Nekromanti Magikerakademin i Calnia

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Några av mina rollpersoner som är lite mer ljusskygga ska försöka ta sig in på Calnias magikerakademi för att stjäla några böcker på deras bibliotek (mer magiska böcker så kungliga biblioteket funkar inte). Jag har dock lite svårt med inspirationen hur en akademi kan se ut invändigt.

1. Omkring hur många personer bor det på akademin. I Magiker boken står det hur många det är i varje hus men jag har inte förstått om det är en akademi per hus eller så.
2. Hur skulle man kunna bevaka ett magikerbibliotek. Magiska fällor?
3. Allmän info om en magiekrakademi. Hur sköts den osv. Mina ljusskyga typer är inte bara kåpklädda spioner utan kan också tänka sig att klä ut sig och skådespela in sig.
4. Tänkte att rollpersonerna skulle komma åt en karta genom den undre världen. Hur kan en akademi se ut invändigt. Hogwarts eller som en vanlig skola?

Tack på förhand
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Roligt att fler gillar magiker akademier =)

1. jag skulle göra det som en akademi med olika koridorer/byggnader för olika hus.
2. Jag tror inte att fällor är en bra ide utan skulle köra på 2x inhyrda muskler, ett antal lärlingar som har biblioteks tjänstgöring, samt en ansvarig magus som överser det hela. Eventuelt så kunde vissa delar ha magiska larm.
3. Jag ser magiker akademier som universitet, det vill säga hämta inspiration från vår värld.
4. Se fråga 3.

Lijat - tycker om akademiska magikerakademier.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Intressant ämne!

1. Bor på akademin? Inte särskilt många, studenterna borde ju bo någon annanstans eftersom de annars är för mycket ivägen får de forskare som verkligen försöker få något gjort, ovan nämnda forskare borde ha egna bostäder även om de kanske inte utnyttjar dem särskilt ofta, lärarna har väl så pass bra lön att de har egna bostäder i Calnia. Lägg till ovan rabblande att de flesta på universtetet är adliga och därför antagligen har gods unt dylikt, så har du kanske ett par vaktmästare kvar.
Går är en helt annan fråga: Jag skulle ju vilja påstå att det finns en almän fakultet där alla nybörjare går, sen när de uppnår en viss nivå så kan de bli upptagna i det hus som dels passar dem och som vill ha dem. Sen så är det inviduellt för varje hus om de har en egen fakultet eller har undervisning på en annan ort.

2. Fällor känns inte som ett aalternativ eftersom akademiker (och därmed mina mundanamagiker) ofta är ganska virriga och studerar långt in på natten. Kanske ett par vakter? men det är väl bara om de har haft inbrott nästan precis. De magiker som bedriver nattstudering är väl det största hotet.

Tyvärr så hinner jag inte svara på de andra frågorna nu eftersom jag har lektion snart. Tar det senare!

/Marcus måste rusa.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Nåja...

1. Flera byggnader helt klart, så tänker jag mig iallafall en magikerakademi... Vissa byggnader där man bo, några med lektionssalar, sedan en byggnad med ett stort bibliotek med böcker från golv till tak, rum efter rum... Gärna stora och öppna rum med högt till tak (kanske 4 meter?) och gärna en lite speciell man med små glasögon som hittar i biblioteket som om det var hans egen innerficka...

2. Nja, fällor känns lite primitivt... Jag tror ju att komma in på akademiområdet på natten kan vara nog så jobbigt... Det finns säkerligen en drös med vakter, sedan kommer ju finnas folk även på natten, magiker som studerar eller skrivet på något nytt, adepter som råpluggar till tentan nästa morgon och liknande... Ingen av akademins byggnader sover helt någonsin...Och som sagt, vakter har dom säkerligen då ett bibliotek är en stor stor skatt som är värd att vakta både mot inbrott och bränder och liknande...
Kanske är de "häftigaste" böckerna inlåsta i ett valv med ett stort tungt lås och lite magiska larm, här kanske även någon fälla (som absolut inte kan skada böckerna, under några omständigheter!!)

