Nekromanti Magiker: Forskningsstudier

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade tänkt att skriva ihop vad magiker gör i normala, alltså inte vad en äventyrarmagiker gör.. Jag tänkte först fråga er vad ni forumiter tror.. Jag har försökt vara övergripande för att DoD:are från alla världar kan kommentera och jag hoppas att ni i sin tur inte drar in DoD-termer specifika för er version..

Är allt en magiker gör på "fritiden" forskning? Vad kan det vara för sorts forskning och hur finansieras det? Är det bara gamla formler som utforskas och nya sätt att använda magin på, eller finns det andra saker? Om det nu finns utdöda magiker som har nedtecknat gamla hemligheter på pergament, varför har de plitat ner det? För att själv minnas, för att bevara något till eftervärlden? Hur kommer det sig att utdöda magiker alltid sitter på gamla hemligheter? Varför är de bortglömda eller är de framforskade av den utdöde magikern?

Hur finansieras forskningen.. Är det taxor, något jag finner orimligt? Vare sig det är från folket eller från elever.. Tar magiker anställning och inom vilka områden skulle detta kunna göras? Jag själv tror knappast att alla magiker springer ut och äventyrar när de vill ha lite pengar.. Har ni någon idé?

Jag har bara nämnt forskningsstudier för besvärjande.. Vad kan man mer forska om? Magiska fenomen.. Magins ursprung.. Magiskolornas poliraritet.. Kraftflöden.. Varför vill man forska om det? Vad kan driva magikern?

Magiker brukar ju ta till sig lärlingar? Varför? Är det för att lärlingen ska hjälpa till i forskningen? Vad jag vet så brukar det ju vara så i regel att lärlingen ger sig av från sin mästare efter ett tag, så vad har egentligen magikern att vinna på att ha en lärling? Är det för sällskap, för att ha en betjänt, för att kunna lämna vidare sina kunskaper? Varför?

En sista fråga.. Har jag gett för mycket förslag och idéer för att ni själva ska kunna spåna?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är nöjd om några av punkterna besvaras

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur finansieras forskningen.. Är det taxor, något jag finner orimligt? Vare sig det är från folket eller från elever.. Tar magiker anställning och inom vilka områden skulle detta kunna göras? Jag själv tror knappast att alla magiker springer ut och äventyrar när de vill ha lite pengar.. Har ni någon idé?
Det troligaste är väl att magikern är mer eller mindre anställd av någon adelsman. Dels hoppas adelsmannen att magikern ska upptäcka något han har nytta av, men magikern kan även vara en statuspryl. På samma sätt som drottning Kristina hade Descarte vid sitt hov för att det var ballt att ha en egen filosof kan det i DoD vara tufft att ha en hovmagiker, även om han inte fyller någon praktisk funktion.

Jag har bara nämnt forskningsstudier för besvärjande.. Vad kan man mer forska om? Magiska fenomen.. Magins ursprung.. Magiskolornas poliraritet.. Kraftflöden.. Varför vill man forska om det? Vad kan driva magikern?
Det som driver magikern måste vara det som driver alla forskare: nyfikenhet. Magikern vill veta mer om hur världen fungerar. I slutändan vill han kanske kunna kontrollera de fenomen han upptäcker och kunna utöka sin makt, men det kan räcka att bara få lära sig något nytt. Att upptäcka ett nytt fenomen och få sätta sitt namn på det kan vara en stark drivkraft. Jag tänker mig magiker som bygger thaumaturgiska partikelacceleratorer för att finna materiens beståndsdelar, inte för att det har någon praktisk tillämpning, utan baar för att det är kul att hitta en ny partikel och döpa den till 'Gandalfs partikel'.

Magiker brukar ju ta till sig lärlingar? Varför? Är det för att lärlingen ska hjälpa till i forskningen? Vad jag vet så brukar det ju vara så i regel att lärlingen ger sig av från sin mästare efter ett tag, så vad har egentligen magikern att vinna på att ha en lärling? Är det för sällskap, för att ha en betjänt, för att kunna lämna vidare sina kunskaper? Varför?
1. För att ha någon som kokar kaffe och sköter tvätten.
2. För att magiker älskar att höra ljudet av sin egen röst, speciellt när man har en intresserad åhörare som gapar storögt och suger i sig all din kunskap som en svamp.
3. För att magikern har ett genuint intresse att föra sin kunskap vidare till kommande generationer.
4. För att den där adelsmannen finansierar magikerns partikelaccelerator om han tar hand om adelsmannens osnutna nolla till femte son.

