Kaigon said:
Eller som vi tolkat frågan:
Hur hindrar man enklast en magiker från att lägga magi utan att göra det tråkigt att spela sagda magiker i övrigt? (och utan att det blir för enkelt att slå ut magiker i allmänhet)
Vi har dock inte spikat något än.
Absolut inga specialörter eller andra mekanik, imo.
En ruta till SL med förslag och exempel över hur gemene man skulle hantera magikern med en blanding av sunt förnuft och viskepelse som går ut på existerande regler, främst utmattning och smärta.
För korrekt dosering kan lämplig färdighet användas, tex Stridsvana (hålla någon knockad med chockslag) och Örtkunskap.
Bra slag gör att magikern är knockad hela tiden, dåliga ger magikern perioder av medvetande med tex Ob2T6 i smärta/utmattning.
Med lite list och riskbedömning kan magikern fejka sitt tillstånd och slippa omdosering tills hans svårighetsökning har sjunkit ännu mera.
Exempel på vidskepelse kan vara att de binder fast honom och lägger munkavle för att de tror att han måste kunna tala och vifta på händerna. Ineffektiv, ger ju bara Ob1T6 svårare men det vet inte de.
För mera permanenta fängelse-lösningar finns de jag skrev om i tidigare inlägg- kyrkan och lokala häxgumman/magikergillet beroende på situation.
Sedan så vet kanske inte de heller hur man gör medan en Consenti-riddare eller vanlig lokal administratör i Thalamur skulle ha en etablerad process att följa.
I grund och botten blir det som övriga spelare, till och från fängelset är chansen att komma undan som högst. När man väl står bakom galler är det ebtydligt svårare.