Nekromanti Magiker hur många finns det?

Lo0rRD

Veteran
I vilken utsträckning finns det magiker? Är det lika vanligt med en magiker som en krigare? Undrar hur andra spelgrupper tänker. I vår så har vi kommit övernärs om att om man ska skapa en magiker så måste man ha Psy 14+ och slå ”övernaturlig” Sen något av dom resultat som ger dig ett FV i en Mysiktfärdighet.

För det borde vara lite mer ovanligt med magiker lite som Belgarion böckerna, sagan om ringen ( [color:\\"red\\"] [/color] ) Belgarath och Polgara är utvalda/Lärjungar av guden och Gandalf är en isotar men fortfarande så är det lite mer stämning om magi är något som är lite mystiskt och ovanligt med magiker? Undrar bara vad ni andra anser?

maldino

Veteran
Är det lika vanligt med en magiker som en krigare?
Nope... Krigarna behövs för att försvara städer och länder mot fiender. Magikerna behövs inte så mycket. Skulle kunna tänka mig att det finns fler magiker i länder som Consaber, Ebhron och Thalamur. Överallt annars i dom andra länderna har jag fått uppfattningen om att de som är magiker är till stor del enstaka enstöringar, förlästa lärda män och de som enligt familjetraditionen har gått i sina föräldrars fotspår.

om man ska skapa en magiker så måste man ha Psy 14+ och slå ”övernaturlig” Sen något av dom resultat som ger dig ett FV i en Mysiktfärdighet.
NJa, om en av mina spelare gärna skulle vilja bli magiker skulle jag låta honom bli det endå, bara han tror att karaktären klarar av yrket bra. Det här med Psy +14 osv. tror jag inte på. Men det kan ju vara ett effektivt sätt att stoppa att förmånga i din grupp blir magiker. Jag brukar hota med att dom måste läsa igenom "Mystik och Magi" och kunna magireglerna bra för att jag ska låta dem bli magiker.

Lo0rRD

Veteran
jo om "han" vill spela en magiker så kan man ju manipulera lite men dom regler som vi har stoppar oftast det här med "Legoknekt med A:bio" som är lite oseriöst för ett tag så höjde typ hela spelgruppen Bio och tog dom helade effekterna och Återuppväka grejen ((ge liv) har jag för mig) så dom var typ osårbara, ( om dom möte något på vägen så typ två strårövare så kunde en gå fram och med hjälp utav dom andra slå ner stråtisarna utan att behöva ens bry sig om att parera ungefär, lite därför vi satt reglern :gremconfused:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Magiker och grejer.

Utbredning står faktiskt på en del av magiker vägarna.
Ta Thalamur t.ex.
Som är ett väldigt magikertätt land. Under Thakalatribunalerna så står det att det inom Thalamur finns nästan 600 fullvärdiga magiker (Då räknas inte lärlingar och sådant bjäffs med). Thalamur är ett land på 4.000.000 invånare om jag inte minns helt fel. Alltså så går det knappt 6700 invånare på 1 magiker i Thalamur. Och då är Thalamur relativt magikertätt som sagt.

I Consaber så är det Legio Colonan som är förhärskande. Vill man ha en exakt siffra så måste man 'plussa' ihop antalet magiker från varje hus som ligger i Consaber (Alla hus har inte alla sina magiker i Consaber). Då kommer man fram till en siffra som ligger strax under 300 (Fast det är osäkert eftersom vissa hus inte har exakta antal, utan bara ger uppskattningar typ "knappt 30 medlemmar"). Consaber har runt 2.000.000 invånare om jag inte minns helt fel. Alltså så borde dom ha en magikertäthet som ligger smulan under Thalamur.

"I vår så har vi kommit övernärs om att om man ska skapa en magiker så måste man ha Psy 14+ och slå ”övernaturlig” Sen något av dom resultat som ger dig ett FV i en Mysiktfärdighet. "

Så gör inte vi. Men dom ska kunna magireglerna, Mystik och Magi och all magiteori utantill. SL ska kunna ha en diskussion med spelaren på magi-språk så att dom andra oinsatta spelarna inte förstår någonting alls.
Så vem som helst får spela magiker, om dom vill. Men det krävs ett visst engegemang som inte alla i vår spelgrupp har.

