Nekromanti Magic&Memories: Historien om D&D

Eksem

Champion
Vad: En artikelserie om D&Ds historia, från Chainmail till Eberron.
Varför: För att D&D firade 30 år.
Var: Gamespy

Den kanske postats förr, jag hittade den i alla fall inte när jag sökte. Väldigt intressant är den i alla fall. God läsning!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag läste att TSR under en period hade 300 anställda! Hur var det överhuvudtaget möjligt? Finns det ens 300 anställda i samtliga amerikanska rollspelsföretag idag? Hur många man på WotC jobbar med D&D nuförtiden?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
300+

Jag läste att TSR under en period hade 300 anställda!Hur var det överhuvudtaget möjligt?
På 1980-talet var rollspel så oerhört jättestort i USA och Sverige. (Det fanns ju inga konkurrerande dataspel.) Så enkelt var det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: 300+

"På 1980-talet var rollspel så oerhört jättestort i USA och Sverige. (Det fanns ju inga konkurrerande dataspel.) Så enkelt var det."

Jag har alltid föreställt mig att det var lite av en myt, nostalgi på hög nivå. Att min relativt marginaliserade hobby någon gång skulle kunna ha varit så stor. Men var har då alla rollspelare tagit vägen? Borde inte spel som WoW kunna väcka liv i rollspelshobbyn igen? Datorspelen må konkurrera med rollspelen på många plan men de kommer alltid att vara mycket mer begränsade.

På ett sätt är det lite konstigt att fantasy- och sci-fi-litteratur kan sälja väldigt bra, Sagan om ringen filmatiseras, onlinerollspel är de senaste men ändå verkar inte speciellt mycket av den utvecklingen smitta av sig på mer traditionellt rollspelande.

Nightowl

Champion

Datorspelen må konkurrera med rollspelen på många plan men de kommer alltid att vara mycket mer begränsade.
*axelryckning* På www.rpg.net finns det någon just nu som klagar, typ, att en SL får förbereda sig i fyra veckor och sedan får han ha kul i fyra timmar. WoW kan jag spela bara genom att slå på datorn. För att spela WoW bordsrollspelet måste jag samla en spelgrupp, en måste bli SL, vi måste alla ha ledigt samtidigt (de flesta gamla rollspelare har nu jobb och familj som kärver deras uppmärksamhet), det tar länge tid att lära sig reglerna, etc.

Det är samma sak som att fråga sig "Men varför går folk till Sibylla/MacDonalds/Hassans Kebaberia, man får ju ut så oerhört mycket mer av att laga god mat själv hemma?" Det krävs helt enkelt en mycket högre investering för att få ut något av det. För de flesta som skulle kunna bli intresserade är inte den investeringen värd det. Jag menar, det finns en hel del människor som hellre går hem och lagar god och nyttig husmanskost, men de är fortfarande i minoritet, och såvida du inte utvecklar jedikrafter kommer du aldrig att komma att övertyga dem om att avvägningen "arbetet är värt njutningen och de sparade pengarna" är vettigare än "att jag slipper anstränga mig är värt att maten smakar mindre och att jag får lägga ut mer pengar".

Det är klart, rollspel som inte var 300 sidor tjocka skulle säkert göra sitt till, liksom spel som verkligen riktade sig till nybörjare. Men det här har vi diskuterat förut på annan plats.

Erik, fast inte just jag och walium

walium

Ganska töntig, faktiskt

"På www.rpg.net finns det någon just nu som klagar, typ, att en SL får förbereda sig i fyra veckor och sedan får han ha kul i fyra timmar."

Tja, dels tycker jag att det är väldigt kul att planera ett spelmöte eller en kampanj (vägen är målet) och dels lägger jag knappast ner fyra veckors planering på ett spelmöte. Jag tror inte ens att jag lägger ner fyra timmars planering. Beror på i vilket skede som kampanjen befinner sig iofs, men det blir sällan mer än en timmes planering utspridd över veckan.

"För att spela WoW bordsrollspelet måste jag samla en spelgrupp, en måste bli SL, vi måste alla ha ledigt samtidigt (de flesta gamla rollspelare har nu jobb och familj som kärver deras uppmärksamhet), det tar länge tid att lära sig reglerna, etc."

