Nekromanti Magiker

Utopi

Warrior
Man borde lägga in lite speciella regler för magiker, kanske att rustningar på verkar alstringen av magi eller nått... Även regler som att man inte har hög vapen färdighet om man har hög alstring/bers färdighet. Man kan faktiskt inte lära sig allt, i alla fall inte om man är ung...

Tänk er Eiran, Magikern i tjock plåts rustning.

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.

Jake Steele

Warrior
Hmmm, kommer att tänka på ett ordspråk som står i N1. "Det är bättre att vara en mästare påå en sak, än att vara en klåpare på hundra"

Det vore ju larvigt om magiker inte fick lära sig hantera ett svärd för att de är magiker. Ungefär som att hindra en kvinnlig RP från att ha svärd.

Jag tycker att det är en fråga om attityd. En magiker som är jävligt bra på svärd är sannolikt ingen bra magiker (såvida det inte är i Warhammer). En bra magiker måste koncentrera sig på sitt. Dessutom... VARFÖR skulle en man med tillgång till mäktiga dolda krafter besvära sig och nedlåta sig till att använda svärd. Om ens krafter inte kan skydda en och ta hand om problemet så är de inte mycket att ha.

_öRn

William_Besario

Warrior
Vad vore EON utan den frihet som finns? jag menar se till exempel Drakar6 och D&D3 vilka jag båda har plöjt igenom , var finns denna härliga frihet? för myg , som började spela med EON är den frihet som yrkessystemet erbjuder en självklarhet , jag kan knappt tänka mig att spela nått så fånigt som D&D eller Drakar , vad finns det för logik i att en magiker inte kan använda större vapen? klart som fan att dom kan ifall dom vill , jag menar dom bitts väl inte?!?

MVH Sir William Besario

För mig i tiden!

Utopi

Warrior
Heh, missförstå mig inte, klart en magiker kan vara bra på über vapen om dom vill, men logiken stämmer inte. En magiker som är bra på sin grej, borde vara ganska insnöad.

En magiker är trots allt stolt över att vara en sofistikerad man, och inte en barbar som fightas med två handade svärd eller nått. Fast eftersom Eon är ett "stort" spel med många möjligheter, så talar jag inte emot, bara realistiskt.

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.

Krille

Super Moderator
"En magiker som är bra på sin grej, borde vara ganska insnöad."

Det blir han. En bra magiker måste skaffa uppemot ett tiotal färdigheter till tämligen högt (Besvärjelse, en kasse Alstra, Ritual, Magiteori, en kasse språk et cetera). En krigare behöver kanske skaffa ungefär lika mycket. Vill magikern bli bra på att kriga också så blir han bred men grund - kan väldigt lite om allting.

"En magiker är trots allt stolt över att vara en sofistikerad man, och inte en barbar som fightas med två handade svärd eller nått. Fast eftersom Eon är ett "stort" spel med många möjligheter, så talar jag inte emot, bara realistiskt."

Tja, vem säger att alla som slåss är barbarer som fajtas med tvåhandssvärd? De kanske är riddare, vilka också anser sig vara sofistikerade män och har minst lika hård och lång träning (och krav på likvärdigt antal färdigheter) för att bli bra på sitt gebit.

Sen måste väl inte magikern vara en stolt akademiker - han kan ju lika gärna vara en klok gumma ute i buschen eller en knasig nåjd högt upp i bergen...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Staffan

Myrmidon
I D&D3 finns det inget som säger att magiker inte *kan* använda stora biffiga vapen. Det ingår bara inte i deras "grundpaket" så de får -4 på att använda vapen de inte har färdighet i, men de kan spendera ett så kallat "feat" på att lära sig hantera ett nytt vapen.

Den enda klass i D&D3 som har en begränsning på vilka vapen de *får* använda är Druiden... och även de *kan* använda andra vapen, det är bara det att de sedan inte kan använda sina druidförmågor och spells på ett dygn efteråt (naturandarna är sura på dem).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Magiker [lite OT]

Sen måste väl inte magikern vara en stolt akademiker - han kan ju lika gärna vara en klok gumma ute i buschen eller en knasig nåjd högt upp i bergen...

Finns inte något liknande yrke i Mystik & Magi? Primitiv magiker (häxa eller trollkarl)? Hmmm spela roll...

Min syn på magiker (magikers färdigheter och utrustning, typ):
När jag gör en magiker (varje karaktär jag gjort förutom två hittills... jag har gjort många karaktärer) så ger jag honom 10-12 i dolk, dessutom köper jag honom ett kortsvärd för utsmyckningens skull. Min ädling till exempel knallar runt med en sköld på sig för att visa upp sin heraldiska symbol, han kan förstås inte använda skölden någorlunda adekvat...
Det jag försöker säga är, ge magikerna vapen om de vill ha det - men ge de inte vapenfärdigheter *ivult smajl*.

Om spelarna tjorvar om tunga rustningar på magiker så kan man likna det vid... hm... en advokat som knallar runt i skottsäker väst, kevlar(jag vet att det egentligen inte är kevlar men kallas för det)byxor och hjälm.

Själv brukar jag utrusta mina magiker med päls eller läderjackor.

Dessutom kanske inte en magiker riktigt oroar sig för att bli överfallen, jag menar... det finns ju inte så mycket magiker i Mundana, och de få som finns måste ju få lite självförtroende eftersom att de är så duktiga och mäktiga. Därför tillförlitar de sig troligtvis på sin magi istället för primitiva saker som rustningar och vapen.

... fast det finns ju krigarmagiker... *suck* det måste vara ett krävande yrke, stridsfärdigheter och magifärdigheter. Tala om att vara klåpare på många konster...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Evil Peter

Hero
Dessutom... VARFÖR skulle en man med tillgång till mäktiga dolda krafter besvära sig och nedlåta sig till att använda svärd. Om ens krafter inte kan skydda en och ta hand om problemet så är de inte mycket att ha.

Vet inte om jag håller med dig när det gäller Eon. Jag tycker inte attackbesvärjelserna fungerar så bra eftersom en magiker ofta måste slå ut sin motståndare med första attacken, annars kommer motståndaren fram och börjar banka på den vapenlöse magikern och då går det inte så bra... Eons besvärjelser gör inte lika stor skada som i t.ex. DoD om man vill ha rimlig möjlighet att kasta dem så om magikern inte har med sig krigare kan det gå illa om magikern själv inte kan hantera vapen. En fjärde magnitudens blixt ger sällan motståndaren ett dödsslag på mer än Ob2T6 om han inte är skadad innan.

Jag tycker magiker ska kunna lära sig en vapenfärdighet eller kanske två till hyfsat värde. Dock är vapentekniker lite för mycket i de flesta fallen även om undantag säkert finns.

C