Hur kommer det sig att utdöda magiker alltid sitter på gamla hemligheter? Varför är de bortglömda eller är de framforskade av den utdöde magikern?
Det är Tolkiens fel. På grund av honom var magi alltid häftigare förr.
Men seriöst borde det finnas två typer av magiska forskare. Dels Indiana Jones-typen som reser runt och söker efter förlorade artefakter och pergament för att utöka sin magiska kunskap. Dels laboratorieforskaren, som genom experiment försöker upptäcka nya saker.

/tobias

Eksem

Champion
Jonas spekulerar:

Finansiering:

Det finns ofta en avsaknad av konsekvenser i fantasyvärldar av det faktum att det faktiskt finns trollkarlar. I Drakar och Demoner kan det existera fullfjädrade magiker med otroliga krafter. Folk som kan kasta eldbollar och läsa tankar gör förstås otrolig skillnad i t.ex. belägringar eller fältslag.

Rent militärpolitiskt bör därför varje stat hålla sig med trollkarlar, helst bör de vara vänligt inställda till staten också. Jag tänker mig därför att de magiker som finns i större städer håller ihop i gillen, antagligen har de något slags universitet där de kan undervisa och forska, och antagligen finansieras detta av staten för att man ska hålla sig på god fot med dessa mäktiga typer.

Enskilda trollkarlar som bor ute i skogen i nån liten by eller så lär å andra sidan inte ha några otroliga utgifter. Gåvor från byborna i utbyte mot enklare tjänster samt ett potatisland bör räcka ganska gott.

Forskning:

Antagligen forskar trollkarlen inom det område som intresserar honom. Att forska fram besvärjelser skiljer sig egentligen inte från "Magiska fenomen.. Magins ursprung.. Magiskolornas poliraritet.. Kraftflöden.. ". Det är ju områden som man antagligen behöver kunskap om om man ska klara av att forska fram en ny trollformel.
Sedan forskar vissa inom dimensionsresande, vissa vill kasta varmare eld, andra vill troll fram demoner. Men principen är densamma.

Magisk forskning lär inte skilja sig nämnvärt från all annan sorts forskning. Det som driver trollkarlen är antagligen några av dessa enkla saker:

1. Makt
2. Nyfikenhet
3. Talang
4. Kunskapstörst

Lärlingar:

Jag skulle gissa att man tar sig en lärling främst för att kunskapen inte ska gå förlorad. Sällskapet och att ha någon som kan springa och hämta träskmossa åt en medan man kokar trollpadda är inte heller att förakta. Med största sannolikhet en kombination av dessa.

Och ja, du gav nog lite för många förslag, mitt inlägg är mest en upprepning av ditt, förutom att jag inte höll med dig i finansieringsfrågan.

[color:\\"red\\"]"Är allt en magiker gör på "fritiden" forskning?" [/color]

Nej, de arbetar säkert för sin dagliga bröd. Ser man till WHFRP världen är de ofta anställda för att hjälpa till med försvar av tex städer men även vid svåra konstruktionen som broar används magikernas färdigheter. De reser säkert till andra dimensioner för att....forska...?

[color:\\"red\\"] Vad kan det vara för sorts forskning och hur finansieras det? [/color]

Resa till andra dimensioner, få fram säkrare magi, hur fungerar magi och resten av världen och hur hänger detta ihop. Jag kan tänka mig att den som styr i området finansierar forskandet till viss del och då genom skatter. Magiker gör säkert jobb (snabba på tornbyggen, rena brunnens vatten mm) åt adel och andra med pengar mot betalning som kan finansiera mer tid i labbet och biblioteket.

Jag tror att vara magiker är som en drog. Man vill bli bättre och bättrre och veta mer och mer och vill nog ägna den mesta tiden till experiment och annan forskning.

