Nekromanti Magic The Gathering

PAX

Jordisk Äventyrare
Någon som spelar och kan förklara kortspelet? Var börjar man lämpligen och hur går man vidare?

Jocke

Man med skägg
Om du har någon att spela med köper du ett Dual Deck, det är två lekar som är blanserade för att spela mot varandra och följer ett tema tex änglar mot demoner eller två magiker som slåss eller så. Glöm inte plastfickor. de
Om du inte har det så köper du magic 2014 (eller 2015) på psn, xbox live eller steam (jag tycker att 2015 är långt sämre).

Det är typ det enskilt bästa spelet för två personer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur detaljerad förklaring vill du ha av själva spelet?

Vad gäller att börja så är nog Jockes förlag med Duel Decks bra. Det borde vara den minsta summa pengar man kan investera och få två fungerande lekar. Om du fastnar för spelet beror den fortsatta utvecklingen mycket på din ambitionsnivå. Det fungerar utmärkt att fortsätta spela med samma Duel Deck mot samma motståndare, eller att köpa lådvis med booster packs som somliga (jag) gör för att kunna bygga de bästa tänkbara lekarna i de format som spelas mest.

Jocke

Man med skägg
Spelet bygger på att spelarna har varsin lek, som består av olika sorters kort. De flesta korten är creatures, som kan slåss, spells som trixar med spelet och land som är spelets valuta.

man turas om att göra sin runda och under den får man ungefär:
dra ett kort
spela ut ett (men endast ett) land
spela ut varelser
spela ut spells
göra en attack

Spells finns i två sorter, de som bara får spelas under ens egen tur, enchantments, och de som man får spela jämt, Instants.

Så vinner den spelare som först lyckats göra 20 skada på sin motståndare (oftast genom att anfalla med creatures).

En viktig grej att förstå är att det kort som spelades sist börjar gälla först.

Om vi båda tex har ett liv kvar och jag kaster en spell på dig som gör ett i skada, så kan du svara med att kasta sen spell på mig som gör ett i skada och vinna, för du spelade ut din spell sist.

Sen finns det massor av andra saker att lära sig, det här är supergrundläggande.

PAX

Jordisk Äventyrare
Gurgeh;n78318 said:
Hur detaljerad förklaring vill du ha av själva spelet?

Vad gäller att börja så är nog Jockes förlag med Duel Decks bra. Det borde vara den minsta summa pengar man kan investera och få två fungerande lekar. Om du fastnar för spelet beror den fortsatta utvecklingen mycket på din ambitionsnivå. Det fungerar utmärkt att fortsätta spela med samma Duel Deck mot samma motståndare, eller att köpa lådvis med booster packs som somliga (jag) gör för att kunna bygga de bästa tänkbara lekarna i de format som spelas mest.

Spelet känns ganska så komplext att påbörja med tanke på hur många kort som har producerats. Delas de upp i olika serier efter utgivningsår? Hur långt tillbaka kan man använda sig utav kort? Som nybörjare har man ju inte en susning om vilka kort som är bra eller hur själva leken skall byggas.

Jocke

Man med skägg
PAX;n78317 said:
Så man ska inte börja med ett Core Set då?
Jag började genom att köpa en låda core set boosters, det var kul efter som vi var flera som gjorde det och alla hade semester så vi kunde hålla på och spela magic och sola och dricka öl i typ en vecka. Men om jag hade gjort det och bara suttit hemma hade jag nog tyckt att det vara bortkastade pengar.

RasmusL

Champion
PAX;n78322 said:
Spelet känns ganska så komplext att påbörja med tanke på hur många kort som har producerats. Delas de upp i olika serier efter utgivningsår? Hur långt tillbaka kan man använda sig utav kort? Som nybörjare har man ju inte en susning om vilka kort som är bra eller hur själva leken skall byggas.

Ja, det är väldigt strikt uppdelat i olika "format" som utgör en massa kortpoolar man får spela med i olika sammanhang.

Själva spelet lärs lättast ut genom att spela det, grundtanken är enkel men komplexiteten och emergensen jävligt påtaglig. Inlärningskurvan var iaf "på min tid" inte särskilt brant pga att 95 % av de som spelar inte bryr sig ett smack om att faktiskt försöka förstå metat, bryr sig om vad proffsen säger är bra, har en plan för hur de ska förbättra sitt game, mm.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
PAX;n78317 said:
Så man ska inte börja med ett Core Set då?
Det kan man göra, men då måste man köpa ett antal booster-packs innan man får ihop en spelbar lek. Det gäller naturligtvis för alla Magic-produkter utom de färdigbyggda lekarna. Du måste dessutom skaffa ett antal basic-länder för att kunna få ihop en spelbar lek, Bästa sättet att göra det är antagligen att fråga en mer seriös Magic-spelare om han kan ge dig ett kilo sådana i utbyte mot en burk Coca Cola. Jag skulle gå med på det.