"Undrar bara vad ni andra anser? "

1 på var 7000 invånare är väl ovanligt ? :gremwink:

/Naug

maldino

Veteran
Ja en på 7000 är rätt ovanligt...

SL ska kunna ha en diskussion med spelaren på magi-språk så att dom andra oinsatta spelarna inte förstår någonting alls.
Ja, precis det är där mystiken och spelkänslan sitter. Att spela magiker ska vara rätt så krävande, det ska behövas en hel del engagemang och att man verkligen sätter sig in i reglerna.

Finns det något mer stämningssänkande än när en av rollspelarna måste börja slå i böcker efter det där som han inte riktigt kunde komma ihåg eller hur många filament det var till den formeln?

Phelan

Hero
Re: Magiker och grejer.

1 på var 7000 invånare är väl ovanligt ?

Chadarians hopp har, enligt Asharien och Soldarn, drygt 500 magikunniga milismän pga av magiakademierna där. Bara antalet magiker där gör 1 på 390 för hela Ashariens drygt 190.000 invånare... Även om man antar att bara varannan till var tredje har nått någon form av professionell status som magiker är det ganska många.

Även om man räknar om Ashariens befolkning och gör den lite mer realistiskt (säg femdubbel befolkning, 450.000, fortfarande glest) och räknar på att en av tre av de 500 i Chandarians hopp är "riktiga" magiker så får du en magikertäthet på mer än 1 per 1350 invånare...

Kanske en aning obalanserat jämfört med resten av Mundana?

Mvh / Phelan

carmon

Veteran
Re: Ja en på 7000 är rätt ovanligt...

Men en magiker har väl en codex?
Låt Spelarens "uppslagning" vara i realtid..
Så att så länge spelaren slår upp sina effekter så är han/hon passiv..

Drakvrede

Swordsman
Detaljer, detaljer, detaljer... ;-)

och Gandalf är en isotar
Nu finns det ju ioförsig magiker/trollkarlar i Midgård som inte är isotarer! Exempelvis nazgulernas konung lär ju har varit en stor magiker innan denne förslavades av Sauron, likaså "Saurons röst" (se Sagan om konungens återkomst), bara för att nämna några få.
:gremcool:

Drakvrede

Swordsman
Take it easy...

Tar man upp det som exempel i en Eondiskussion, så förs diskussionen här, och inte i ett tolkienforum. Vore jävligt lustigt om man skulle bli tvungen att flytta diskussionen till ett annat forum, av en sådan orsak.

Min poäng var dock att magiker inte e fullt så ovanligt i Härskarringentriologivärlden som mannen bakom orginalinlägget (omedvetet?) antydde, även om dom oxå där ett ytterst ovanliga.

Dessutom, att nämna en detalj som notis, är inte att diskutera! :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ashariens Demografi

Å andra sidan så är Asharien och soldarns demografi helt knasiga tyvärr :gremfrown:
Den skulle behöve en rejäl omrevidering för att vara konsekvent med resten av Mundana.

/Naug

DAKRilla

Hero
Magikerstaten

"Magikerna behövs inte så mycket."

Varför inte egentligen? Magikerns effekter är ju faktiskt tämligen användbara. Ett samhälle där kanske en så stor del som var hundrade person utbildades till magiker skulle jag kunna tänka mej vara ett ytterst framgångsrikt ett. Magikerna skulle kunna hjälpa till med massor med saker:

[*]Sjukvård. Slår den ordinarie läkare med hästlängder både genom att bota sjukdomar effektivare och sår likaså. Att saker och ting sker näst intill ögonblickningen och utan kostnad är ju ingen nackdel det heller.

[*]Mat och vatten. De skulle kunna "välsigna" marken så att den producerade mer grödor. Smutsigt vatten skulle kunna renas enkelt.

[*]Byggnation och produktion. En arkitekt som även är skicklig geomantiker skulle säkerligen kunna skapa de mest häpnadsväckande av byggnationsverk.