[color:\\"red\\"] Är det bara gamla formler som utforskas och nya sätt att använda magin på, eller finns det andra saker?[/color]

Magin är ju osäker och man vill nog göra den säkrare och mer "exakt" och lägga en personlig touch (ett snurrande eldklot, flera små eldklot som roterar runt varandra osv) på alla formler. Den personliga touchen gör säkert att många magiker ser sin variant av tex eldboll som överlägsen alla andras. Sedan vill man forska fram nya magiska formler och även användsområden. Tex ett eldklot som varar ett par minuter men är mindre och inte lika hett så man kan koka sitt te utan att göra en brasa eller något mer användbart.

[color:\\"red\\"] Om det nu finns utdöda magiker som har nedtecknat gamla hemligheter på pergament, varför har de plitat ner det? För att själv minnas, för att bevara något till eftervärlden?[/color]

Det är mycket ur säkerhetssynpunkt. Alla magiker vet att de förr eller senare kommer att snedtända under ett formelkastande och risken finns då att de tappar minnet och glömmer formlerna. Sedan är många magiker artister och har konstnärssjälar. De vill helt enkelt att andra ska se deras skapelser och förmågor. Om man har satt sin personliga prägel på en formel och lär ut den och den sprids kan det hända att tex magikern Boffin den Lille är ute och reser och får höra två andra magiker prata och hör den ene säga: "Ah, du kastar Boffin den lilles eldklot!" och Boffin kan då känna sig stolt.

[color:\\"red\\"] Hur kommer det sig att utdöda magiker alltid sitter på gamla hemligheter? Varför är de bortglömda eller är de framforskade av den utdöde magikern?[/color]

Många år i labbet = många gamla hemligheter. I bland kommer nymodigheter och man glömmer de gamla sätten. Strax upptäcker man dock att de gamla sätten hade sina fördelar, men att man glömt hur man gjorde på de gamla sätten. Då är det bra att de gamla döda magikerna antecknade...

[color:\\"red\\"] Magiker brukar ju ta till sig lärlingar? Varför? Är det för att lärlingen ska hjälpa till i forskningen?[/color]

En lärling = en billig hjälpreda som hjälper till med allt och som man till stor del betalar genom att lära upp den.

[color:\\"red\\"] Vad jag vet så brukar det ju vara så i regel att lärlingen ger sig av från sin mästare efter ett tag, så vad har egentligen magikern att vinna på att ha en lärling?[/color]

Bla samma orsak som gör att de kinesiska fabrikerna inte vill ha äldre kvinnor än 25 i arbete. De börjar kunna saker och börjar ställa krav på arbetsmiljö, betalning osv. Ut med den upplärda lärlingen och in med en ny okunnig "uppassare".

[color:\\"red\\"] Är det för sällskap, för att ha en betjänt, för att kunna lämna vidare sina kunskaper? Varför?[/color]

De vill föra sina kunskaper vidare av samma anledning som alla andra vill minnas efter sin död. Lite hybris helt enkelt.

/Roney
Min hemsida med bla en Svavelvinterkrönika

Evil Peter

Hero
Risken för att jag upprepar saker som redan är sagda är ju överhängande men det känns bättre att kunna spåna fritt så det får bli som det blir. :gremsmile:

"Är allt en magiker gör på "fritiden" forskning? Vad kan det vara för sorts forskning och hur finansieras det? Är det bara gamla formler som utforskas och nya sätt att använda magin på, eller finns det andra saker?"

En magiker är ju en vetenskapsman så man kan ju förutsätta att forskning tar upp en mycket stor del av magikerns tid då törsten efter att veta mer torde vara stor. Forskningen kan bedrivas runt vilket magirelaterat ämne som helst. Vissa är mer teoretiskt lagda medan andra har större fallenhet för magins praktiska användande osv. För vissa är mer kunskap ett självändamål oavsett hur direkt användbar den kunskapen är medan andra forskar fram besvärjelser som hjälper magikern att nå tydligt utsatta mål. Här anser jag att endast fantasin är begränsningen.

