Nekromanti Magikerstuff [lite EDD/DoD4]

Rickard

Urverk speldesign
Är det någon som hittat på egna saker till magiker? Som... jag vet inte.. Egna magiskolor, utökat "familariisarna", egna regler för alkemi, med mera? Jag skulle vilja ta del av dem..

Min egen lista på saker jag gjort
# Diverse tilläggsregler och förklaringar (frammaning med en hand, frammaning under förflyttning, magidueller, rörelser och röstvolym, dölja magi (från Känna Magi), avbryta egna besvärjelser) om magi.
# Nya besvärjelseköpregler för att få bättre magiker och användning för bättre besvärjelser.
# Indelat magiskolor i olika "vägar". Har man en magiskola i Död så kan man aldrig hantera en magiskola från vägen Liv.
# Olika frammaningssätt för magiker från olika magiskolor.
# Utmattning av förlorad PSY.
# Svårare att lägga in magi i ett redan magiskt föremål.
# Magikerstavar och förmågor.
# Utökat Vilda magier.
# Omgjord snedtändningstabell.

Lista på saker som ska göras
# Magi via symboler/tatueringar (animism via symolism, typ). Något som ska ingå i min alvmodul.
# Dansmagi. Något som ska ingå i min alvmodul.
# Magiska pergament. Hur funkar de? Läser man bara rakt av eller står det som om man ska utföra "danssteg" också? Är pergamenten magiska, texten eller blir det magi av utförandet? Funkar det att skriva på vanligt sätt med vanligt mål?
# Alkemi och hur det fungerar med brygder.
# Magiskolan shamanism. Huvuddelen är klar.
# Spiritus familarii. Fler djur och fler förmågor, eller i alla förmågor som man får välja till sin djurras..
# Magiker blir galna av magikunskap.
# Hur magin förändras med tiden.
# Utökat om självmord med magi.
# Vad som ingår i färdigheten Magiskola (magikunskap, magikanalisering, pergamentskrivning, med mera).

Är det någon som kan hänvisa till en hemsida som har någon av punkterna jag tänker göra.. Jag vet till exempel att Runde Rolf har gjort shamanism till DoD6.. Jag tänkte använda mig av samma information..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har i planerna att släppa ett fristående magikapitel

jbergman

Veteran
Tja, själv valde jag att slänga ut hela magisystemet och ersatte det med ett eget påfund. Dessvärre dras detta nya system med en drös nackdelar, så det är inget som är värt att plocka fram här.

Det problem jag främst fann med DoDs magisystem var bristen på flexibilitet, då besvärjelserna var ganska specifika, och inte riktigt gick att använda till något annat. Detta skulle man emellertid ha kunnat åtgärda genom att helt enkelt tillåta ett bredare användningsområde hos besvärjelserna, men det kräver förstås en hel del jobb.

En av möjligheterna som infördes med det nya magisystemet var s.k. kontagiös magi (jorå, termen är korrekt), vilket inebär att det blir lättare att använda magi mot någon om man har till sitt förfogande något som har tillhört offret, i bästa fall hår eller naglar, men annars ägodelar med högt affektionsvärde. Den här möjligheten ledde till en hel del kul spel då rollpersonerna jagade hårstrån osv., och det borde gå att införa även i det befintliga DoD-systemet, exempelvis med modifikation antingen på besvärjelsen eller på psy mot psy-slaget.

# Omgjord snedtändningstabell.

Du har inte funderat på att slänga ut snedtändningstabellen helt? Jag menar, skall det inte kännas lite läskigt att snedtända, eftersom man inte vet vad som kommer att hända? Ett av problemen med den gamla snedtändningstabellen är att den tar för lite hänsyn till vad det är för besvärjelse magikern fumlar med och hur hög effektgraden är. Själv skulle jag låta effektgraden avgöra hur stark snedtändningseffekten blir, och sedan improvisera fram ett resultat beroende på vilken besvärjelse det gällde. Det borde liksom vara skillnad på att fumla med sin FRAMMANA DÖDSDEMON E20, och en HELA E1.

Bara några lösa kommentarer kring DoDs magisystem...

/Jakob

Rickard

Urverk speldesign
"Det problem jag främst fann med DoDs magisystem var bristen på flexibilitet, då besvärjelserna var ganska specifika, och inte riktigt gick att använda till något annat. Detta skulle man emellertid ha kunnat åtgärda genom att helt enkelt tillåta ett bredare användningsområde hos besvärjelserna, men det kräver förstås en hel del jobb."
Jag har suttit och funderat på samma sak, men har inte orkat (och kommer aldrig orka) att ta tag i det hela.. Jag har bara passat mina magiregler efter besvärjelserna då de är de enda som är riktigt genomarbetade.. Men jag håller med dig.. Besvärjelserna är för specifika.. Resultatet av det är att vissa besvärjelser aldrig köps och aldrig kommer att köpas.. :gremfrown:

"Du har inte funderat på att slänga ut snedtändningstabellen helt?"
Nej.. Jag använder tabellerna som inspiration, inte som tvång.. Jag håller helt med dig i din syn av effekter av snedtändning, men ibland behöver man lite nya förslag(annars blir det precis lika förutsägbart som en tabell).. Dessutom är det bra för nybörjare att få några förslag på snedtändningseffekter..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ser regler och tabeller mer som riktlinjer