[*]Kommunikation. Telerportering skulle kunna användas då det verkligen behövs blixtsnabba färdmedel. Att konversera över långa sträckor skulle dock antagligen inte vara något problem längre, om man bara fick tag på en kompetent magiker. Fast det skulle ju inte vara något problem för någon "viktig" person, som en kung, som verkligen är i behov av en sådan kommunikation.

[*]Allt annat. Det finns ju nämligen ett oändligt antal effekter, så användningsområdena för en magiker är ju faktiskt ganska många.

Förutom den okontrollerade dissipationen så kan jag inte tänka mej något som direkt kan tala emot ett sådant samhälle. Men å andra sidan så är inte det så farligt det heller då den mesta av denna användning skulle kunna ske under kontrollerade former och med rutin.

Och alla lär ju kunna bli magiker, så en frekvens på 1/100 borde ju absolut inte vara omöjlig. Så vitt jag vet så krävs ingen "gen" eller liknande för att man ska kunna lära sej magi, utan bara studier och eventuellt undervisning, vilka i sin tur enbart kräver en viss mån av intelligens och vilja och eventuellt studiemedel. Ja, magin skulle i princip kunna bli som vilket hantverk som helst. Eller?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Take it easy...

Tar man upp det som exempel i en Eondiskussion, så förs diskussionen här, och inte i ett tolkienforum. Vore jävligt lustigt om man skulle bli tvungen att flytta diskussionen till ett annat forum, av en sådan orsak.
Det är inte så "jävla lustigt". Sidan heter rollspel.nu och här diskuteras saker som har anknytning till rollspel. Diskussioner som är off topic bör hållas på en minimal nivå.

Dessutom, att nämna en detalj som notis, är inte att diskutera! ;-)
Men det är just sånna saker som nämns i förbigående som urartar till långa OT-diskussioner.

Warth

Veteran
Sant, man bör vara restrektiv med magi, annars kommer det inte att vara spännande när det väl används. Själv spelar jag en rollperson som är både krigare och magiker, hans magiska kunskaper är dock tämligen begränsade, lyckas sällan alsta mer än 3filament... Det är dock inte det som är meningen, det är känlan som är viktigt, passar det karaktären att kunna magi så är det ju bra, man måste ju trots allt ha ganska mycket träning för att kunna bli en bra magiker.

Att kunna "Mystik och Magi" borde inte vara ngt krav dock, bara man har hyfsad koll på magisystemet så... :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sexualmagi

Glöm inte Eons 'sexualmagi'. Tänk bara, ett medeltida samhälle där det plötsligt finns tillgång till preventivmedel, potensmedel och riskfria abortivum, åtminstone om man har råd och intresse att betala en magiker för det. Kåta men impotenta adelsgubbar kan få sina problem åtgärdade, och samtidigt behöver de inte vara särskilt rädda för att deras döttrar ska gå och bli gravida under föräktenskapliga små äventyr. Man kan rentav råda bot på barnlöshet. Praktiskt, va?

- Ymir, skulle säga att det där är en ganska förbisedd del av magisystemet, faktiskt

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ja, rent teoretiskt.

Men dom förutsättningarna du talar om kräver en väldigt stark skolgång hos allmänheten. Lång skolgång tär på samhällets resurser och tar tid.
Liksom, varför utbilda 10 magiker över ett antal års tid när man lika gärna kan betala några silver och ta 50 bönder med varsin spade nu för att gå ut och gräva den där gropen (eller vad det nu handlar om).

Så magikernas antal är begränsat av samhällets förmåga till skolgång. Men visst, om Sverige lydde under Mundanas lagar så skulle vi troligtvis med vår allmänna skolgång ha ämnet "Magi" på schemat.

9-10 Matte
10-12 Idrott
12-13 lunch
13-14 religion
14-15 Magiteori
15-16 Elevens val
osv...

Det vore schysst :gremsmile:

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Magiskt sex

"skulle säga att det där är en ganska förbisedd del av magisystemet, faktiskt"

Jag sitter och pillar med en magikertös nu, som bannemig inte ska bli gravid förrän hon väljer att bli gravid
Den lilla häxan... :gremsmirk:
Så det är inte bara du, som har funderat på dom magiska effekterna som finns runt "reproduktionen".