3. Läs introtexterna till de olika kapitlen i Mystik och Magi, de är väldigt ofta förlagda till magikerakademier... Så läser du dom får du en bra bild av det... Men tänk våra egna universitet också... Stora salar och breda korridorer och allt det där... Statyer av kända magiker... Kanske ett museum där det samlats artefakter och lite uppstoppade bestar och sådant... Lite kongelat och sådant, som man kan visa för studenterna... :gremwink:

4. Som jag sa... Långa breda korridorer, stora rum... Kanske 3 våningar i huvudbyggnaden... Sedan sådär byggnader där folk bor är, ja som studentkorridorer nästan... Man delar rum med en eller två andra studenter och delar på ställe att laga mat på och sådant... Tänk ett vanligt universitet och gör det lite mer Mundana-aktigt... :gremwink:

Hoppas det hjälper lite... Gör det svårt för rollpersonerna oavsett om de försöker på dagen eller på natten... Visst, mindre folk på natten, men inte tomt... Smyga mellan bokhyllorna och ducka för vakter, magiker och liknande... Försöka dyrka upp ett lås medans man hör vakternas steg bakom sig och vet att om man inte får upp låset e de kört, får man upp det har man kanske en chans att gömma sig bakom dörren...
Skådespelar dom sig in, vad gestaltar de? Studenter? Låt en magiker komma in i en magiteoretisk diskussion med dem... Fråga om de är förstaårst studenter, och om de trivs... Kanske blir de tvungna att gå på en eller ettpar föreläsningar... Eller återkomma till akademin dag efter dag för att få rätt läge att komma åt de böcker man vill ha...

Kom även ihåg att dessa böcker inte är pocket direkt... :gremwink: Dom kan vara stora, tunga verk med träpermar... En bok kanske fyller en halv ryggsäck och då syns den tydligt utifrån...

Så även när de fått tag på böckerna krävs det kamp!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"1. Omkring hur många personer bor det på akademin. I Magiker boken står det hur många det är i varje hus men jag har inte förstått om det är en akademi per hus eller så."

Det är en gemensam akademi, med olika "nationer" för de olika husen. Så här i retrospekt så upptäckte jag att det blev rätt så likt jedi-akademin i Star Wars: ynglingarna utbildas gemensamt, och sedan potioneras de ut bland lärarna när de blir äldre.

"2. Hur skulle man kunna bevaka ett magikerbibliotek. Magiska fällor?"

Bra fråga, som jag inte har funderat på. Fällor är nog right out - det ska ju trots allt bo och jobba folk där. Folk och lås är nog det bästa skyddet.

Jag skulle kunna tänka mig att det finns någon akademivakt, gärna i någon färgglad uniform, som står utposterad här och där. Officiellt så är den där för att skydda studenterna från slemma thalasker och akademins böcker från onda tjuvar och spioner, men inofficiellt så är de nog också där för att Kronan ska ha lite koll på magikernas förehavanden.

"3. Allmän info om en magiekrakademi. Hur sköts den osv. Mina ljusskyga typer är inte bara kåpklädda spioner utan kan också tänka sig att klä ut sig och skådespela in sig."

Som ett läroverk. Det finns en ganska tätt sammanknuten kader med lärare och en klase studenter runt omkring, lite lätt administration så att lärare och studenter får mat och husrum och vet var lektionerna hålls, och så vidare.

"4. Tänkte att rollpersonerna skulle komma åt en karta genom den undre världen. Hur kan en akademi se ut invändigt. Hogwarts eller som en vanlig skola?"

Har du sett Francis Ford Coppolas Dracula? Där finns en föreläsningsscen där Abraham van Helsing pratar om vampyrfladdermöss och veneriska sjukdomar. Föreläsningssalen är en perfekt förebild för hur en föreläsningssal i akademin ser ut. Det var precis den salen som inspirerade till introståryn i magiboken.

Du kan även titta på From Hell, där doktor John Gull förevisar ett antal kirurgiska instrument i en liknande föreläsningssal.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Gemensamt svar

Tack för alla bra svar jag fått hittils. Kommenterar fråga för fråga.