På de flesta större spelkonvent brukar några trevliga människor från SvenskaMagic sitta och demonstrera spelet för nybörjade med specialbyggda lekar (som de eventuellt också ger bort till de spelare som är intresserade -- men där är jag lite osäker).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
PAX;n78322 said:
Det finns ett antal olika format, som tillåter kort från olika expansioner. De format som Wizards pushar hårdast är Standard och Modern.

I Standard får du spela med kort som kommit ut under de två senaste åren, ungefär. För tillfället innebär det kort från Magic 2015, Theros, Born of the Gods, Journey into Nyx, Khans of Tarkir och Fate Reforged. (Och på fredag nästa vecka även kort från Dragons of Tarkir.)

I Modern får du spela med kort från expansionen Mirrodin (som kom 2003) och framåt. Det finns dock en lista med kort som inte är tillåtna. (I teorin gör det det även för standard, men just nu finns det inga kort på den listan.)

Sedan finns det format där alla kort som någonsin tryckts är tillåtna (minus ett fåtal som är för bra eller för konstiga), men tänker du satsa på något av de formaten bör du vara rik.

Jocke

Man med skägg
PAX;n78322 said:
Sitter ni hemma och spelar så får ni komma överens om hur gamla kort som funkar, tävlar man finns det olika klasser som avgör hur gamla kort som får användas.

Varje sommar kommer det ett core set, sen över året med början på hösten så kommer det tre sett med kort som har samma tema, de utspelar sig i samma del av multiversum och ska ha regler om synkar med temat.
Just nu spelar jag inte, men det verkar handla om Mongoler och Drakar, typ. Innan dess var det grekisk mytologi och så vidare.

Det kommer också starterdecks med kort från de här sett:en som kan vara en bra startpunkt, det brukar komma fem olika.

Staffan

Myrmidon
PAX;n78322 said:
Magic har flera olika "format" för turneringar, som delas upp i två huvudgrupper: Limited och Constructed.

I Limited-format bygger du din lek som en del av spelet - du får ett gäng kort och ska bygga en lek av dem. Här finns det två primära varianter: Sealed Deck och Booster Draft. I Sealed får du X antal boosters (oftast 6, har jag för mig), och ska göra något vettigt av dem. I Booster Draft har man ett antal spelare (oftast 8) som sitter runt ett bord, öppnar varsin booster, väljer ett kort, och skickar resten vidare till spelaren bredvid. Detta gör man tills alla har öppnat tre boosters var (mittenboostern går åt andra hållet). Detta gör att du får lite mer kontroll över hur din lek kommer att se ut.

I Constructed sätter man ihop sin lek i förväg, och de olika formaten avgör vilka kort som är tillåtna. Det vanligaste formatet är Standard, som i nuläget har kort från de två senaste "blocken" (ett block består av den stora expansion som släpps på senhösten samt två tillhörande, oftast mindre, expansioner) samt det senaste grundsettet. Framöver kommer det dock att ändras så att ett block består av en stor och en liten expansion, det kommer att komma två block per år, och Standard kommer att bestå av de tre senaste blocken. Det finns även Block Constructed (kort från ett visst block), Modern (alla kort sedan Mirrodin-blocket, hösten 2003), samt Legacy och Vintage (båda har "alla kort någonsin" som koncept, men förbjuder olika specifika kort alternativt begränsar dem till 1/lek).

Sedan finns det ju ett gäng andra, mer eller mindre supportade, varianter, som Commander (100-kortslekar, max ett av varje kort förutom grundland, ett av korten är din "commander" som har lite specialregler), Two-Headed Giant (fyra spelare, två mot två, med gemensamt liv)

Och ja, Magic är askomplicerat, även om man gjort en hel del de senaste åren för att göra det nybörjarvänligt. Eller, det är lite som schack. I schack är det rätt lätt att lära sig vad man kan göra (hur pjäserna går, ställa saker i schack, matt), men avsevärt svårare att lära sig vad man faktiskt bör göra. På samma sätt är det med Magic - att lära sig hur en runda går, hur man spelar ut kort och betalar mana för dem o s v är inte så svårt, men att gå därifrån till "hur bygger jag min lek?" och "hur bör jag anfalla/försvara i det här läget?" och liknande - det är rätt svårt. Jag skulle tro de enklaste sätten att lära sig är:

* Kompis med Duel Deck alternativt specialgjorda introlekar.
* Duel of the Planeswalkers - datorspel som finns på olika plattformar (bl a iOS och Steam), som introducerar dig till olika koncept och låter dig gradvis bygga egna lekar utifrån en förbyggd lek (man spelar "kampanjer" där man får tillgång till nya kort när man kommer vidare, och får bygga om sin lek allteftersom).
* Testa på på en prerelease, en lite mindre allvarligt hållen turnering de håller veckan innan ett nytt set släpps. Som av en händelse så är det en prerelease nu till helgen, för setet Dragons of Tarkir. Om inte annat finns det nog nördar där som är villiga att inviga dig.

