Några av er kanske kommer ihåg ett inlägg om vetenskapliga magisystem som skrevs här för ett tag sedan. Idén var att göra ett otroligt fritt system där varje besvärjelse hade sin egna speciella bokstavskombination som man kunde forska fram för extrem variation. Jag hade själv vissa synpunkter på ämnet och tyckte att det var en väldigt bra idé.
Nu är saken på nytt väldigt aktuellt för mig när jag knåpar på mitt eget system. Till att börja med funderade jag på att göra något liknande men kom fram till att jag är så lat att det skulle bli det vanliga fantasy-utbudet av det hela.
Efter det har jag fått tänka om helt och eftersom jag i viss mån strävar efter att vara lite orginell samtidigt som jag vill ha ett enkelt regelverk så tyckte jag att den fria varianten med väldigt få låsta punkter passade mig bättre. Helt fritt är dock inte möjligt för magi skall vara någonting ovanligt och mäktigt i min värld. Funnes det inga regler skulle ju alla löpa amok och kasta blixtar på varandra och det vill jag inte.
Förutom risken att göra magi alldeles för vardagligt finns det även ett annat problem med den här varianten. Nämligen att man överlämpar alldeles för mycket ansvar på spelledaren att avgöra vad man kan och inte kan göra. Ingen gillar merjobb inte ens spelledare (i alla fall inte alla). Därför hade jag tänkt mig en uppdelning ungefär som följer:
Världen har fyra stora magiska inriktningar som alla har olika synsätt på magi och därför kontrollerar mycket olika delar av den. Därför är planen att man som nyutbildad magiker ska få ett visst antal områden att röra sig inom beroende på vilken inriktning man tillhör. Därefter får man fördjupa sig olika mycket i de olika områdena som i många system med magi-nivåer.
Naturligtvis finns det inget som hindrar en magiker från att gå flera magiskolor (förutom att det råder ett brinnande hat skolorna emellan och att varje gång magiker av olika skolor möts dör en av dem). Det innebär att en magiker kan skaffa sig ett väldigt brett utbud av besvärjelser. Detta kan kanske avhjälpas med någon form av cirkel diagram för att avgöra magikerns "färg" (ungefär som RGB-systemet fast för fyra faktorer). En privat lärling tar efter sin mästare och "ärver hans färg". Någon som studerar på egen hand kan välja och vraka i vad han/hon stöter på.
Ger detta en blandad och mångsidig variation av magi i världen så att alla inte är monsterbra på att teleportera sig och sedan inte kan någonting annat? Det jag eftersträvar är olika besvärjelser i olika färdighet.
När sedan en magiker som kan området ljus lite grann vill lysa upp en hel skog är det upp till spelledaren att avgöra hur svårt det är för just den magikern med just de kunskaperna om ljus-magi. Förhoppningsvis kommer det att avlasta spelledaren tillräckligt för att göra posten uthärdlig. Dessutom måste spelarna själva fundera ut när de kan använda sina magier och på vilket sätt. Det ger väl något mer omväxling och mångsidighet än att kasta ett eldklot för att tända en lägereld
Ett annat problem är att jag är ganska oerfaren (vilket förhoppningsvis inte märks på det jag skriver) som rollspelare och har ännu inte hunnit få en uppfattning om vad för element som borde finnas i en värld. Det är därför jag frågar er. Vad tycker ni att det absolut måste finnas för magi i en värld? Och då pratar jag om stora generella områden som har massor av smågrenar. Snälla, svara inte bara elementmagi eller drakmagi utan försök specialisera lite mer. Tänk efter själva hur ni skulle göra en uppdelning av all magi i mindre block.
Tack på förhand. Jag hoppas att jag inte ska behöva ångra mig.
Nu är saken på nytt väldigt aktuellt för mig när jag knåpar på mitt eget system. Till att börja med funderade jag på att göra något liknande men kom fram till att jag är så lat att det skulle bli det vanliga fantasy-utbudet av det hela.
Efter det har jag fått tänka om helt och eftersom jag i viss mån strävar efter att vara lite orginell samtidigt som jag vill ha ett enkelt regelverk så tyckte jag att den fria varianten med väldigt få låsta punkter passade mig bättre. Helt fritt är dock inte möjligt för magi skall vara någonting ovanligt och mäktigt i min värld. Funnes det inga regler skulle ju alla löpa amok och kasta blixtar på varandra och det vill jag inte.
Förutom risken att göra magi alldeles för vardagligt finns det även ett annat problem med den här varianten. Nämligen att man överlämpar alldeles för mycket ansvar på spelledaren att avgöra vad man kan och inte kan göra. Ingen gillar merjobb inte ens spelledare (i alla fall inte alla). Därför hade jag tänkt mig en uppdelning ungefär som följer:
Världen har fyra stora magiska inriktningar som alla har olika synsätt på magi och därför kontrollerar mycket olika delar av den. Därför är planen att man som nyutbildad magiker ska få ett visst antal områden att röra sig inom beroende på vilken inriktning man tillhör. Därefter får man fördjupa sig olika mycket i de olika områdena som i många system med magi-nivåer.
Naturligtvis finns det inget som hindrar en magiker från att gå flera magiskolor (förutom att det råder ett brinnande hat skolorna emellan och att varje gång magiker av olika skolor möts dör en av dem). Det innebär att en magiker kan skaffa sig ett väldigt brett utbud av besvärjelser. Detta kan kanske avhjälpas med någon form av cirkel diagram för att avgöra magikerns "färg" (ungefär som RGB-systemet fast för fyra faktorer). En privat lärling tar efter sin mästare och "ärver hans färg". Någon som studerar på egen hand kan välja och vraka i vad han/hon stöter på.
Ger detta en blandad och mångsidig variation av magi i världen så att alla inte är monsterbra på att teleportera sig och sedan inte kan någonting annat? Det jag eftersträvar är olika besvärjelser i olika färdighet.
När sedan en magiker som kan området ljus lite grann vill lysa upp en hel skog är det upp till spelledaren att avgöra hur svårt det är för just den magikern med just de kunskaperna om ljus-magi. Förhoppningsvis kommer det att avlasta spelledaren tillräckligt för att göra posten uthärdlig. Dessutom måste spelarna själva fundera ut när de kan använda sina magier och på vilket sätt. Det ger väl något mer omväxling och mångsidighet än att kasta ett eldklot för att tända en lägereld
Ett annat problem är att jag är ganska oerfaren (vilket förhoppningsvis inte märks på det jag skriver) som rollspelare och har ännu inte hunnit få en uppfattning om vad för element som borde finnas i en värld. Det är därför jag frågar er. Vad tycker ni att det absolut måste finnas för magi i en värld? Och då pratar jag om stora generella områden som har massor av smågrenar. Snälla, svara inte bara elementmagi eller drakmagi utan försök specialisera lite mer. Tänk efter själva hur ni skulle göra en uppdelning av all magi i mindre block.
Tack på förhand. Jag hoppas att jag inte ska behöva ångra mig.