Nekromanti Magiker, dessa glädjeförstörare

G

Guest

Guest
Hjälp...
Vad tar man sig till när en magiker i spelargruppen flitigt använder sina besvärjelser FLYGA och SYN?
På detta sätt kan han avslöja i stort sett varje överraskning och gör det aningen svårt för SL att chocka spelarna.
I Marsklandet kan detta sluta med att hela spelargruppen struntar i sina förbannade kanoter, väljer att flyga kring hela träsket, hålla sig på avstånd när de granskar öar med SYN, och därmed missar större delen av äventyret och underhållningen det medför.
Kan man motverka dessa förmågor på nåt sätt, utan att någon av spelarna anser att SL vill sabba för dem?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En bra filosofi när spelarna har skaffat sig ett övertag är att "dom är inte dom enda som kan hitta på det där". Låt en annan grupp vara ute och äventyra, med en egen flygande magiker.. Och dom gillar inte konkurrenter.. Det kanske låter lite osannolikt dock, så då kan du ju låta ett åskoväder bryta ut. Magikern är förmodligen inte lika sugen på att flyga runt nu. Eller så kanske en dimma som sveper in och täcker öarna? Vet inte riktigt hur SYN fungerar, man kanske fortfarande kan se genom dimma.. Faran är ju att då kan spelarna vänta ut vädret, så det är nog bäst att kombinera med en tidspress..


..Och det är DÄRFÖR som ödesguden inte gillar magiker. Dom är så oförutsägbara.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
hmmm

Kan du inte göra som så att du ger dem MYCKET minder ep. Det brukar funka. Sen så kan man ju åxå hota med att de inte får de saker som kan tänkas finnas på marken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad tar man sig till när en magiker i spelargruppen flitigt använder sina besvärjelser FLYGA och SYN?"

Bygger andra äventyr. Prova lite gamla hederliga konspirationer, till exempel. Eller gör öarna mer komplexa, och låt det bo en kasse med folk som har egna planer och inte bygger fällor i förväg.
 
G

Guest

Guest
Ah, ett bra förslag!

Jo man tackar, det var ju ett par enkla och avskräckande förslag (dimma och åskväder). Även möten i luften och att man gör sig själv mer synbar förstås borde ju verka som faror. Får spinna vidare på det
Syn däremot är en mycket underskattad besvärjelse som tillåter magikern att bl.a. kunna se vad som sker i ett område inom räckvidden. Både platser han varit på och inte varit på. Dessutom bakåt i tiden och föremåls tidigare användare och användningsområde. Därmed kan han ju kontrollera varje rum i ett helt hus innan han går in i vart och ett av dem, och därmed avslöja en massa smaskigheter. Kanske helt enkelt får låta gå för det då.
Mindre förtjänade EP blir det väl automatiskt då de helt enkelt inte förskansar sig lika mycket erfarenhet som utan magikerns hjälp.
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Re: hmmm

IMHO är det olämpligt att börja straffa rollpersoner för det här. Se det ur rollspelarsynpunkt - hur troligt är det att en magiker vill sätta sig och ro en kanot när han istället har möjligheten att flyga?

Om valet av besvärjelser är lika rätt ur rollspelarsynpunkt kan iofs variera.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Men ändå..

Tycker ändå att det är lite surt att göra så.. Elelr så kan man ju alltid lägga in en magiker som kan störa lite...
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Rätt spår!

Aggresiva fåglar gör det farligt att flyga, dessutom kan eventuella fiender lättare se en då. Intelligenta varelser som av en eller annan orsak vill dölja något har dessutom räknat med flyga och syn, varför deras hyddor eller vad de nu döljer är väl kamoflerade även från luften. Lätt att göra med träd och sånt.

Att missbruka regeltekniska krussiduller som EP för att straffa spelare för att de använder sina resurser är INTE någon bra idé. Däremot kan du ju förbjuda nästa omgång rollpersoner att skaffa vissa vesvärjelser om de stör dig, eller ändra hur besvärjelserna fungerar. Subtila ändringar räcker ofta långt. Kanske Syn ger MASSOR av information? Om du börjar rabbla ovesäntligheter varje gång de använder besvärjelsen tröttnar de nog snart och sparar den till när de verkligen har anledning att tro att den behövs.

Min rollperson försökte en gång VARSEBLI underjordiska gångar för att hitta skurkarnas hemliga tillhåll. Genast visade spelledaren honom vägen, inte bara till en gammal tants potatiskällare utan även till en illaluktande men helt harmlös kloak.
 

Bombur

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
22
Location
Stockholm
Skolvärden

Egentligen skulle en hel massa magi behöva göras om i DoD. Besvärjelser som EXPLOSION borde få sitt skolvärde dubblerat på ett ungefär; som det nu är borde varenda härskare med en smula vett i skallen skaffa sig ett magiskt artilleri. Vilket förvisso skulle öppna dörren för intressanta intriger, men å andra sidan skulle göra fältslagen till ett minne blott.

Vad beträffar besvärjelser som FLYGA är det, enligt min ringa åsikt, bättre att förkorta varaktigheten -- även en halvhyfsad magiker kan lära sig flyga, men bara i några stridsronder. Skall man kunna göra det någon längre stund behövs ett magiskt föremål eller liknande.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Ang. att flyga. Att kunna se Marsklandet från luften innebär inte att automatiskt känner igen ex vägen till en viss ö när du landat igen, då träsket ser helt annorlunda ut sittandes i en kanot. Sen kan man ju ifrågasätta hur bra lokalsinne den världsfrånvände magikern har, han kanske leder gruppen rakt in i nåt otrevligt... Eller kanske måste han slå ett svårt Orienteringsslag (färdigheten) för att hitta tillbaks till spelarna - hur många magiker klarar det? Han tänker sig nog för en extra gång innan han flyger iväg igen efter att ha landat på krokodilön.

Man kan också tänka sig att viktiga platser täcks från insyn av täta träd. För övrigt bör dimman ligga tjock över marsken om nån får för sig att ta till vingarna.
 
Top