Däremot så är det alltid en höjdare att kombinera effekten Förföra med effekten Fertilitet vävd så att graviditet försvåras. Man kan bli värsta lilla bocken eller vad det nu heter för det andra könet. :gremwink:

/Naug

DAKRilla

Hero
Och praktiskt

"Men dom förutsättningarna du talar om kräver en väldigt stark skolgång hos allmänheten."

Vilket redan åtminstone två kulturer har; Dvärgarna och Cirefalierna. Jag har för mej att Tauperna har något liknande dessutom, men jag vet inte säkert. Hur som helst så bevisar ju detta att ett utbildat folk inte borde vara något större hinder. Dessutom så skulle det ju bara vara "de utvalda", d.v.s. de unga flickor och pojkar som visar sej vara intelligentare än genomsnittet, som skulle få skolgången.

"Liksom, varför utbilda 10 magiker över ett antal års tid när man lika gärna kan betala några silver och ta 50 bönder med varsin spade nu för att gå ut och gräva den där gropen (eller vad det nu handlar om)."

För att de på lång sikt skulle tjäna igen "kostnaden" för utbildningen mångfalt. Se bara på oss i vårat moderna samhälle. Tänk hur många mäns arbete en enda person kan göra tack vare utbildning, både direkt och indirekt. Indirekt eftersom utbildning även främjar teknologisk utveckling, som hjälper ytterligare utöver det man får direkt från utbildningen.

Skillnaden mellan de 50 bönderna och de 10 magikerna är att de 10 magikerna kan åstadkomma långt mycket mer inom fler områden. T.ex. så skulle 50 bönder inte kunna göra mycket inom sjukvård medan magikerna skulle kunna uträtta underverk. Visserligen så skulle magikerna inte vara allt för effektiva ute på åkern, medan bönderna å andra sida skulle vara effektiva, men de skulle knappast relativt sett uträtta lika underverk som magikerna gör inom sjukvården.

Och på samma sätt som vi inte vill ha bönderna som läkare så vill vi inte ha magikerna på åkrarna. Nej, magikerna ska vi ha för att förädla och förenkla arbetet andra utför, samt att ersätta vissa yrken samt till och med skapa helt nya. Jag tror nämligen att en magiker skulle kunna komplettera lite för vartenda yrke för att drastiskt öka effektiviteten och resultatet medan magikern i andra fall ensammen kan ge bättre resultat än en vanlig yrkesman inom det aktuella ämbetet, som den tidigare nämnda sjukvården.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
andelen magiker på Mundana

"För att de på lång sikt skulle tjäna igen "kostnaden" för utbildningen mångfalt. Se bara på oss i vårat moderna samhälle. Tänk hur många mäns arbete en enda person kan göra tack vare utbildning, både direkt och indirekt. Indirekt eftersom utbildning även främjar teknologisk utveckling, som hjälper ytterligare utöver det man får direkt från utbildningen."

Helt korrekt.
Det är bara att man tänkte inte riktigt på det viset i dom klassiskt medeltida kulturerna. Ta till exempel medeltidens Europa. Det fanns hundratals år där den teknologiska utvecklingen kanske inte stog helt stilla, men bra nära. Med dagens tänkande och ekonomiska system så skulle dina tankegångar blir verklighet blixtsnabbt. Synd bara att man inte var så radikal/smart i dom samhällen som länderna på Mundana ska återspegla.

Sen får man tänka på 2 aspekter till.

1) Maktbalans. En växande andel magiker blir farligt snabbt en maktfaktor att räkna med. Alltså är det förståeligt att dom som sitter på tronen inte vill ha en explosion av magiker, för det är helt enkelt för jä*la farligt.

2) Neogames aktiva val. Neogames har valt att tona ner magikerna på Mundana för att dom ville att dom skulle vara sällsynta och mystiska. Kanske inte konsekvent, men det ger stämning. Jag är beredd att hålla med dom, men uppenbarligen inte du. Inget problem, ta papper och penna och gör om, och gör "rätt". :gremsmile:

/Naug