Allt det som du nämner är knappast nytt för mig eller någon spelare äldre än 16. Livet kommer emellan oftare än man anar i takt med att man blir äldre. Men kortspel, datorspel, filmer och böcker borde ändå ge någon form av trickle down effekt, tycker jag åtminstone. Även om 80-talet kanske saknade alternativ till rollspelandet så fanns det inte heller ett lika stort utbud av potentiella och relativt lättillgängliga inspirationskällor. Ett epos som Sagan om ringen (nu tänker jag alltså på filmatiseringen) borde i alla fall locka någon till rollspelshobbyn.

"Det är klart, rollspel som inte var 300 sidor tjocka skulle säkert göra sitt till, liksom spel som verkligen riktade sig till nybörjare. Men det här har vi diskuterat förut på annan plats."

Och pakterades som vanliga sällskapsspel och såldes i vanliga affärer och var billigare osv, osv. :gremsmile:

Det här har diskuterats många gånger förr, men väldiga krafter måste ha varit i rörelse för att ha frambringat en rollspelshobby som kan försörja 300 personer bara på ett enda spelföretag. Även om rollspelen sedan dess har fått konkurrens så finns det även fler inkörsportar. Har verkligen moralpaniken, som snarast verkade bidra till fler sålda rollspel i alla fall om man får tro artikeln, minskat återväxten så till den milda grad att de flesta rollspelare idag är medelålders familjefäder som inte har tid att spela rollspel? Nu blir det här lite ur ett amerikanskt perspektiv på sätt och vis eftersom skalan är så mycket annorlunda där.

G

Guest

Guest

Men jag undrar om det inte är större nu ändå!

Det finns fler rollspelsprodukter ute än någonsin, och det verkar vara fler spelare också! Rollspelskonventen är ju fulla till bristningsgränsen över världen, och D&D 3.5 säljer ju så bra att dem inte ens vågar komma med en 4th Ed....

Jag tycker inte man ska använda antalet anställda hos producenterna som måttstock på rollspelandets popularitet.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: OT

Jag ser ingen poäng i att byta beteckning för spelledare beroende på vilket spel man spelar. Det är väl naturligt att man använder det man en gång börjat med eller den beteckning som hör till det spel man spelar mest. Att man skriver "SL" på D&D-forumet gör det ju inte oklart vad man menar, eller hur?

/Dimfrost

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det heter "DM" inte "SL".

Det här är D&D!
På svenska har det hetat "Spelledare" även i D&D ända sedan 1974. I original hette det dessutom "Referee". Begreppet "DM" (Dungeon Master) infördes inte förrän flera år senare.

I den enda officiella svenska översättningen av D&D hette det "SL" och inget annat.

/Mikael - skall man vara reaktionär, skall man vara det ordentligt

G

Guest

Guest

Det är 2005 nu Oldtimer! Vänd blad i almanackan!

DM ska det vara.

G

Guest

Guest

Jag skrev det mest på skoj, men glömde ";-)" så alla tog det kanske lite allvarligare än det var menat...

För mig personligen spelar det inte så stor roll, men SL brukar mest användas för att allmänt beskriva funktionen i ett rollspel ("Hej jag heter Caligula och jag är SPELLEDARE när vi spelar rollspel"), medan man använder DM för att understryka att det är D&D man spelleder.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det är 2005 nu Oldtimer!
*kollar på almanackan*
Ja, det har du rätt i.

DM ska det vara.
Säger du det? Är det du som bestämmer? :gremtongue:

Jag var inte medveten om denna stora folkliga revolution som krävt att en etablerad spelterm plötsligt skall ersättas med något annat. Det har alltid hetat SL och bara för att du tycker "DM" låter häftigare, kommer det inte sluta att göra det.

/Mikael

Gordeg

Hero

Jag var inte medveten om denna stora folkliga revolution som krävt att en etablerad spelterm plötsligt skall ersättas med något annat. Det har alltid hetat SL och bara för att du tycker "DM" låter häftigare, kommer det inte sluta att göra det.
Mitt förslag är att alla "dungeon masters" bildar en exklusiv klubb tillsammans med alla "storytellers", för att visa att de är lite bättre än oss som bara är "spelledare".

Gordeg