PAX;n78322 said:
Spelet känns ganska så komplext att påbörja med tanke på hur många kort som har producerats. Delas de upp i olika serier efter utgivningsår? Hur långt tillbaka kan man använda sig utav kort? Som nybörjare har man ju inte en susning om vilka kort som är bra eller hur själva leken skall byggas.
Magic har flera olika "format" för turneringar, som delas upp i två huvudgrupper: Limited och Constructed.
I Limited-format bygger du din lek som en del av spelet - du får ett gäng kort och ska bygga en lek av dem. Här finns det två primära varianter: Sealed Deck och Booster Draft. I Sealed får du X antal boosters (oftast 6, har jag för mig), och ska göra något vettigt av dem. I Booster Draft har man ett antal spelare (oftast 8) som sitter runt ett bord, öppnar varsin booster, väljer ett kort, och skickar resten vidare till spelaren bredvid. Detta gör man tills alla har öppnat tre boosters var (mittenboostern går åt andra hållet). Detta gör att du får lite mer kontroll över hur din lek kommer att se ut.
I Constructed sätter man ihop sin lek i förväg, och de olika formaten avgör vilka kort som är tillåtna. Det vanligaste formatet är Standard, som i nuläget har kort från de två senaste "blocken" (ett block består av den stora expansion som släpps på senhösten samt två tillhörande, oftast mindre, expansioner) samt det senaste grundsettet. Framöver kommer det dock att ändras så att ett block består av en stor och en liten expansion, det kommer att komma två block per år, och Standard kommer att bestå av de tre senaste blocken. Det finns även Block Constructed (kort från ett visst block), Modern (alla kort sedan Mirrodin-blocket, hösten 2003), samt Legacy och Vintage (båda har "alla kort någonsin" som koncept, men förbjuder olika specifika kort alternativt begränsar dem till 1/lek).
Sedan finns det ju ett gäng andra, mer eller mindre supportade, varianter, som Commander (100-kortslekar, max ett av varje kort förutom grundland, ett av korten är din "commander" som har lite specialregler), Two-Headed Giant (fyra spelare, två mot två, med gemensamt liv)
Och ja, Magic är
askomplicerat, även om man gjort en hel del de senaste åren för att göra det nybörjarvänligt. Eller, det är lite som schack. I schack är det rätt lätt att lära sig vad man
kan göra (hur pjäserna går, ställa saker i schack, matt), men avsevärt svårare att lära sig vad man faktiskt
bör göra. På samma sätt är det med Magic - att lära sig hur en runda går, hur man spelar ut kort och betalar mana för dem o s v är inte så svårt, men att gå därifrån till "hur bygger jag min lek?" och "hur bör jag anfalla/försvara i det här läget?" och liknande - det är rätt svårt. Jag skulle tro de enklaste sätten att lära sig är:
* Kompis med Duel Deck alternativt specialgjorda introlekar.
* Duel of the Planeswalkers - datorspel som finns på olika plattformar (bl a iOS och Steam), som introducerar dig till olika koncept och låter dig gradvis bygga egna lekar utifrån en förbyggd lek (man spelar "kampanjer" där man får tillgång till nya kort när man kommer vidare, och får bygga om sin lek allteftersom).
* Testa på på en prerelease, en lite mindre allvarligt hållen turnering de håller veckan innan ett nytt set släpps. Som av en händelse så är det en prerelease nu till helgen, för setet Dragons of Tarkir. Om inte annat finns det nog nördar där som är villiga att inviga dig.
Geek & Sundry har även haft en serie på Youtube där Sean "Day9" Plott har spelat Magic med nördkompisar, där spelet förklaras lite i förbifarten. Se om du kan leta upp Spellslingers på tuben, så har du nog en bra intro där.