Hur detta finansieras är en mycket god fråga som är besläktad med frågan om magikerns status i samhället. En variant man kan tänka sig är att staten/adelsmän/rika personer sponsrar magikern. Anledningen till detta kan vara att det ger enorm status att hjälpa en magiker, att man kan utkräva vissa tjänster och att man har en mäktig bundsförvant i vissa frågor eller situationer som kan uppstå. Jag tror inte på "ägandet" av en magiker i form av en hovmagiker såvida det inte rör sig om otroligt mäktiga personer som kungar osv då magiker ofta är mycket självständiga personer. De hejdas inte av naturens lagar som andra och vill heller inte tyngas av samma och/eller extra lagar från sammhället jämfört med "de vanliga människorna" och de vill nog helst inte vara anställda av annat än mycket viktiga personer.

En annan situation är att magikern utför tjänster mot betalning för att finansiera sitt liv och sin forskning men det känns aningen bristfälligt att helt förlita sig på något sådant. Först måste man kunna besvärjelser som faktiskt ofta är eftertraktade och där har urvalet krympt enormt. Sedan måste det finnas gott om människor i närheten som dessutom har råd att anlita magikern. Detta är förmodligen något som kan användas som extraknäck om magikern ser uppdraget värdigt.

En magiker kan också kräva stora summor för att träna upp lärlingar vilket mycket väl kan finansiera hans forskning men då försvinner även en hel del forskningstid. Den kan iofs återfås genom att lärlingarna sköter alla vardagssysslor osv.

När magiker samlar sig i gillen eller akademier ökar chanserna till försörjning i alla de sätt jag räknat upp. Det styrker även ännu mer att de inte "ägs" som hovmagiker eller liknande utan att de får pengar i utbyte mot hjälp och den status det medför.

Den status en magiker av de accepterade skolorna borde ha skulle också kunna hjälpa en resande magiker. Om en magiker kommer till en stad torde det finnas en god chans att en adelsfamilj eller liknande bjuder honom att stanna hos dem under vistelsen om de får reda på att han är i staden. Det även ger även dem status.

"Om det nu finns utdöda magiker som har nedtecknat gamla hemligheter på pergament, varför har de plitat ner det? För att själv minnas, för att bevara något till eftervärlden? Hur kommer det sig att utdöda magiker alltid sitter på gamla hemligheter? Varför är de bortglömda eller är de framforskade av den utdöde magikern?"

Tycker du svarar på det bra själv. Han nedtecknar dem både för att lättare kunna minnas och inte glömma dem vid minnesförlust (snedtändning) samt att många magiker vill att sin kunskap och deras namn ska leva vidare. Hemligheterna är troligen framforskade av den utdöde magikern.

"Magiker brukar ju ta till sig lärlingar? Varför? Är det för att lärlingen ska hjälpa till i forskningen? Vad jag vet så brukar det ju vara så i regel att lärlingen ger sig av från sin mästare efter ett tag, så vad har egentligen magikern att vinna på att ha en lärling?"

Det finns flera anledningar beroende på magikern själv. En anledning är att tjäna pengar då det är dyrt att skicka sin son till en magiker. En annan är att föra sina kunskaper vidare och samtidigt får man ju förmodligen mäktiga vänner om det visar sig att lärlingen är duktig. En lärling kan ju tom få studera gratis på en akademi om han är tillräckligt duktig. En duktig lärling ger dessutom mycket hög status till den som lärt honom. Till sist får ju de flesta lärjungar sköta allt tråkigt sidoarbete och dagligsysslor vilket kan vara skönt att komma ifrån.

Om lärlingen stannar kvar eller inte beror ju mycket på situationen. Har denne inget mål att resa runt som "äventyrare" (känns lite flummigt i dessa sammanhang ibland) torde ju chansen vara stor att han vill stanna på akademin eller hos sin mästare och hjälpa till i forskningen. Det går ju alltid bättre när fler gör det tillsammans och ju fler magiker på samma ställe som samarbetar, desto större kraft utgör de inom politik och andra områden.

Mycket av det jag skrivit är ju väldigt beroende av hur många magiker det finns i ens värld. Jag tycker magiker ska vara sällsynta så de med sina mycket speciella förmågor inte bara blir ännu ett yrke i mängden.