1. Jag kör på den idén att de går i sammansatta "klasser" men delas ut till olika posteringar när de blir äldre.

2. Med magiska fällor tänkte jag på magikerakademin i Dungeans and Dragons filmen som man kanske inte helst ska koppla samman med Eon. Men de har en häftig fälla där med en matta som ser ut som env anlig matta som står framför skattkistan men som fugnerar som kvicksand då ma går på den. Men vana studenter är nog problem nog. Jag kan avslöja att de ska sno böcker angående nekotropi och de kanske inte står på den mest synliga hyllan och där kan det ju alltid vara lite extra bevakning. magikerna blir nog vaktstyrka nog liksom den lille bibliotekarien som du sa k7e9.

3. Ok. Då går det alltså ett gäng elever på skolan. Vet inte om jag ska föra in någon sovsal eller inte. Lockas av idén av ett museum i sammanslutning med biblioteket. Spelade just museumbanan i Vampie the Masquerade: Bloodlines och trots att banan är rätt tråkig så ger den en häftig stämning då man smyger kring dinosauriemontrar osv. Biblioteket blir stort och trångt. Tänkte mig något litet privat först men det låter ju häftigare med problem att överhuvudtaget hitta boken.

4. Byggnaden ser ju sammansatt ut på kartan över Calnia i en stor T formad byggnad med cirkusmåtten på 50x50 m. Men det går ju att dela upp byggnaden i olika avdelningar. Det måste nog finnas en någorlunda stor sal ifall Verdurakh ska få plats.
Har inte sett Dracula mend äremot From Hell. Annars kanske lärosalarna i Frankenstein (både Mel Brooks och Kenneth Branaghs) ser bra ut. Det låter nog roligast om de skådespelar sig in och jag får nog tvigna dem till det. De kanske måste smyga lite framåt slutet.

Tack för alla svar hittils. Det ger bra inspiration.

Förresten. det är väl inte vidare troligt att magikerna kan slunga eldbollar och fjanterier. Det är väl mer estetiska besvärjelser som att få blommor att växa, tända stearinljus och sånt va.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Gemensamt svar

Helt klart tycker jag att det skall finnas flera böcker av samma exemplar (de ovanliga då).
De flesta av dessa är falska och/eller farliga.
Kanske är de nedtecknade besvärjelserna felaktiga. Eller så rör det sig om självförstörande kopior. Eller kanske "scrolls" som gör hemska saker med den som läser. Direkteleportering till fängelsehålan för den som tar fel bok ur hyllan?

Vem lägger fram äkta kronjuveler till beskådan när man kan ha kopior. De "äkta" böckerna gömmer man jhu i "valven".
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag skulle kunna tänka mig att det finns någon akademivakt, gärna i någon färgglad uniform, som står utposterad här och där. Officiellt så är den där för att skydda studenterna från slemma thalasker och akademins böcker från onda tjuvar och spioner, men inofficiellt så är de nog också där för att Kronan ska ha lite koll på magikernas förehavanden.
Annars kan det vara en lämplig bisyssla för Consertinerorden. Då håller man ju även sysslan "in house" och minskar risken för att Kronan ska snoka mer än nödvändigt. Måhända utbildas Consertinerriddarna på plats där också (jag vill minnas att de tenderar att ha viss kunskap i åtminstone teoretisk magi) vilket kan ge akademin ett lämpligt skydd utan att för den skull hålla sig med en större mängd dedikerat vaktmanskap?

/Joel
 

magikern

Veteran
Joined
15 Feb 2006
Messages
5
Själv skulle jag kunna tänka mig att Grundbiblioteket inte har mer säkerhet än att det är låst och de som har kommit tillräckligt högt i hierarkin har nyckel dit, och sedan kanske med en inre kammare för de som redan blivit magus. Sen så lär det säkerligen finnas någon form av patrullerande vaktmästare eller liknande. Tror inte så mycket på inhyrda muskler, inte inne i akademin. Dyrt och egentligen ganska onödigt. Böcker är svårsålda och de riktigt värdefulla och/eller farliga böckerna finns troligen i skåp eller dylikt med extra säkerhet (såsom magiskt lås, fälla om skåpet bryts upp osv). Jag jämför också med dagens akademiska bibliotek.
 
Top