Re: 300+
Datorspelen må konkurrera med rollspelen på många plan men de kommer alltid att vara mycket mer begränsade.
*axelryckning* På
www.rpg.net finns det någon just nu som klagar, typ, att en SL får förbereda sig i fyra veckor och sedan får han ha kul i fyra timmar. WoW kan jag spela bara genom att slå på datorn. För att spela WoW bordsrollspelet måste jag samla en spelgrupp, en måste bli SL, vi måste alla ha ledigt samtidigt (de flesta gamla rollspelare har nu jobb och familj som kärver deras uppmärksamhet), det tar länge tid att lära sig reglerna, etc.
Det är samma sak som att fråga sig "Men varför går folk till Sibylla/MacDonalds/Hassans Kebaberia, man får ju ut så oerhört mycket mer av att laga god mat själv hemma?" Det krävs helt enkelt en mycket högre investering för att få ut något av det. För de flesta som skulle kunna bli intresserade är inte den investeringen
värd det. Jag menar, det finns en hel del människor som hellre går hem och lagar god och nyttig husmanskost, men de är fortfarande i minoritet, och såvida du inte utvecklar jedikrafter kommer du aldrig att komma att övertyga dem om att avvägningen "arbetet är värt njutningen och de sparade pengarna" är vettigare än "att jag slipper anstränga mig är värt att maten smakar mindre och att jag får lägga ut mer pengar".
Det är klart, rollspel som inte var 300 sidor tjocka skulle säkert göra sitt till, liksom spel som verkligen riktade sig till nybörjare. Men det här har vi diskuterat förut på annan plats.
Erik, fast inte just jag och walium