"En sista fråga.. Har jag gett för mycket förslag och idéer för att ni själva ska kunna spåna?"

Jag känner inte att det hindrat mig på något sätt.

Rickard

Urverk speldesign
"En magiker kan också kräva stora summor för att träna upp lärlingar vilket mycket väl kan finansiera hans forskning..."
Själv har jag alltid fått för mig att magikern gärna betalar för att få en lärling.. Jag tror att det stod någonstans i någon DoD-upplaga.. Det verkar rätt logiskt.. Han får en billig tjänare i minst 10 år och föräldrarna får både en mun mindre å mätta, en utbildning åt sitt barn och pengar för att barnet inte kan hjälpa föräldrarna i arbete..

Därför antar jag magikern blir glad om han hittar något kringströvande barn i skogen som denne kan ta som lärling (vilket brukar finnas som många bakgrundsberättelser)..

"En duktig lärling ger dessutom mycket hög status till den som lärt honom."
En mycket bra poäng.. Den hade jag förbisett..

"En lärling kan ju tom få studera gratis på en akademi om han är tillräckligt duktig."
Att en ensam magiker tar till sig en lärling är nu för mig helt självklart.. Varför finns de på akademier, då? Får akademin ta del av forskningsresultatet lärlingen tar del av? Kanske gör magikerlärlingar precis som hantverkarlärlingar och reser runt till olika akademier/magiker och studerar och till sist får göra ett gesäll- eller, till sist, ärkemagikerprov? Det skulle vara en rätt kul detalj i världen.. Problemet för mig är att jag ser inte magikerakademier som vanliga.. I Berendien skulle jag kunna tänka mig två, en i Kandra och en i Entika (Berendien är lite större än Sverige för er icke-Ereb Altor-kunniga).. Hur det är med akademivanligheten i andra länder vet jag inte..

I Wheel of Time används lärlingarna visserligen som tjänare, men det som en del av träningen.. Huvudorsaken till varför magikerskorna (Aes Sedaierna) tar in kvinnomagiker är för att det är livsfarligt att utöva magi utan träning..

Om vi ser till moduler Kandra så har flera magiker lärlingar så jag antar att de tjänar samma syfte den ensamma magikerns lärling(ar)..

"Mycket av det jag skrivit är ju väldigt beroende av hur många magiker det finns i ens värld. Jag tycker magiker ska vara sällsynta..."
Av alla de svarsinlägg jag har läst så verkar den allmänna åsikten vara att magiker är sällsynta och är något utöver den vanliga äventyraren.. Jag håller helt med.. Mina spelare har bara runt 2% chans att få vara magiker (även om jag kan vara snäll om spelaren nu verkligen vill spela magiker).. Dock så verkar svaren komma främst från den äldre skaran rollspelare.. Vad tycker de yngre (större delen av DoD6:arna) om magiker?

Jag har fått en del från tråden, t.ex. att magiker skulle glömma pga. snedtändning och därför håller sig med anteckningar är något jag inte tänkt på.. Jag blir verkligen sugen på att spela magiker då jag läser den här tråden.. Idéerna flödar.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får lite dåligt samveta för att han bara svarade på ett inlägg, men se det här som kompletterande till alla svar

Evil Peter

Hero
"Själv har jag alltid fått för mig att magikern gärna betalar för att få en lärling.. Jag tror att det stod någonstans i någon DoD-upplaga.. Det verkar rätt logiskt.. Han får en billig tjänare i minst 10 år och föräldrarna får både en mun mindre å mätta, en utbildning åt sitt barn och pengar för att barnet inte kan hjälpa föräldrarna i arbete."

