Nekromanti Magier.

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
jag vet inte om jag har fel, vilket jag har lite då och då om eon, men det finns teleporteringsmagier, som teleporterar en en viss bit. Oftast till en plats man vart på eller ser... jag har ett par frågor om detta:
1. Kan detta andvändas för att teleportera sig upp i luften

2. Bibehåller man sin hastighet i rummet efter man teleporterats? jag menar om du tex faller mot marken och i sista sekund teleporterar dig 10m bort 2m åvanför marken har man då kvar hastigheten från fallet? Eller om du har blivigt ivägskickad på en katapult som slungar dig genom luften, om du då teleporterar dig ner på marken, fortsätter du då med samma riktning och hastighet.

3. Skulle inte den magin gå att göra med "beröring"... om du som klen magiker står framför en riddare i helrustning... skulle inte du då kunna skicka hans vapen iväg en bit... eller vadför inte hans rustning eller tillochmed han ( det borde gå med hela han inkl rustning)... tänk en riddare i helrustning som helt plötsligt befinner sig över en flod eller ett par hundra meter upp i luften.

Honken

Hero
Dessa svar är helt personliga åsikter.

1. Kan detta andvändas för att teleportera sig upp i luften?
Ja, det tycker jag. Men akta dig för fallet sen... och jag hänvisar vidare tills svar 2.

2. Bibehåller man sin hastighet i rummet efter man teleporterats?
Ja, jag tycker det. Detta gör också att om man teleporterar sig upp i luften kommer man att falla ner, och även om man teleporterar sig flera gånger i rad så accelererar ju kroppen.

3. Skulle inte den magin gå att göra med "beröring"... om du som klen magiker står framför en riddare i helrustning... skulle inte du då kunna skicka hans vapen iväg en bit... eller vadför inte hans rustning eller tillochmed han ( det borde gå med hela han inkl rustning)... tänk en riddare i helrustning som helt plötsligt befinner sig över en flod eller ett par hundra meter upp i luften.

Den kan jag tyvärr inte svara på då jag inte har tillräckligt med koll på M&M. Däremot skulle svaret på frågan med beroring vara ja så tycker jag nog att om man rör riddarens rustning är det den som teleporteras. Sen vet jag ju inte om man som vek magiker egentligen vill vara så nära en fiende riddare för att kunna röra honom... Det brukar bara resultera i att man får möta Dibuk.

/Honken

/Honken

Castorion

Veteran
För att citera ur Mystik & Magi (sid 123) om effekten Teleportera:

"Teleportering kan bara genomföras på så sätt att den teleporterade landar med fötterna på marken på ett ställe som rymmer hela personen. Dessutom måste besvärjaren antingen kunna se platsen eller ha besökt platsen tidigare."

"...med fötterna på marken..." behöver enligt min mening inte innebära just marken, men väl en plats som är stor och hållbar nog att rymma, eller egentligen "ta emot" personen, exempelvis en grov gren i ett träd. Ger kul möjligheter till flykt eller förnedrande av sina fiender. "Varför sitter du där uppe? Kom ner och hjälp till!"

Bibehåller man sin hastighet?
Enligt min mening - Nej, eftersom förflyttningen går från punkt A till punkt B på annat sätt än "normal förflyttning", teleportationen sker i ett enskilt ögonblick från en specifik plats i tid och rum till en annan specifik plats. Om den som teleporterades rörde sig eller ej anser jag inte påverkar processen. Därför bör personen "anlända" statiskt, stillastående, på punkt B varifrån han om han så önskar kan återuppta sin förflyttning från stillastående.
(Dock borde en springande figur som teleporterats se lagom komisk ut när han anländer stillastående men förvånad utsträckt i språng.)

För ackumulerande av hastighet o.dyl. finns en mängd kul inlägg om en "portalkanon", kan vara värt att söka på om man har tid och ork.

Angående att tafsa på rustade riddare så instämmer jag med föregående talare om att det kan vara skadligt, dock inte omöjligt. Teleportera bort går att göra (dock inte upp i tomma luften) om man vågar sig på det.

/Castorion

eoz

Veteran
Du har fått bra svar på 1 och 2 meen nu kommer ett på trean. Det är klart att det går, men det kräver att man ska lyckas med det, och en exakt timing. Tänk på att det tar ett antal sekunder att faktiskt använda den, och att man inte kan göra mycket under tiden! Det är viktigt att man itne blir huggen i 2 delar av denne stora feta riddare.

sassa

Veteran
Jag håller delvis med alla svaren, men inte riktigt.

Enligt min mening fungerar teleportation något så här:
Man kan tänka sig hela rummet/rymden som en teoretiskt plan yta. På den ytan kan man bara förflytta sig i kvadrat. Teleportation innebär att man i stället kan förflytta sig i kubik och således hoppa över en viss yta utan att nödvändigtvis transportera sig där emellan. En portal (i den mån att de existerar) fungerar genom att man skapar en permanent "genväg" mellan två ytor, som inte ligger bredvid varandra. Det finns en viss likhet mellan teleportation och portaler, men portaler är mer permanenta och sträcker sig över en större yta. (något i den stilen)

I min mening borde det, rent magi-tekniskt sett, innebära att man kan teleportera sig rakt upp i luften (givetvis kommer man att falla ner).

Eftersom man inte förflyttar sig i tiden, utan bara från EN yta till en annan fortsätter man alltså inte att röra sig, utan får börja springa på nytt (för att ta ett exempel).

Jag vet att man inte kan teleportera sig upp i luften enligt reglerna, men enligt min åsikt kan man teleportera sig vart som helst (kanske inte inuti fasta föremål...). Det är å andra sidan mindre viktigt eftersom det är reglerna som gäller...

Om man hinner lägga en besvärjelse och teleportera en riddare innan han slår ner magikern så borde det också gå. Även om det inte verkar helt logiskt tycker jag nog att man måste ta av rustningen om man ska teleportera den separat (eftersom riddaren "rör" vid rustningen och så vidare...)

/sassa *beam me up, scotty*