Doedinans signatur och avstängning [OT]
En liten kort historielektion, för er som har kort minne eller inte varit här:
En gång i tiden hade Doedinan signaturen "Doedinan pekar mot skrevet och knäpper med fingrarna... SUG!"
Den signaturen var så jefla osmaklig och otrevlig att vi upprepade gånger försökte få Doedinan att byta signatur, med hänvisning till regeln "I skola icke göra något otrevligt." Doedinan vägrade. Dante gick således in och ändrade signaturen till "Edit: Dante was here".
Det hjälpte inte. Doedinan bytte snabbt tillbaka till sin skrevsuguppmaning. Dante ändrade igen. Doedinan fattade äntligen piken och bytte signatur ett tag, tills han ändrade den till "Edit: Dante was here". Dante såg det som personangrepp och provokation (jag håller med) och bad Doedinan att byta. Doedinan vägrade. Dante bad igen. Doedinan skickade ett svar med en massa rätt otrevliga uppmaningar. Dante frågade oss andra moderatorer. Vi andra konstaterade att provokationen var medveten och enbart till för att sabotera. Dante skickade en varning. Doedinan skickade en kasse förolämpningar tillbaka. Gardener stängde av Doedinan.
Liksom, reglerna är snortydliga: gör ingenting som får andra användare förbannade. Inga förolämpningar, inga personangrepp, inga olagligheter. Personligen ser jag Doedinans påhitt som alla tre: han har förolämpat Dante i både privat och offentlig korrespondens. Han har påstått att Dante har varit inne och ändrat i signaturer som han inte har ändrat i (den ovan är ett exempel på det - de signaturer som Dante har varit inne och ändrat i är tämligen osmakliga), det vill säga personangrepp. Han har genom personangreppets genomförande lagt fram information som kan utpeka individen bakom Dante, dvs ett brott mot PUL (det sista är att hårdra, men likförbannat är det faktiskt så).
Med detta i bakgrunden och det faktum att
www.rollspel.nu är ansvariga utgivare för en webbplats och ansvarar för allt dumt som användare hittar på, hur sjutton kan vi reagera annorlunda?
Nej, fallet är solklart. Doedinan vägrade att hålla sig till reglerna, trots upprepade uppmaningar. Nu har han fått ta konsekvenserna av det.
Vill ni fortsätta diskussionen om huruvida detta är rätt eller fel så föreslår jag att ni tar den diskussionen på
www.rollspel.nu-forumet - fortsätter den här tråden med det här ämnet så kommer jag att stänga den.