Ursäkta att jag skriver två trådar om ett och samma rollspelsskapande, men jag kom på lite mer jag behöver lufta och orkade inte lägga in detta på "pistoltråden".
I vilket fall så som jag skrev i tråden "Slaglåspickor" så kommer min lilla värld innehålla allt ifrån slaglåspistoler till magi. Då jag spelat mycket Eon genom åren så är jag färgad utav deras magisystem med aspekter, och kommer förmodligen ha det i mitt också. Dock så har jag kortat ner aspekterna sjukt mycket, och har nu fyra. Liv, Materia, Sinne, Värme.
Alltså Liv återfinns i allt levande, lite i växter, och mer i djur och människor. Det är den växande lite djuriska kraften som man bland annat kan hela med. Det kan även användas för att kontrollera levande ting (bara de inte har ett allt för starkt Sinne), buffa det levande, såsom få odlingar att växa snabbt osv.
Materia är allt det fysiska egentligen, eller, det du kan ta på. Jord, trä (om det lever så innehåller det även en del livsmagi), luft, vatten osv. Inom denna aspekten så behandlas allt som manipulerar det fysiska, men som inte lever. Få stenar att flyga, få stenar att spricka, få luft att sugas ur fienders lungor osv.
Sinne. Ligger nu tämligen nära Livsmagi, men behandlar mer tankar och känslor. Kontrollera folk, få folk att svimma (kan också förmodligen göras med Livsmagi), skapa drömmar, telepati.
Värme. Is och eldsmagi om man tänker i datorspelstermer. Värmemagi är missledande namn. Det finns inte köldmagi, utan det mesta innehåller lite värmemagi, utom det allra kallaste. Man kan alltså kyla ner, värma upp, skapa eld osv med denna aspekten.
Generellt så finns det "magi" i allt, alltså ungefär som filament i Eon, men dessa trådar är rätt så små. En tumregel är att ett föremål stort som ett öga innehåller dussinet trådar, det kan bero lite. Magiker kan alltså ändra dessa till synes naturligt fungerande trådar till att utföra vad magikern vill. Trådarna vill också tillbaka sitt naturliga tillstånd och man får lägga ner rätt mycket energi för att tillverka något permanent med magi.
För att kunna manipulera magi så krävs det att man kan känna av den. De som väl kan känna av/se magi, ser det ungefär som man ser ettor och nollor i Matrix. Men en människa kan inte klara av att se detta själv, utan måste blir "besatt" utav en varelse som är bekant med magisynen (typ en ande/demon). Detta gör ofta inte denna varelse gratis, utan det brukar slutas en pakt, om magikern inte av någon anledning kan tvinga varelsen att ge synen gratis. Men pakten som brukar slutas brukar gå ut på att anden/demonen får ta del utav magikerns känsloliv, och emot detta så får magikern magisyn, mer eller mindre skarp. Det handlar inte om att anden delar med sig egentligen, utan hyr ut mer. Om anden ger bort hela sin förmåga att se magi, så kan den själv inte se den, utan då kan bara magikern se. Samma gäller för magikern, om den ger bort sitt känsloliv så kan den inte delta i det själv... i vissa extrema fall så tvingas magikern ge upp sina sinnen också/istället. Vilket innebär att magikern själv kan se eller höra typ... utom genom magisynen. Anden som besätter magikern sitter dock i dennes kropp (ickefysiskt) och har ofta en öppen telepatisk länk till sin värd.
Så. Eh. Det är lite vad jag spånat fram. Ni får hemskt gärna komma med kritik, funderingar, frågor och tips. Tack
I vilket fall så som jag skrev i tråden "Slaglåspickor" så kommer min lilla värld innehålla allt ifrån slaglåspistoler till magi. Då jag spelat mycket Eon genom åren så är jag färgad utav deras magisystem med aspekter, och kommer förmodligen ha det i mitt också. Dock så har jag kortat ner aspekterna sjukt mycket, och har nu fyra. Liv, Materia, Sinne, Värme.
Alltså Liv återfinns i allt levande, lite i växter, och mer i djur och människor. Det är den växande lite djuriska kraften som man bland annat kan hela med. Det kan även användas för att kontrollera levande ting (bara de inte har ett allt för starkt Sinne), buffa det levande, såsom få odlingar att växa snabbt osv.
Materia är allt det fysiska egentligen, eller, det du kan ta på. Jord, trä (om det lever så innehåller det även en del livsmagi), luft, vatten osv. Inom denna aspekten så behandlas allt som manipulerar det fysiska, men som inte lever. Få stenar att flyga, få stenar att spricka, få luft att sugas ur fienders lungor osv.
Sinne. Ligger nu tämligen nära Livsmagi, men behandlar mer tankar och känslor. Kontrollera folk, få folk att svimma (kan också förmodligen göras med Livsmagi), skapa drömmar, telepati.
Värme. Is och eldsmagi om man tänker i datorspelstermer. Värmemagi är missledande namn. Det finns inte köldmagi, utan det mesta innehåller lite värmemagi, utom det allra kallaste. Man kan alltså kyla ner, värma upp, skapa eld osv med denna aspekten.
Generellt så finns det "magi" i allt, alltså ungefär som filament i Eon, men dessa trådar är rätt så små. En tumregel är att ett föremål stort som ett öga innehåller dussinet trådar, det kan bero lite. Magiker kan alltså ändra dessa till synes naturligt fungerande trådar till att utföra vad magikern vill. Trådarna vill också tillbaka sitt naturliga tillstånd och man får lägga ner rätt mycket energi för att tillverka något permanent med magi.
För att kunna manipulera magi så krävs det att man kan känna av den. De som väl kan känna av/se magi, ser det ungefär som man ser ettor och nollor i Matrix. Men en människa kan inte klara av att se detta själv, utan måste blir "besatt" utav en varelse som är bekant med magisynen (typ en ande/demon). Detta gör ofta inte denna varelse gratis, utan det brukar slutas en pakt, om magikern inte av någon anledning kan tvinga varelsen att ge synen gratis. Men pakten som brukar slutas brukar gå ut på att anden/demonen får ta del utav magikerns känsloliv, och emot detta så får magikern magisyn, mer eller mindre skarp. Det handlar inte om att anden delar med sig egentligen, utan hyr ut mer. Om anden ger bort hela sin förmåga att se magi, så kan den själv inte se den, utan då kan bara magikern se. Samma gäller för magikern, om den ger bort sitt känsloliv så kan den inte delta i det själv... i vissa extrema fall så tvingas magikern ge upp sina sinnen också/istället. Vilket innebär att magikern själv kan se eller höra typ... utom genom magisynen. Anden som besätter magikern sitter dock i dennes kropp (ickefysiskt) och har ofta en öppen telepatisk länk till sin värd.
Så. Eh. Det är lite vad jag spånat fram. Ni får hemskt gärna komma med kritik, funderingar, frågor och tips. Tack