Där vet jag inte riktigt om jag håller med. Det kostar mycket pengar att ha en lärling så jag tror inte en magiker dessutom vill betala för att få denne. En lärling ska ha massor av dyr magisk litteratur samt annan magisk rekvisita plus mat och husrum. Tittar man i magiboxens regler (den klart bästa magimodulen till DoD imo) ser man att det är svindyrt att anlita en lärare i magi (enligt boxen kostar det 300 silver i veckan som minst och då är de gamla priserna) och tycker mig minnas att det är så i alla andra regler också (har dock inte läst DoD6). Den kostnaden sägs också vara skälig pga att det kostar mycket pengar att skaffa det studiematerial som behövs. Alltså torde det vara mycket billigare att bara hyra en tjänare istället. Som jag ser det är det lite orättvist på det sättet att en relativt magiskt talanglös person kan få en plats som lärling om han har inflytelserika och förmögna föräldrar medan en fattig talangfull person måste hoppas på att hans talang räcker för att sänka eller kanske tom helt ta bort kostnaderna för att få bli lärling. Det torde också vara en fördel för magikern om hans lärling kommer från en fin familj då han lär slippa uppfostra denne så mycket. En magiker vill nog helst inte ha en odåga till lärling som bryter massa etikettsregler (om nu magikern själv inte är sådan).

"Därför antar jag magikern blir glad om han hittar något kringströvande barn i skogen som denne kan ta som lärling (vilket brukar finnas som många bakgrundsberättelser)."

Enligt min teori ska barnet då helst vara en stor magisk talang för att det ska vara bra för magikern.

"Att en ensam magiker tar till sig en lärling är nu för mig helt självklart.. Varför finns de på akademier, då? Får akademin ta del av forskningsresultatet lärlingen tar del av? Kanske gör magikerlärlingar precis som hantverkarlärlingar och reser runt till olika akademier/magiker och studerar och till sist får göra ett gesäll- eller, till sist, ärkemagikerprov? Det skulle vara en rätt kul detalj i världen.. Problemet för mig är att jag ser inte magikerakademier som vanliga.. I Berendien skulle jag kunna tänka mig två, en i Kandra och en i Entika (Berendien är lite större än Sverige för er icke-Ereb Altor-kunniga).. Hur det är med akademivanligheten i andra länder vet jag inte."

Akademierna tjänar pengar på att lära upp lärlingar och de kan likt ensamma magiker vilja sprida sina läror. Det växer inte magiker på träd och att lära upp nya är ett sätt att bibehålla och kanske stärka akademins postition.

Som jag ser det går en lärling endast till en akademi under sin lärlingsperiod och är där knuten till en specifik lärare under hela sin period. En lärare har ett antal elever som han ansvarar för. Man får komma ihåg att även om inte heller lärlingar är vanliga lyckas långt från alla bli magiker. Jag är dock med på din idé om fler prov än gesällprovet. Man kan ju införa några olika titlar som man måste uppnå vissa kriterier för som man kan testa sig för på en välkänd akademi. Dock får det inte bli så många titlar eftersom antalet magiker inte är så stort.

Jag är för tillfället mest insatt i Kardien (och vi har oftast använt karaktärer från Aidne i min grupp) och där finns det tre akademier enligt böckerna. En för elementarmagi i Ekeborg, en för animism i Faltrax och en dold akademi för nekromanti. Dessutom finns en akademi för animism och harmonism i grannriket Goiana (alvrike) och jag antar att det finns några i Zorakin också (åtminstone i Pendon med deras bibliotek). En akademi behöver dock inte innehålla en mindre armé av magiker utan det räcker med omkring 10 plus lärlingar enligt mig om man vill ha en mindre sådan.

"Av alla de svarsinlägg jag har läst så verkar den allmänna åsikten vara att magiker är sällsynta och är något utöver den vanliga äventyraren.. Jag håller helt med.. Mina spelare har bara runt 2% chans att få vara magiker (även om jag kan vara snäll om spelaren nu verkligen vill spela magiker)."

Jag tänkte på Chronopia när jag skrev att det är beroende av att magiker är sällsynta. Tycker inte de känns så sällsynta där när folk tycker det är kul att titta på när två magiker duellerar. Du har dock rätt i att de flesta här verkar ha en liknande åsikt om vanligheten. Jag tycker också det är rätt att spelarna får spela magiker om de verkligen vill det eftersom det går ut på att man ska spela en rolig roll.

Rickard

Urverk speldesign
"Det kostar mycket pengar att ha en lärling..."
Vaddå? Om man får en underordnad medhjälpare som kan ta hand om de trista sysslorna och bara behöver hålla denne med mat så är väl några guldmynt för ett antal år rätt billigt? Böcker och sådant får man väl anta att magikern har fått tag på redan innan?

