Faehrengaust
Hero
I många (nu generaliserar jag igen
) fantasyvärldar så är Magiker ett yrke. Enligt min mening är det fel, på samma sätt som att Hantverkare skulle vara ett yrke. Det är en bredare kategori eller paraplyterm för många yrken. Magiker är för ospecifikt. Hantverkare är möbelsnickare, glasblåsare, bagare, etc.
Men, vän av ordning kan då påpeka att magiker brukar vara indelade i skolor eller dylikt. Det är helt sant, med Elementarist, Nekromantiker, Evoker, etc. är inte heller yrken. Det är snarare olika grenar på en utbildning (vilket oftast hör hemma mer i modern universitetsmiljö än i fantasy). Man jobbar inte med att vara Nekromantiker precis som de flesta inte jobbar med att vara Naturvetare.
Magiker känns ofta som något som bara klistrats in i spelet för att spelarna ska kunna kasta lite eldbollar på orcherna. Det finns dock många spel som gör det bättre än så.
En design jag gillar är att man i stället funderar på vad magikernas yrkesroller är och bygger upp det hela därifrån (dvs funderar på hur deras utbildning ser ut för att nå dit etc.)
Exempel på Magikeryrken och några ord om vad de skulle kunna bidra med (allt beror på system och värld så klart):
- Skeppsmagiker: Vädermagi, fjärrsyn, navigering, läkemagi, hålla koll på råttor/skadedjur, magi för att stärka upp skeppet
- Hovmagiker: Social magi, illusionism (t.ex för att förhärliga härskaren och förgylla festligheter), skaffa information, skyddsmagi (för att skydda härskaren)
- Karavanmagiker: Vädermagi, navigering, läkemagi, djurmagi för att hjälpa till med lastdjuren
- Transportör: Teleporterar personer och saker mellan städer. Postväsende.
- Rättsmagiker: Tar reda på sanningen i brottsmål.
- Alkemist: Är ett yrke som finns i många spel
- Helare: Säger sig självt
- Vis gubbe/gumma: En bymagiker som kan lite helning, djurmagi, fruktbarhetsmagi och göra lite elixir
- Konstnärsmagiker: Skapar magisk konst för de rika.
- Krigsmagiker: Vi måste väl ta med den eftersom det vore ju sannolikt att militären skulle ha magiker i sin tjänst.
- Spågubbe/-gumma: Det finns alltid folk som är villiga att betala för att veta något om framtiden. Om det funkar eller inte är upp till världen. Kan kanske tillhandahålla annan form av information också.
Vidare kan man tänka sig magiker som är kopplade till gillen och skrån, t.ex. kan Murargillet ha nytta av en magiker vars besvärjelserepertoir (eller hur nu systemet funkar) är anpassat för just deras behov. Ett handelshus kan likaså anställa en magiker.
Börjar man i denna ände och funderar på hur dessa har lärt sig magi så känns det som att hantverksskrånas system med lärjungar, gesäller och mästare vore ett rätt lämpligt sätt. En Skeppsmagiker hittar t.ex. en snorunge med magisk talang på sina resor och tar sig an denna som lärjunge. Då hänger lärjungen med på skeppet (utan lön givetvis) och lär sig av Skeppsmagikern. Efter ett antal år så avlägger lärjungen ett gesällprov och blir gesäll. Då kan hen röra sig mellan olika skepp och skeppsmagiker för att lära sig mer. Nu får hen en liten lön också. Så småningom så kan hen avlägga mästarprov och bli mästare med rätt att vara ansvarid skeppsmagiker på ett skepp.
Magikerna är antagligen organiserade i någon form av gille/skrå och där registreras de och avlägger prov. Om det bara finns ett Magikergille eller separata för olika yrken beror nog på mängden magiker i världen.
Observera att repertoaren av magiska förmågor inte sätts på det vanliga sättet (t.ex. elementarism) utan efter behov i yrket vilket är långt mer logiskt.
Sociala statusen är rätt varierande på magikerna. En hovmagiker står mycket högre i kurs än en vis gubbe. Antagligen kan man inte bli hovmagiker om man inte är född som adel (bra yrke för ett tredje, fjärde, etc. barn som inte kan ärva land eller har någon vidare framtidsutsikt).
Tankar? Idéer på spännande magiska yrken?
Men, vän av ordning kan då påpeka att magiker brukar vara indelade i skolor eller dylikt. Det är helt sant, med Elementarist, Nekromantiker, Evoker, etc. är inte heller yrken. Det är snarare olika grenar på en utbildning (vilket oftast hör hemma mer i modern universitetsmiljö än i fantasy). Man jobbar inte med att vara Nekromantiker precis som de flesta inte jobbar med att vara Naturvetare.
Magiker känns ofta som något som bara klistrats in i spelet för att spelarna ska kunna kasta lite eldbollar på orcherna. Det finns dock många spel som gör det bättre än så.
En design jag gillar är att man i stället funderar på vad magikernas yrkesroller är och bygger upp det hela därifrån (dvs funderar på hur deras utbildning ser ut för att nå dit etc.)
Exempel på Magikeryrken och några ord om vad de skulle kunna bidra med (allt beror på system och värld så klart):
- Skeppsmagiker: Vädermagi, fjärrsyn, navigering, läkemagi, hålla koll på råttor/skadedjur, magi för att stärka upp skeppet
- Hovmagiker: Social magi, illusionism (t.ex för att förhärliga härskaren och förgylla festligheter), skaffa information, skyddsmagi (för att skydda härskaren)
- Karavanmagiker: Vädermagi, navigering, läkemagi, djurmagi för att hjälpa till med lastdjuren
- Transportör: Teleporterar personer och saker mellan städer. Postväsende.
- Rättsmagiker: Tar reda på sanningen i brottsmål.
- Alkemist: Är ett yrke som finns i många spel
- Helare: Säger sig självt
- Vis gubbe/gumma: En bymagiker som kan lite helning, djurmagi, fruktbarhetsmagi och göra lite elixir
- Konstnärsmagiker: Skapar magisk konst för de rika.
- Krigsmagiker: Vi måste väl ta med den eftersom det vore ju sannolikt att militären skulle ha magiker i sin tjänst.
- Spågubbe/-gumma: Det finns alltid folk som är villiga att betala för att veta något om framtiden. Om det funkar eller inte är upp till världen. Kan kanske tillhandahålla annan form av information också.
Vidare kan man tänka sig magiker som är kopplade till gillen och skrån, t.ex. kan Murargillet ha nytta av en magiker vars besvärjelserepertoir (eller hur nu systemet funkar) är anpassat för just deras behov. Ett handelshus kan likaså anställa en magiker.
Börjar man i denna ände och funderar på hur dessa har lärt sig magi så känns det som att hantverksskrånas system med lärjungar, gesäller och mästare vore ett rätt lämpligt sätt. En Skeppsmagiker hittar t.ex. en snorunge med magisk talang på sina resor och tar sig an denna som lärjunge. Då hänger lärjungen med på skeppet (utan lön givetvis) och lär sig av Skeppsmagikern. Efter ett antal år så avlägger lärjungen ett gesällprov och blir gesäll. Då kan hen röra sig mellan olika skepp och skeppsmagiker för att lära sig mer. Nu får hen en liten lön också. Så småningom så kan hen avlägga mästarprov och bli mästare med rätt att vara ansvarid skeppsmagiker på ett skepp.
Magikerna är antagligen organiserade i någon form av gille/skrå och där registreras de och avlägger prov. Om det bara finns ett Magikergille eller separata för olika yrken beror nog på mängden magiker i världen.
Observera att repertoaren av magiska förmågor inte sätts på det vanliga sättet (t.ex. elementarism) utan efter behov i yrket vilket är långt mer logiskt.
Sociala statusen är rätt varierande på magikerna. En hovmagiker står mycket högre i kurs än en vis gubbe. Antagligen kan man inte bli hovmagiker om man inte är född som adel (bra yrke för ett tredje, fjärde, etc. barn som inte kan ärva land eller har någon vidare framtidsutsikt).
Tankar? Idéer på spännande magiska yrken?