RAW. Dela bara upp dem i olika färger och se hur det ser ut.
Skapa eventuellt en Neutral lista med spells som alla kanske kan få använda sig utav.
Skapa eventuellt en feat som låter en Mage använda sig av EN-TRE specifika(valbara?) spells från EN annan färg. Men spellen räknas som +X levels.

Kolla eventuellt igenom listorna och se hur olika de blev. Saknar någon färg helt attackspells? Ge den färgen antingen någon färgad variant av redan befintliga spells eller ge den bättre möjligheter till fysiska attacker.

Stryk också en massa spells förresten. Döp om andra efter magic-relaterade saker. Anpassa fluffet i spellsen så att de blir mer magic.
Gör om Protection from-spells till en färg istället för en alignment.

Men viktigast: Skit i balansen. Det är omöjligt för dig att få det balanserat bara genom att gissa. Börja spela det och se vad som händer. Är plötsligt alla magiker svårspelade? Anpassa. Är de gröna magikerna helt hopplösa mot andra magiker? Ge dem något som hjälper dem då. Att räkna ut allt sånt här i förhand är både onödigt och omöjligt.

CapnZapp

Myrmidon
Bloodlines och Domains spelar begränsad roll i d20 så någonting MtG-färgat går nog att göra där.

Spells/Schools däremot... Om du menar vad de flesta menar, dvs ett magisystem där d20-trollisen väljer spells efter magicfärg snarare än d&dklass, tja, hade det inte varit supersvårt hade det nog redan varit gjort.

Och hade det dessutom "bara" varit supersvårt hade det nog ändå redan varit gjort.

Problemet är nämligen att de flesta dylika idéer avser att behålla d20/PF-spellsen.

Och då blir det ändå ingen riktig MtG-känsla = de flesta försök stupar på att det ändå känns som d20-spellcasters, fast konstigare (och därmed ofta sämre).

Vad som hade behövts är ett d20 MtG spel som från grunden bygger upp en ny katalog med spells som
* använder d20/PF regler, balans etc
* använder MtG kategorisering och "fluff"
* men som trots detta ändå är "balanserat" (dvs en insatt spelare kan tänkas vilja spela spellcaster från alla fem färger)

Detta är en såpass massiv syssla att den som föresätter sig det vill ha Wizards blessing, dvs ha köpt licens för både D&D och Magic.

Och det kommer aldrig hända, om inte WotC gör det själv (i en lyckligare framtid där vi spelare verkligen har förtroende för deras spel och där de återfått absolut marknadsandel; dvs i ett alternativt universum där vare sig 4th Ed eller Pathfinder uppstod ;-)

God45

#PrayersForBahakan
Jag står fast vid att om dina spelare är: "Hur svårt är det att skriva om den mest komplicerade delen av spelet från grunden och om du inte gör det vill jag inte spela." så hade jag varit allvarligt orolig när det kommer till kampanjen.

CapnZapp

Myrmidon
God45 said:
Jag står fast vid att om dina spelare är: "Hur svårt är det att skriva om den mest komplicerade delen av spelet från grunden och om du inte gör det vill jag inte spela." så hade jag varit allvarligt orolig när det kommer till kampanjen.
Vet inte till vem denna kommentar är riktad, men jag vill tillägga att jag inte alls har några svårigheter att tänka mig en rollspelare som inte alls är insatt i hur intrikat det kan vara att designa rollspelsregler.

För att inte tala om den mycket svårare uppgiften att balansera dem när de väl är skrivna.

Jag menar bara att som SL får man ha respekt för att ens spelare kanske tror det svåra är enkelt. Mitt bästa tips är att säga någonting i stil med "i min kampanj blir det inget av detta, men du är välkommen att själva dra igång något så lovar jag att spela när du är klar"

Jag menar, det är ju ett så gott som riskfritt löfte... ;-)

God45

#PrayersForBahakan
CapnZapp said:
Jag menar, det är ju ett så gott som riskfritt löfte... ;-)
You clever devil :gremtongue:

Jag brukar visa folk char op forumen och character tier artikeln är och be dem läsa dem innan de diskuterar regler med mig. Folk brukar se på de grejerna, avgöra att man måste vara en ingenjör för att kunna ändra reglerna och ge sig. Visst, de brukar ta en löjligt OP build från char op forumet också och vara rätt nöjda men jag betalar gärna det priset :gremtongue: