Nekromanti Magiker?

Stealth

Veteran
Jo, varför ska magiker suga nått så äckligt i Eon för? ja menar först ska man alstra en massa jävla filament å skit å sen ska man transformera dom och SEN får man kasta besvärjelsen... och vad.... gör Ob2t6 trauma.. typ... har man stått där i två rundor och fulat sig gör 5 trauma eller nått nån elak kille kommer då fram och hugger en i bröstkorgen för 4 extra skador.... löjligt tycker jag....
...Jag ville bara ha det sagt... Om ni inte tycker som mig skulle jag gärna vilja veta hur ni gör era magiker...

Martin Eriksson

Veteran
Det är väl balancerat så att en skicklig magiker ska vara lika duktig som en skicklig krigare.....i andra rollspel tenderar skickliga magiker att kunna ha ihjäl arméer på egen och det kan man tycka att det är bara bra att magiker inte kan i eon.

Mer balancerat helt enkelt.......

JoakimSkoogh

Veteran
Hmm

För det första ser alltid till at stå bakom en eller två "vänner" (typer som står ivägen) kasta sedan svärdskämpens fåfänge eller vad den nu heter, och sedan ös blixtrar, eldklot och dödsbesvärjeleser på offret.
Använd gärna kristaller eller kongulerade filment.

Jag själv spelar aldrig magiker men man lär sig av Belgarth till exempel som alltid "fegar".
Ner med fega magiker, antingen ska dom vara goda eller onda inte hel fega Sanari alver som står på håll och är stöddiga.

Perenna

Swordsman
Jo, varför ska magiker suga nått så äckligt i Eon för? ja menar först ska man alstra en massa jävla filament å skit å sen ska man transformera dom och SEN får man kasta besvärjelsen... och vad.... gör Ob2t6 trauma.. typ... har man stått där i två rundor och fulat sig gör 5 trauma eller nått nån elak kille kommer då fram och hugger en i bröstkorgen för 4 extra skador.... löjligt tycker jag....

...och varför suger lärda män så äckligt mycket i Eon?! De har inte ens tvåhandssvärd som yrkesfärdighet! /images/icons/sad.gif

Poängen är - varför skulle en skarpt intellektuell trollkarl välja att bli en stridsmaskin? Krille brukar väl säga att magiker i Eon inte skall vara portabla fälthaubitsar? ...och det tackar vi för!

Hur skulle det se ut om Göran Persson skulle få för sig att rikta in sin karriär på att bli fallskärmsjägare? Det är liksom inte deras grej...

Istället kan magikern väcka upp döda, teleportera sig kilometervis, ordna hela spelgruppens vattenbehov 'ur luften', 'sätta fast' amputerade kroppsdelar, vara förhörsledare där den förhörde inte kan förmå sig att ljuga, samt alltid lyckas ragga upp den snygga barflickan... Är inte det mäktigt, så säg! /images/icons/grin.gif

Tribble

Veteran
Håller med till fullo. Gör just nu en liten trollis som kommer att kunna göra såna där "äkta" magiska saker som att klättra overkligt bra, och läsa texter som är tusentals år gamla flytande, eller varför inte låta texten läsa sig själv. Jättepraktiskt, för att inte tala om att man alltid kan blåsa pallen på baren ren från smuts innan man sätter sig.

Perenna

Swordsman
Kanon! Det är sådana besvärjelser en magiker, logiskt sett, bör lära sig! /images/icons/smile.gif

G

Guest

Guest
Använd improviserad magi. Få omgivningen att göra jobbet åt dig. Kasta saker på honom/henne. KASTA iväg svärdsvevaren. Få krigaren att somna. Förblinda honom/henne. Det finns många sätt att oskadliggöra en krigare på utan att ge skada.

Helmgast
Vetenskap

Som redan sgt så behöver man inte bara attackera hela tiden. Men, EONs magisystem slår alla andra försök med hästlängder, neogames har verkligen lyckats med att göra magin till en vetenskap. Läs Mystik & Magi.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Om du ska göra en koboldmagiker så är det bara att göra en improvisatör med effekterna 'teleportera' och 'blödning', samt en talisman som förser en med filament. Har du t.ex. en fjärde rangens talisman (kongelat är för dyra) och ska göra en tredje magnitudens besvärjelse, skulle det se ut så här: Alstra 5 filament (Ob5T6 - Ob4T6), Väva effekten 'teleportera' (Ob3T6 - Ob2T6).
Eller så gör man en armé av vandöda.
Eller en armé av första/andra rangens golems.
Eller så ser man magiker som någon form av politiker, lärare, vetenskapsmän eller maktfaktorer, och spelar inte hack'n'slash med dem.
Eller så gör man en krigarmagiker som både kan slåss och använda magi.

Antag att du exempelvis sätter en första rangens blödning på en fet riddare. Man uttalar några konstiga ord som riddaren garanterat inte känner igen, sedan rinner det blod ur springorna på hans rustning. Han anfaller nog inte... snarare vänder sig om och kutar.
Bara man inte tänker så regeltekniskt så ordnar det mesta sig /images/icons/smile.gif.

Freelancer

Warrior
Man ska respektera de lärda männen. Ty de har mer kunskap än den fjantiga riddaren... Sen att dom inte kan försvara sig när den fjantiga riddaren mopsar sig är väl en annan sak /images/icons/smile.gif

Men jag spelar nog hellre en lärd man än en riddare. Då kan man ju få ut mer av spelandet än om man bara ska hacka sönder allt...

Perenna

Swordsman
Man ska respektera de lärda männen. Ty de har mer kunskap än den fjantiga riddaren... Sen att dom inte kan försvara sig när den fjantiga riddaren mopsar sig är väl en annan sak

Nu var jag mest ironisk och drev med det ursprungliga inlägget... /images/icons/wink.gif

...och vem som har mest kunskap skall kanske inte definieras sådär? Båda två har lika mycket kunskap, men inom olika områden... /images/icons/grin.gif
Men okej, jag förstår vad Du är ute efter...

volador

Veteran
En skicklig magiker kan ha ihäl armeér även i Eon's värld....det är bara lite mer komplicerat än i de flesta andra rollspel

volador

Veteran
Magiker är inte alls så sugiga.....och Diodactus fylgiska urladdning (som du tog som exempel antar jag) är inte heller så dålig. Med en svårighets grad mot Alstra fototropi och Besvärjelse på Ob2T6 är det lättorsakade Ob2T6 Trauma och Smärta.....ponera sedan att du gör en sann magiker som väljer fototropi som sin kraftkälla. Då kan du med en svårighetsgrad på Ob4T6 göra Ob5T6 i Smärta och Trauma, ifall du improviserar blixt eller forskar fram en egen besvärjelse.

Ifall du irriterar dig över alstringen kan du ju göra kongalerade filament med hjälp av Alkemi...de svårighetsgraderna har jag inte i huvudet men med ett medelstort laboratorium tar det varken lång tid eller är speciellt svårt.

Och sedan behöver du ju inte enbart förlita dig på magi....tänk dig en person duktig med svärd som kan t ex teleportera sig, göra sig osynlig, blända sina motståndare, öka skadan på sitt eget svärd eller kanske få sin motståndare att "glömma" färdigheterna undvika och det vapen han använder.

Nej du, om du påstår att magiker suger har du velat bort dig rejält....det finns väldigt många saker en magiker kan göra som en fullt bepansrad Stormästare från Gordrion inte ens kan mäta sig med.

Freelancer

Warrior
Att göra kongelerade filament ska ta väldigt lång tid faktiskt. Mer än 24 h faktiskt, det är därför som de flesta alkemister skaffar sig duktiga assistenter, och drogar sig för att kunna hålla sig vakna....

volador

Veteran
Som vi redan diskuterat beror det helt och hållet på hur många gånger du halverar tidsåtgången :gremwink:

volador

Veteran
Har kollat upp mer exakt.....det tar 4,5 timmar att tillverka 1 kongelat i ett medelstort laboratorium med rätt antal assistenter om du vill att svårighetsgraden skall vara Ob3T6.