Nekromanti Magikers rörelser och kraftord

Rickard

Urverk speldesign
Hur stora är rörelserna som magikerna gör när de uttalat en besvärjelse? Är de korta rörelser m händerna el. som gule gubben m träskor i anslagstavlan (på SVT) när han rensar bort alla andra lappar från tavlan?
Själv spelar jag m att de har rätt yviga rörelser. Kanske 1 m i diameter...

Orden då? Hur många ord i regel uttalar en magiker? Finns det nåt i Sinkadus som svarar på detta?

/[color:448800]Han</font color=448800> som främst undrar över EDD och 91:an

Antraxe

Veteran
Jag tror att svaren på båda dina frågar kan vara rätt varierande. Inte för att jag har sett särsilt många gula anslagstavel marodörer men jag tänker mig att de sällan håller armarna mycket längre en 5 dm från varandra och sedan "viftar iväg" besvärjelsen med en något yvigare rörelse. Fast jag tror inte att de behöver göra rörelser till alla besvärjelser...

De inte för att jag rådfrågat sinkadus men det är väl allt från ett ord till en halvtimmas mässande.

nomardiculdacar

Warrior
I boken Magi (spelarbok) som Target Games släppte 1990, där man samlat alla besvärjelser ifrån DoD Samuraj, Ivenhoe osv, nämns det att alla besvärjelser skrivs på hexameter. En hexameter består av 6 versfötter, antingen daktyler eller trokeér. Daktyl= 3 stavelser, den första är betonad, ex RYMliga. Troké= 1 betonad och 1 obetonad stavelse, ex STOlen. Sista versfoten måste vara en troké. Exempel på hexameter: HUGgen och Ohuggen VED i STÖRre och MINDre parTIer. /images/icons/clever.gif (Okej, jag skrev av boken!)Om du är en elak spelledare kan du kräva att magikerna skriver upp egna formler/images/icons/devil.gif.

Simsalabuffus (OT?)

Dethär kanske inte precis svarar på ditt inlägg, men de kommer iallafall en fundulering om huruvida magiker ska röra på sej o mumla....

Att en magiker måste säga saker, det är rätt så självklart. Frågan är hur mycket han måste säga, och hur högt.
I vissa pressade situationer där allting är tyst kan det nog vara till stor nackdel om magikern måste ta till sina värsta röstresurser och därmed förvarna den vakt som skulle sövas så sött.

Viftningarna är ett helt annat område. Jag har egentligen tyckt att dessa bara begränsar magikern, och att de egentligen är rörelser som läggs till för att imponera på allmänheten. Ingen blir imponerad av en krum liten gubbe som mumlar för sejs jälv o råkar sätta eld på en höstack. Men om en högrest person står och mässar samtidigt som han utför yviga handrörelser, och en fackla tänds av sej själv, är det något storslaget.
Sen kommer vi åter till dessa pressade situstioner. Det drar sannerligen uppmärksamhet till sej när nån står och viftar en massa. Medan små fingerrörelder, eller kanske bara tankekraft, gör den som inte kan "känna magi" helt ovetande om vem som magiserat.

Hmm, åsikter någon? /images/icons/devil.gif

Feuflux

omjonasson.se
Well

Lite om hur jag gör ( DoD4 snackar vi nu).

Det är orden som är själva magin. Man måste prata för att det ska hända något. Detta tar normalt sett en hel SR om nu inte besvärjelsen är KVICK. Då är det inte mycket som ska sägas. Alla magiker förutom stavmagiker gör lite tuffa (tycker alla utom just stavmagiker) rörelser men hur mycket de vill vifta på armar och ben är helt upp till var och en. Ser gärna att spelaren som har en magiker själv visar hur han rör sig = roligast så. Röstmagiker är ju en saga för sig, har aldrig haft nån i spelgruppen så har aldrig funderat på hur de gör, men de ser väl ut som Pavarotti eller nåt när de sätter igång.../images/icons/laugh.gif

Kan gett mig f*n på att jag skulle säga nåt mer...men kan inte komma på nåt...

Adsinistratus

Veteran
Jag tycker att det borde bero på hur svår och kraftfull besvärjelsen i fråga är. En kvick besvärjelse med sv 3 borde väl rimligtvis inte kräva speciellt mycket armvevande och ordskrikande, medan en vanlig besvärjelse med sv 20 antagligen innefattar en hel del krånglande.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag tycker att det borde bero på hur svår och kraftfull besvärjelsen i fråga är. En kvick besvärjelse med sv 3 borde väl rimligtvis inte kräva speciellt mycket armvevande och ordskrikande,"
Äsch.. Jag tar tillbaka det jag skrev.. Givetvis borde armviftande skifta mellan SV. Minimagi är ju bara en handviftning el. dyl. (ingen kommentar om Magikerns Handbok). Bra tanke.

Hur starkt man ska prata var en bra fråga.. Ett förslag (är mkt för regler som riktlinjer) är man ska tala så starkt att en person som är E m. bort ska kunna höra det.. Är det en rejäl storm så måste alltså magikern nästan skrika ut sin formel medan om det är tyst så kan han viska.. Däremot kan det kanske finnas en chans att formeln misslyckas bara för att han talar för tyst...

/[color:448800]Han</font color=448800> som har regler som riktlinjer för det mesta men brukar tolka dessa regler fritt