"Tittar man i magiboxens regler..."
Den enda jag har läst är den gråa, tyvärr, men vad jag tolkar avgiften som om eleven bara vill lära sig något under en kort tidsperiod, inte att denne vill bli lärling under några år.. Isf. kräver ju detta att magikern måste avbryta vad denne höll på med och ta rollen som lärare för eleven och han får ju i sin tur inget i utbyte, till skillnad mot om han hade fått en lärling.. Varför det är en så hög siffra som 300 silvermynt kan ju ha några anledningar.. Tre som jag direkt kommer på är att magikern utnyttjar det faktum att lärare i magi är ovanliga, magikern inte vill störas i sina forskningar, magikern anser att personen ifråga är jobbig att lära upp...

"Alltså torde det vara mycket billigare att bara hyra en tjänare istället."
Tjänaren, som har en fast dagskostnad, istället för lärlingens fasta kostnad (som är godtycklig för magikern)? 10 sm läste jag igår i min nytillkomna Sinkadus att det är tänkt en vanlig arbetare ska tjäna.. Dessutom är det vääldigt sällsynt att någon har en magisk talang.. Att hitta någon som magikern kan ta till sig som lärling borde vara en något en magiker borde bli exalterad över, om vi nu förutsätter att magikern givetvis vill ha en lärling..

"En magiker vill nog helst inte ha en odåga till lärling som bryter massa etikettsregler (om nu magikern själv inte är sådan)."
Men vill verkligen magikern ha en bortskämd spoling som är van att få allt denne pekar på?

Jaja, vi får väl acceptera att våra åsikter skiljer oss åt i den frågan om magikern betalar eller betalas för att ta en lärling.. Vad mig anbelangar så kan det givetvis bero på situation, men att magikern i de flesta fall betalar..

"(den klart bästa magimodulen till DoD imo)"
Klart medhåll..

"Jag är för tillfället mest insatt i Kardien (och vi har oftast använt karaktärer från Aidne i min grupp) och där finns det tre akademier enligt böckerna."
Jo, nu när du säger det så kommer jag ihåg dem nämnas, fastän jag är inte så insatt i Kardien.. Dock så kände jag inte till alvriket Goiana..

"En akademi behöver dock inte innehålla en mindre armé av magiker utan det räcker med omkring 10 plus lärlingar enligt mig om man vill ha en mindre sådan."
Det var lite så jag tänkte mig magikerakademier.. Det skulle väl vara Krilloans magikertorn som särskiljer sig markant (samt Chronopia)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock inte har placerat Chro. på Erebs karta

Rickard

Urverk speldesign
"magiker brukar väll hålla till på magikerakademin... typ som lärare etc"
Gör dem? Om man ser till fantasykliché så håller väl några till på akademier, men de brukar även finnas i höga torn (högalver, om man nu använder dem) eller på ensliga områden.. Druider och shamaner håller ju till i skogen.. Sedan kan magiker givetvis ha specifika områden, som härskare eller rådgivare till härskare..

Frågan från mig var vad magiker gör på akademier, förutom forska.. Skulle du kunna vidareutveckla din "etc", eftersom det var det jag ville veta? Har du förslag så mata på med dem.. Allt ni skriver kommer att tas under mitt beaktande, även om jag inte nu inte skulle hålla med om allt (som min och Mäster Charovans diskussion)..

Jag kom även att fundera över hur magikerna är implementerade i samhället? Är de utanför staten som svenska kyrkan är idag eller har de med en fot i allt styrande?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas någon säger till om något är för konstigt förklarat

Evil Peter

Hero
"Vaddå? Om man får en underordnad medhjälpare som kan ta hand om de trista sysslorna och bara behöver hålla denne med mat så är väl några guldmynt för ett antal år rätt billigt? Böcker och sådant får man väl anta att magikern har fått tag på redan innan?"

