Och praktiskt
"Men dom förutsättningarna du talar om kräver en väldigt stark skolgång hos allmänheten."
Vilket redan åtminstone två kulturer har; Dvärgarna och Cirefalierna. Jag har för mej att Tauperna har något liknande dessutom, men jag vet inte säkert. Hur som helst så bevisar ju detta att ett utbildat folk inte borde vara något större hinder. Dessutom så skulle det ju bara vara "de utvalda", d.v.s. de unga flickor och pojkar som visar sej vara intelligentare än genomsnittet, som skulle få skolgången.
"Liksom, varför utbilda 10 magiker över ett antal års tid när man lika gärna kan betala några silver och ta 50 bönder med varsin spade nu för att gå ut och gräva den där gropen (eller vad det nu handlar om)."
För att de på lång sikt skulle tjäna igen "kostnaden" för utbildningen mångfalt. Se bara på oss i vårat moderna samhälle. Tänk hur många mäns arbete en enda person kan göra tack vare utbildning, både direkt och indirekt. Indirekt eftersom utbildning även främjar teknologisk utveckling, som hjälper ytterligare utöver det man får direkt från utbildningen.
Skillnaden mellan de 50 bönderna och de 10 magikerna är att de 10 magikerna kan åstadkomma långt mycket mer inom fler områden. T.ex. så skulle 50 bönder inte kunna göra mycket inom sjukvård medan magikerna skulle kunna uträtta underverk. Visserligen så skulle magikerna inte vara allt för effektiva ute på åkern, medan bönderna å andra sida skulle vara effektiva, men de skulle knappast relativt sett uträtta lika underverk som magikerna gör inom sjukvården.
Och på samma sätt som vi inte vill ha bönderna som läkare så vill vi inte ha magikerna på åkrarna. Nej, magikerna ska vi ha för att förädla och förenkla arbetet andra utför, samt att ersätta vissa yrken samt till och med skapa helt nya. Jag tror nämligen att en magiker skulle kunna komplettera lite för vartenda yrke för att drastiskt öka effektiviteten och resultatet medan magikern i andra fall ensammen kan ge bättre resultat än en vanlig yrkesman inom det aktuella ämbetet, som den tidigare nämnda sjukvården.