Geek & Sundry har även haft en serie på Youtube där Sean "Day9" Plott har spelat Magic med nördkompisar, där spelet förklaras lite i förbifarten. Se om du kan leta upp Spellslingers på tuben, så har du nog en bra intro där.

Patrick Bateman

Warrior
Nu kommer jag vara en sån där jobbig typ och rekommendera något helt annat än det du frågar efter.

Har du hört talas om Android: Netrunner? Det är ett assymetriskt LCG (living card game) från Fantasy Flight Games, där en spelare är ett megaföretag (corp) och den andre är data-hackare (runner). Corpen har agendor värda olika poäng som den ska försöka avancera och få poäng för, samtidigt som runnern försöker stjäla samma agendor. Spelet är väldigt starkt tematiskt med starka cyberpunk-vibbar. Grunden till spelet bygger på samlarkortspelet Netrunner från 90-talet men värld och fluff har uppdaterats till FFG:s Android-universum.

Kan nämnas att skaparen av Magic, Richard Garfield, också var den som skapade Netrunner.

Om det låter intressant tycker jag du ska titta på spelet produktsida här. Där finns en video-tutorial som förklarar spelets grunder väldigt bra.

Björn den gode

Swashbuckler
Staffan;n78343 said:
Och ja, Magic är askomplicerat, även om man gjort en hel del de senaste åren för att göra det nybörjarvänligt. Eller, det är lite som schack. I schack är det rätt lätt att lära sig vad man kan göra (hur pjäserna går, ställa saker i schack, matt), men avsevärt svårare att lära sig vad man faktiskt bör göra. På samma sätt är det med Magic - att lära sig hur en runda går, hur man spelar ut kort och betalar mana för dem o s v är inte så svårt, men att gå därifrån till "hur bygger jag min lek?" och "hur bör jag anfalla/försvara i det här läget?" och liknande - det är rätt svårt. Jag skulle tro de enklaste sätten att lära sig är:
Fast det där är ju tyvärr inte sant. Magic är askomplicerat och tyvärr inte alls som shcack. För reglerna i sig är extremt komplicerade och det finns liksom en anledning till att det finns domare i fem nivåer, även många proffs kan behöva fråga domaren som särskilt komplicerade regelsituationer.

Däremot så är det rätt lätt att lära sig grunderna, så jag skulle säga att det går att lära sig grunderna i magic ungefär som grunderna i schach, sen i schack så tillkommer specialregler för omvandla bönder, rockad, patt och endgame, medans det i magic tillkommer hundratals specialregler som dessutom interagerar med varandra på ibland oväntade sätt.

Men det fina är att det går att ha jättekul med magic utan att kunna alla eller ens de flesta reglerna. Även om det säkert kommer bli en del 'upplevelser av slaget' "Vadå din bonde blir en dam?! då förlorar jag ju" men nästa gång du möter kortet så vet du förhoppningsvis om det och dödar den där till synes ofarliga bonden innan det blir för sent.

PAX

Jordisk Äventyrare
Patrick Bateman;n78424 said:
Nu kommer jag vara en sån där jobbig typ och rekommendera något helt annat än det du frågar efter.

Har du hört talas om Android: Netrunner? Det är ett assymetriskt LCG (living card game) från Fantasy Flight Games, där en spelare är ett megaföretag (corp) och den andre är data-hackare (runner). Corpen har agendor värda olika poäng som den ska försöka avancera och få poäng för, samtidigt som runnern försöker stjäla samma agendor. Spelet är väldigt starkt tematiskt med starka cyberpunk-vibbar. Grunden till spelet bygger på samlarkortspelet Netrunner från 90-talet men värld och fluff har uppdaterats till FFG:s Android-universum.

Kan nämnas att skaparen av Magic, Richard Garfield, också var den som skapade Netrunner.

Om det låter intressant tycker jag du ska titta på spelet produktsida här. Där finns en video-tutorial som förklarar spelets grunder väldigt bra.

Ja, du är en astråkig typ! Cirkulera... :cool:

PAX

Jordisk Äventyrare
Tackar för info. Tänkte främst testa spelet med min sambo för att ha lite tidsfördriv. Får väl leta upp en lämplig duel deck till att börja med.