Nja, om han har böcker lämpliga för att undervisa en lärling beror mycket på hur han själv lärt sig magi. Har han studerat på en akademi har han nog bara fått låna dem där och jag tvivlar på att en magiker köper böcker om grunderna till magi när de redan kan dem. Har han lärt sig av en annan fri mästare är det inte heller säkert att han har fått några böcker. Mästaren köper nog dem och kanske behåller dem till eventuella framtida lärlingar. Sedan ska väl magiska experiment ha en massa annan rekvisita, en punkt som dock är ytterst luddig i reglerna. Om magikern måste skaffa den litteratur som krävs kan det alltså bli mycket kostsamt. Bokexempel på det tar jag i nästa stycke.

"Den enda jag har läst är den gråa, tyvärr, men vad jag tolkar avgiften som om eleven bara vill lära sig något under en kort tidsperiod, inte att denne vill bli lärling under några år.. Isf. kräver ju detta att magikern måste avbryta vad denne höll på med och ta rollen som lärare för eleven och han får ju i sin tur inget i utbyte, till skillnad mot om han hade fått en lärling.. Varför det är en så hög siffra som 300 silvermynt kan ju ha några anledningar.. Tre som jag direkt kommer på är att magikern utnyttjar det faktum att lärare i magi är ovanliga, magikern inte vill störas i sina forskningar, magikern anser att personen ifråga är jobbig att lära upp."

Nej, om man undervisar en annan magiker får man ju ingen hjälpreda men även en lärling tar upp en hel del tid. Vad gäller kostnaden för att anlita lärare står det att läraren måste ordna lokal, oskattbar litteratur, materiel och assistenter av olika slag. Allt detta måste finansieras av kursavgifterna och det får ju gärna bli lite över till läraren för hans egna magiska studier.

"Tjänaren, som har en fast dagskostnad, istället för lärlingens fasta kostnad (som är godtycklig för magikern)? 10 sm läste jag igår i min nytillkomna Sinkadus att det är tänkt en vanlig arbetare ska tjäna.. Dessutom är det vääldigt sällsynt att någon har en magisk talang.. Att hitta någon som magikern kan ta till sig som lärling borde vara en något en magiker borde bli exalterad över, om vi nu förutsätter att magikern givetvis vill ha en lärling"

I magiboxen står det att en vanlig arbetare tjänar 3 sm om dagen. Jag förutsätter att magikern verkligen vill ha en lärling att lära ut till om han skaffar en sådan. Annars är det mycket passande på denne där minst hälften av dennes vistelse hos magikern ska vara undervisning. En annan fördel med en tjänare är att denne verkligen kan laga mat och städa.

"Jaja, vi får väl acceptera att våra åsikter skiljer oss åt i den frågan om magikern betalar eller betalas för att ta en lärling.. Vad mig anbelangar så kan det givetvis bero på situation, men att magikern i de flesta fall betalar."

Ja, våra åsikter går isär. Jag ser inte varför en magiker skulle betala för en lärling när föräldrarna måste betala om de ska skicka sitt barn att studera hos lärda män. Vapenakademier eller kyrkoskolor etc betalar inte heller något för sina elever utan tar snarare betalt. Däremot kan jag se att magiker tar lärlingar utan att ta betalt om de har andra ganska stora inkomster som t ex bidrag från adel eller liknande. Magikerna lär ju gå klart plus eftersom de oftast beskrivs som de lever som överklassen.

"Jo, nu när du säger det så kommer jag ihåg dem nämnas, fastän jag är inte så insatt i Kardien.. Dock så kände jag inte till alvriket Goiana."

Akademin i Faltrax vet jag visserligen inte om den är kvar. Jag läste att därifrån finns de tidigaste skrifterna om Häxmästaren i svarta tornet och har inte läst någon mer info än så. I vår nuvarande kampanj har vi dock tagit bort både den i Faltrax och den i Ekeborg och ersatt dem med en akademi i vår egengjorda fria stad som ersatt Sterborg i västra Kardien.

Nej usch, det är alldeles för tidigt för sådant här egentligen så det kanske bara blev svammel denna gång. Får titta på det någon gång senare... :gremsmile:

Falköga

Veteran
Magiker [ot]

Ursäckta, men MAGIKER låteer så fult och icke sagikt, det låter mer som ren j***a fantacy (eller nått...)
Jag tycker att det låter bättre med besvärjare eller trollkarl,
men det är vad jag tycker